Programmering i Aalborg?

Tags:    c++

Hej, jeg vil gerne lære at programmere, og jeg har bestemt mig for C++.

Jeg har kun tidligere leget med Action Script, så mit erfaringsgrundlag er ikke imponerende. Dog er jeg hurtig til at lære og forstå.

Så jeg vil høre om der er nogen herinde der kender et sted i eller omkring aalborg hvor man kan få nogle timer timer i sproget for at lægge en grundforståelse for sproget jeg selv kan bygge videre på.

Jeg har bogen Grundlæggende Programmering i C++, men jeg synes ikke at den forklarer tingene synderligt godt når man som mig godt kan lide at bygge et solidt fundament af forståelse før man bygger ovenpå.

Ellers ville et link til en guide / tutorial der forklarer tingene i dybden også være super.

Håber at i vil hjælpe :)



Jeg ved godt jeg ikke burde sige det, men jeg kan ikke lade være. Hvorfor begynde med et sprog hvor du skal holde styr på så meget? Jeg vil anbefale at du tog fat i Java, eller måske sproget mellem Java og C++, C# (min egen definition).



Det er helt fair at du siger det, og kan sagtens se logikken i at starte med et lettere sprog men det er ikke noget jeg står og skal bruge i morgen så jeg kan lige så godt starte med det jeg vil lære.





Jeg har endnu ikke set en brugbar bog om programmering på dansk. "Accellerated C++" er et godt bud, men jeg er enig med Martin. C++ er et skidt valg af første sprog.

Det vil tage lang tid, før du kan lave noget bare tilnærmelsesvis brugbart. Grafiske brugerflader, netværk, multithreading og lignende er meget komplekse emner i C++, og inden man overhovedet kan begynde at sætte sig ind i den slags skal man først lære om hukommelsen, pointere/dereferering og alt muligt andet snask som man får leveret gratis med sprog som Java. Mange har mistet modet med C++, så jeg vil også anbefale dig at begynde med Java.



Jeg har ikke noget imod indlæringsfasen, og jeg ved godt at der går lang tid før jeg kan lave noget der faktisk er til dels nyttigt.

Jeg har set jeres svar, de er noteret, og knækker jeg halsen på C++ så var jeg advaret.

Så nu må i gerne begynde at svare på mit spørgsmål. :)



Jeg er bange for at det er lettere at diskutere gode begynder sprog end at finde et programmeringskursus.

Jeg ser ind i mellem nogen der efterlyser disse kursuser, men har aldrig set nogen.



Jeg synes du skal holde fast i at ville lære C++ også når det bliver frusterende :)
Jeg er overbevist om at det vil give dig så meget mere end at benytte et sprog fyldt med magi, så det er for nemt ikke at lære om det der sker bagved (compilation, linking osv...) som giver dig en bedre og intuitiv forståelse for hvad programmering er - super brugbar information.
Har jeg personligt nydt godt af at have - så klø på :)

Vi kan kun håbe at som hackerspaces bliver mere og mere udbredt, så medfølger der også et socialt community, hvor man kan møde op og få svar på sine spørgsmål eller hjælp...



Munk, hvad har du tænkt dig at give for et sådant kursus? For jeg ved nemlig at de ikke er helt så billige. Se fx. her, http://www.superusers.dk/kurser/programmering/foraar.htm. SU200, SU201, SU202, SU203 og SU204. Dog er disse ikke at finde i Ålborg.

Jeg er af den opfattelse at man nok skal lære om de forskellige toolchains, når den tid kommer.



Jeg havde regnet med en pris på mellem 500-1000 kr.

Men grundidéen med at tage et kursus ville være at kunne spørge om hjælp og få lagt et grundlag at bygge videre på.

Men jeg tror at jeg må opgive at finde et kursus og bare lære mig selv det jeg kan og så søge løsninger på mine problemer undervejs på google. :)


Men tak for jeres svar. :)




Jeg tror ikke du finder et kursus til så få penge.
Men held og lykke med det. Har du spørgsmål, så smid dem her. Vi har mange kompetente C++ folk. Robert Larsen og Bertel Brander er to af de bedste. De har forresten skrevet nogle gode artikler her på udvikleren.dk som jeg vil råde dig til at læse!! Bertels begynder guides er et must, og Robert har været med til at beskrive mere komplekse emner så som sockets.



t