TDC sylter fiberbredbånd: Kobber er rigeligt

Tags:    it-nyheder

Efter TDC sidste år købte energiselskabet Dongs fiberselskab, har selskabet stoppet udrulningen af fiber til danske husstande. Dermed ligner opkøbet et rent forsøg på blot at kvæle en konkurrent, mener teleanalytiker.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4325&cst=4



Endnu et perleeksempel på hvorledes de frie markedskræfter i sagens natur sørger for innovation og fremgang...



Hvilket alternativ foreslår du, Per? :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Hvilket alternativ foreslår du, Per? :)

At TDC, hvis de endelig skal udkøbe konkurrerende firmaer, gør brug af deres nyindkøbte assets. Hvis de mener der er bedre forretning i at holde Danmarks infrastruktur i stenalderen, så skal de tvinges til enten at gøre brug af den teknologi de har til rådighed, eller til at videresælge teknologien til en villig tredjepart.

Helt generelt må hensynet til toplønnede direktøre og fuldfede aktionære aldrig gå over hensynet til den danske borger. Det er klart at firmaer skal have lov at tjene penge, men de kan jo tydeligvis ikke finde ud af at forvalte det ansvar der følger med de privilegier vi har givet dem, og så må de lære det på den hårde måde.



Indlæg senest redigeret d. 17.05.2010 10:12 af Bruger #8223
Nu var det egentlig et alternativ til de frie markedskræfter jeg efterlyste, men jeg kan næsten tolke ud af dit svar at du mener at det skal krydres med en omgang statslig kontrol :)

Nu kan det selvfølgelig være at jeg husker forkert, men solgte DONG ikke netop deres fiberselskab fra fordi de ikke rigtigt kunne finde ud af at tjene penge på det? I så fald er det vel meget fornuftigt hvis TDC ikke straks kaster sig ud i også at tabe penge :)

Mvh.

Kasper (TSW)




Nu kan det selvfølgelig være at jeg husker forkert, men solgte DONG ikke netop deres fiberselskab fra fordi de ikke rigtigt kunne finde ud af at tjene penge på det? I så fald er det vel meget fornuftigt hvis TDC ikke straks kaster sig ud i også at tabe penge :)

Det kan der ikke være den store tvivl om, det er skam fornuftigt set i et forretningsmæssigt perspektiv. Men nu er det jo ikke, den begrundelse TDC giver.

Tilsyneladende kan kobbernettet strækkes til, at kunne opnå 50 mbit/s (ned af bakke).



Men økonomisk set er det vel også netop det rigtige at få så meget ud af det man kan tjene penge på uden yderligere investeringer og så trække resten i langdrag?

Hvis man mener at fiber til alle er en god investering for landet, så er det vel staten der bør betale for den? Jeg mener ikke at man kan klandre TDC for ikke at vil tage beslutninger som de mener ikke kan betale sig for dem.

Mvh.

Kasper (TSW)



Hvis vi glemmer økonomien et øjeblik. Så er TDCs begrundelse stadigvæk, at kobbernettet er godt nok. De taler om en hastighed på 50 mbit/s. En hastighed som de, så vidt jeg ved, ikke tilbyder. Der skal jo tjenes penge, men det ærgeligt, at udtryk som "dårligt kobber" og "forlangt fra centralen" er blevet hverdagskost for mange mennesker.

Går vi tilbage til kroner og ører, så er jeg enig bortset fra en ting. Hvis TDC har opkøbt fiber i forbindelse med at bruge det på længere sigt, så er det mærkeligt de ikke udvider det nu, hvor de har/havde muligheden for at gøre det billigt. Det er vel vejen frem?



Indlæg senest redigeret d. 17.05.2010 11:59 af Bruger #955
>Hvis vi glemmer økonomien et øjeblik. Så er TDCs begrundelse stadigvæk, at kobbernettet er godt nok. De taler om en hastighed på 50 mbit/s. En hastighed som de, så vidt jeg ved, ikke tilbyder.

Det mener jeg nu nok at de gør, men det kræver vist, som du også selv er inde på, RET gode betingelser, og så er det vist endnu ikke overalt i landet - for at sige det mildt :)

>Der skal jo tjenes penge, men det ærgeligt, at udtryk som "dårligt kobber" og "forlangt fra centralen" er blevet hverdagskost for mange mennesker.

Enig.

>Går vi tilbage til kroner og ører, så er jeg enig bortset fra en ting. Hvis TDC har opkøbt fiber i forbindelse med at bruge det på længere sigt, så er det mærkeligt de ikke udvider det nu, hvor de har/havde muligheden for at gøre det billigt. Det er vel vejen frem?

Ja det tror jeg også, men jeg er bare typen der går ud fra at de har regnet på det og besluttet sig for at det er sådan det bedst kan betale sig for dem. Jeg har samtidig så meget tiltro til de frie markedskræfter at jeg tror på at hvis TDC ikke får gjort noget ved det hurtigt nok, så er der nok nogen andre der skal melde sig, som har større visioner. Det var jo unægteligt det der skete med DONG, hvor TDC holdt sig i baggrunden, så i første runde fik de jo åbenbart ret, men der kan vist næppe være nogen tvivl om at hele verden går i retning af større båndbredde behov, så max 50 mbit kan jo i hvert fald ikke holde skansen for evigt :)


Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 17.05.2010 14:58 af Bruger #1
t