Spørgsmål til charset i apache2

Tags:    linux

<< < 12 > >>
Hey Udviklere.

Jeg har lidt problemer med mit charset både på min ubuntu bærbar (som jeg tester mine hjemmesider af på), også min server hvor jeg køre de færdige hjemmesider.

Problemet ligger i at pt. der er /etc/apache2/conf.d/charset filen er den sat til iso-8859-1

Den laver dog sjove tegn på æøå og ÆØÅ

Nogen der kan hjælpe?
Har genstartet min apache utallige gange efter, og det hjælper bare ikke noget af det.....

Mvh. Danni.



14 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Lad være med at bruge nano. Så vidt jeg kan læse mig frem til kan du ikke selv bestemme hvilken tegnkodning den skal bruge.



I php laver man bare snigeren med at sende en custom header ud til browseren.. Det fungere lige så fint ;)

header("Content-Type: text/html;charset=UTF-8");




Hey Udviklere.

Jeg har lidt problemer med mit charset både på min ubuntu bærbar (som jeg tester mine hjemmesider af på), også min server hvor jeg køre de færdige hjemmesider.

Problemet ligger i at pt. der er /etc/apache2/conf.d/charset filen er den sat til iso-8859-1

Den laver dog sjove tegn på æøå og ÆØÅ

Nogen der kan hjælpe?
Har genstartet min apache utallige gange efter, og det hjælper bare ikke noget af det.....

Mvh. Danni.


Hvis charset er sat til iso-8859-1 men du rent faktisk gemmer dine filer i utf-8 (som er standard i de fleste IDE'er i dag), så går det galt. Prøv at tjekke, om æøå fylder én eller to bytes (med en hex-editor). Fylder de to bytes, så bruger du sikkert utf-8.



Hejsa Robert.

Mine php filer som udskriver html'en, der er min meta sat til:
Fold kodeboks ind/udKode 




Hejsa Robert.

Mine php filer som udskriver html'en, der er min meta sat til:
Fold kodeboks ind/udKode 


Det har ingen betydning. Hvis du i din editor har gemt dine filer i utf-8, så skal du også specificere utf-8 alle andre steder...ellers skal du gemme som iso-8859-1.
Tjek evt. om din fil bliver én eller to bytes større, hvis du indsætter et 'æ' ét eller andet tilfældigt sted.



Hmmm, jeg er ikke helt sikker på hvad du mener, mæn, jeg har åbnet min terminal, sagt nano charset og åbnet den fil i den rigtige mappe, og sat min tegnsætning til at være ISO-8859-1 i nano...

Jeg har bare på fornemmeren at den sætter sig tilbage til default som er UTF-8 hver gang jeg forsøger at gemme! :S

Lidt mere guiding kunne godt bruges... :)

Og tak indtil videre.



Ingen Nano mere, ok, det er forstået.



Hejsa, nu TROR jeg at jeg fattede beskeden du gav mig tidligere.

Jeg har gemt et æ i min bluefish editor og er kommet frem til at den fylder 2 bytes.



Prøv at skrive én linje med 'æøå' i toppen af en fil. Gå så til kommandolinjen og skriv følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 


Hvis filen er gemt som utf-8, så bliver output følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 


Hvis det er iso-8859-1, så bliver output følgende:
Fold kodeboks ind/udKode 




Heeey Robert, tak for hjælpen, fik løst problemet nu, det var fordi bluefish var sat til at gemme filerne som utf-8 og ikke den ISO-8859-1 jeg brugte... :)



<< < 12 > >>
t