VBA eller VB.NET

Tags:    visual-basic

Hej med jer.

Jeg har lidt erfaring med VBA, men skal nu tage stilling til hvad jeg vil gå i dybden med.

Det kan godt være at dette er et dumt spørgsmål, men synes ikke jeg har kunnet finde et godt svar via google.

Jeg har fået nogle midler af min virksomhed til at udvide min kompetance mht. udvikling af office dokumenter.

I den forbindelse tænker jeg specielt på VBA sproget, men jeg synes at kan læse mig til, at det er ved at udgå, og at man går over til VB.NET.

Jeg vil derfor høre om der er nogle der har noget mere konkret viden, så jeg kan finde ud af, om jeg skal gå i dybden med VBA eller lære VB.NET.

På forhånd tak for hjælpen




Indlæg senest redigeret d. 06.04.2010 15:20 af Bruger #15809
Jeg vil anbefale dig C#, der er mange flere der bruger det hvilket betyder det er nemmere at få hjælp samt flere ressourcer.

Sprogene kan i sig selv stort set det samme da det jo er bygget op omkring .NET, men hvis jeg skulle vælge mellem VBA og VB.NET ville jeg vælge VB.NET



Hej Casper.

Måske dette er et dumt spørgsmål. Men den måde jeg har brugt VBA på, er til avancerede macro'er.
Hvis jeg vil skrive nogle funktioner til et excelark f.eks. åbner jeg bare VB editoren, skriver koden, og tilføjer sub'en til en knap.

Hvordan skulle dette gøres med VB.NET eller evt. C#?



Det skal du heller ikke, der skal du fortsat bruge det du plejer. Det er kun hvis du vil ud og lave programmering af systemer (windows programmer) at du skal over til et af de to sprog - jeg foreslår også C#



Ok, så det er egentlig forkert at jeg blander VBA og VB.NET sammen, når man snakker om udvikling til office dokumenter?

Er du så bekendt med at der kommer en erstatning for VBA? For jeg har stødt på flere steder, at det er på vej ud?
Bl.a. hvis jeg ser her, under Future:
http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Basic_for_Applications



t