Fra PHP til Rails

Tags:    diverse

Kære udviklere,

Jeg er PHP udvikler som har kigget lidt på Rails og kan rigtigt godt lide det sofar.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra andre PHP folk som har taget skiftet til Rails. Hvad er jeres erfaringer med det, er i tilfredse med det? Er der nogle ting som irritere jer.. føler i jer begrænset?



Jeg synes Ruby on Rails er rigtig rart at kode i. Det er uhyre nemt at lave en webapplikation der overholder et MVC pattern. Jeg har ikke prøvet at bruge nogle MVC frameworks i PHP, men jeg har til gengæld prøvet at bruge det pattern uden et framework, og det har ikke altid været særlig behageligt. Jeg nyder Rubys simple syntax, jeg savner bestemt ikke PHPs dollartegn og -> pile! Jeg er endnu ikke stødt på noget jeg har kunne lave i PHP som jeg ikke har kunne lave i RoR. Men jeg har oplevet talrige ting som var latterligt meget nemmere i RoR.

Jeg er dog skuffet over understøttelsen af Windows. Ruby kører meget langsomt på Windows, så derfor har jeg installeret Ubuntu i en VMWare og udvikler der fra. Jeg har ikke brugt Ubuntu før det, så det har også været en lærerig proces :-).

Da jeg skulle i gang ville jeg gerne bruge bogen Rails for PHP Developers, men faldt i stedet over Rails for .Net Developers i min lokale boghandel, og den har været rigtig god at komme i gang med. Siden hen har jeg købt bogen Agile Web Development with Rails.



Der er ikke rigtigt nogen begrænsninger som sådan med Rails (eller Ruby, for den sags skyld). Ruby kan ikke så meget som udgangspunkt, men Rails og andre gems giver al den funktionalitet du kunne drømme om.

Rails er også utroligt snabbt at kode i, og du får lynhurtigt en masse pæn kode fra hånden som er nem at vedligeholde og meget portabel. Jeg kan bestemt anbefale at have Rails-erfaring med i bagagen.