Datalog e.lign?

Tags:    snak

Hej.
Jeg står i den situation, at jeg ikke rigtig ved hvad jeg skal uddanne mig som. Jeg har altid haft interesse for programmering, og derfor synes jeg at datalogen vil være oplagt. Problemet er så at jeg har hørt, at datalogerne, i virkeligheden ikke lærer særligt meget om programmering, for det jeg vil er evt. at kunne starte et firma, hvor jeg udvikler en software fra bunden. Skal jeg så vælge it-ingeniør, datalog e.lign. Jeg har også læst om datamaten, men den er ikke lige mig.

Kom med nogle bud på, hvor jeg skal søge ind, og inden for hvilken uddannelse

På datalogiuddannelsen går der lang tid inden man sidder foran computeren. Men der forventes at man har en del selvstudie ved siden af hvor man f.eks. lærer C++. Derfor er uddannelsen også det man kan kalde en teoretisk uddannelse. Du skal være meget god til matematik, da der arbejdes med komplekse problemstillinger, bl.a. ved brug af algoritmer.

Det tager 5 år, hvoraf de 3 første er bachelor.

På datamatikeruddannelsen kommer man hurtigere igang med at kode og der bruges meget tid på design og softwarekonstruktion. Lidt en "all-round" IT-uddannelse hvor man måske ikke kommer så dybt omkring de forskellige emner. Men man lærer at kode :-)

Det tager 2½ år for en datamatikeruddannelse.

Dataloger (og ingeniører) beskrider af en eller anden årsag, ofte også lederstillinger. Jeg kan dog ikke lige se hvorfor de skulle ha' et bedre grundlag for dette, men sådan er det :-)

Jeg læser selv datalogi, og mit hold måtte i sin tid vente helt til anden studiedag om formiddagen før vi kom til at sidde ved en computer og prygle noget java.

Men det er vidst rigtig nok at man på studieordningen fra før 2003 godt kunne vente længe.

Mængden er obligatorisk programmerings undervisning vil jeg summe til 20ects, hvoraf de 15 dækker object orienteret/imperativ/java programmering. Men programmering bliver i høj grad også inddraget i andre kurser.

Der går 60ects på et år.

Jeg kan godt anbefale Aarhus Universitets datalogi uddannelse.

Jeg kan varmt anbefale datamatikeren på Akademi Århus i Viby J.
Her er vægten meget på system design og objekt orienteret programmering. Først med Java og senere C#. Vi lærer om alle områder af programmeringen. Ligefra database opbygning, samtidighedsproblemer, trådet programmering, nedarvning, algoritmedesign osv.

Man kunne jo starte med en datamatiker og derefter tage en PBA overbygning i softwaredesign eller webteknologi. Man kunne også vælge at læse videre efter endt datamatiker i bachelor i datalogi.

På PBA overbygningen kan du også tage nogle lederkurser, mener jeg.

Er der nogen som kender til it ingeniøren? :D

t