Apple forbyder udviklere at bruge Flash og C# til iPhone

Tags:    it-nyheder

Nu står det bøjet i neon: iPhone-udviklere må fremover kun skrive deres applikationer i C, Objective C eller C++. Dermed stikkes en kæp i hjulet for Adobes værktøj til at generere iPhone-apps fra Flash.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4215&cst=4



Det lyder godt nok som noget monopol at man binder udviklere til at man ikke må bruges flash, C# selvom det teknisk er muligt. Konkurrence forvrideende? (og ja... det er en provokation til iphone elskere ;))



Om jeg skal lære Flash eller objective-c for at programmere til telefonen er jeg ligeglad med. Når alt kommer til alt så er det API'et jeg skal lære at kende. Eneste jeg har brug for er et sprog som jeg kan programmere i, og noget hardware at programmere til.



Om jeg skal lære Flash eller objective-c for at programmere til telefonen er jeg ligeglad med. Når alt kommer til alt så er det API'et jeg skal lære at kende. Eneste jeg har brug for er et sprog som jeg kan programmere i, og noget hardware at programmere til.

Det er meget muligt, men Apple skal ikke bestemme hvilket sprog folk helst programmerer i. Sålænge det kan teknisk lade sig gøre, og at applikationen ellers overholder hvadend vanvittige, uofficielle regler der er for at komme i AppStore, så kan jeg virkelig ikke se problemet.

Apple mister mere og mere credibility for hver dag der går. Det er skammeligt.



Per, de bestemmer da ikke hvilket sprog folk helst skal skrive i. De har jo bare lavet et platform som skal programmeres i Objective-C, hvilket ikke er noget nyt når det kommer til Apple produkter. Sådan har det vist været i alle dag.
Objective-C er slet ikke et dårligt sprog. Jeg tog det faktisk forholdsvis hurtig til mig.

Desuden kan jeg udmærket godt forstå hvorfor Apple ikke vil have et mellemlag, som .NET og Flash, da de herved vil miste kontrollen over softwaren og udviklingen, hvis mellemlaget bliver populært at bruge.

Men alt dette er ikke min egen tanke alene, læs bare http://daringfireball.net/2010/04/why_apple_changed_section_331.



Per, de bestemmer da ikke hvilket sprog folk helst skal skrive i. De har jo bare lavet et platform som skal programmeres i Objective-C, hvilket ikke er noget nyt når det kommer til Apple produkter. Sådan har det vist været i alle dag.
Objective-C er slet ikke et dårligt sprog. Jeg tog det faktisk forholdsvis hurtig til mig.

Jeg vil blæse på hvorvidt Objective-C er et godt sprog eller ej. Hvis folk vil skrive direkte i det, er det da fint for dem. Hvis folk _ikke_ vil skrive direkte i det, skal de den ondelynemig også have lov til det. Hvis der bare ikke var andet end Objective-C der duede, så ville dit argument holde. Men når det er teknisk muligt at udvikle i andet, så skal man da også have lov til det.

Desuden kan jeg udmærket godt forstå hvorfor Apple ikke vil have et mellemlag, som .NET og Flash, da de herved vil miste kontrollen over softwaren og udviklingen, hvis mellemlaget bliver populært at bruge.

Er du lige pludelig blevet fan af centraliseret kontrol over kode?



Indlæg senest redigeret d. 11.04.2010 13:35 af Bruger #8223
Nej jeg er ikke fan af centraliseret kode. Jeg siger bare at jeg godt kan se det fra Apples side. Det kunne da være fedt at kunne programmere til telefonen og padden via .NET fx. Det så jeg da gerne komme. Rigtig gerne faktisk, men nu har Apple bare valgt at Objective-C, og intet andet. Vi ved alle at Apple er meget centraliseret, og ofte vælger en vej, og sætter alt andet til side. Lige det kan jeg ikke se problemet i, da det i bund og grund er deres helt eget valg.

Jeg har lidt på fornemmelsen at Apple er begyndt at få en så stor eksponering ud i offentligheden, at folk nu skal til at have en mening om det, og det er da kun fedt. Hader bare når der går Microsoft eller Linux diskussion i den over sådan noget her. For helt ærligt... De testere kan jo ikke se om det er skrevet i et sprog, og så oversat til noget andet.

Personligt har jeg det dog bedst med at skrive applikationer til iPhonen i Objective-C, da det nu en gang er det officielle API, og jeg derved hurtigt kan gå i gang med de nye features. Jeg skal ikke sidde og vente på at Adobe eller Monotouch propper det ind. Men vi er vel alle sammen forskellige.



Det er desværre ikke nogen overraskelse at Apple finder på sådan noget. "Åh, nej, Android er ved at blive populært. Vi må forhindre det ved at gøre det så svært og dyrt som muligt at port'e iPhone programmer til Android"



t