Delphi Software Udvikler Drømmen

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hej allesammen, har lige registreret mig her på Udvikleren, redigerede min profil, tilføjede referencer og teknologi, og vil nu lave den post som faktisk er grunden til at jeg er her.

Jeg går i 8. Klasse i det sydlige Danmark, og jeg bruger faktisk næsten al min fritid på at programmere små apps og lignende i Delphi 2010.

Jeg vil gerne være en professionel Delphi Software Udvikler, og for at blive det skal man vel have en uddannelse. (duh)

Problemet er, at jeg ved ikke hvad jeg skal efter 9. for at blive hvad jeg vil være. For det første er jeg ikke specielt skarp til matematik eller fysik, men gør alt hvad jeg kan! For det andet, ved jeg ikke hvilken vej jeg skal. HTX? Hvad så bagefter? Og hvor lang tid tar det?

Som sagt, det er Delphi jeg vil uddannes i, det har jeg valgt, selvom folk skriver alt muligt med at "Delphi er ikke professionelt" og hvad ved jeg ikke. Det er jeg da ligeglad med, det er sku da software der kommer ud i sidste ende, ligemeget hvilket sprog man vælger!

Jeg ved ikke om nogen af jer har hørt om CoffeeCup's HTML Editor. Den er skrevet i ren Delphi, og jeg kender udvikleren. Han arbejder hjemmefra, og hans løn er da i hvert fald over gennemsnittet. Han kender næsten alt til Delphi, og han hjælper mig med at lære de forskellige ting i Delphi.

Så jeg vil gerne vide, er der en måde jeg kan blive uddannet som Delphi udvikler her i Danmark?

Tak for opmærksomheden.

- Jeff



Der er ikke nogen der siger at Delphi er uprofessionelt.

Der er til gengæld en masse der siger at Delphi er dødt -- og det er sandheden. Det er et sprog der er kraftigt på vej ud i en niche.

Derudover bliver man ikke uddannet som "Delphi-udvikler" -- du bliver uddannet som udvikler (datamatiker, datalog etc.) og så lærer du også at bruge din viden på tværs af sprog.

Der er ikke nogen uddannelser der tager udgangspunkt i Delphi. Det er Java og C# man bruger på uddannelserne.



Indlæg senest redigeret d. 04.06.2010 12:57 af Bruger #8223
Hej allesammen, har lige registreret mig her på Udvikleren, redigerede min profil, tilføjede referencer og teknologi, og vil nu lave den post som faktisk er grunden til at jeg er her.

Jeg går i 8. Klasse i det sydlige Danmark, og jeg bruger faktisk næsten al min fritid på at programmere små apps og lignende i Delphi 2010.

Jeg vil gerne være en professionel Delphi Software Udvikler, og for at blive det skal man vel have en uddannelse. (duh)

Næh.. Men det hjælper nogle gange :)


Problemet er, at jeg ved ikke hvad jeg skal efter 9. for at blive hvad jeg vil være. For det første er jeg ikke specielt skarp til matematik eller fysik, men gør alt hvad jeg kan! For det andet, ved jeg ikke hvilken vej jeg skal. HTX? Hvad så bagefter? Og hvor lang tid tar det?

HTX er da sikkert et godt valg. Efter det kan du da se efter hvad du vil
Der er massere af muligheder for relaterede universitets uddannelser fx.


Som sagt, det er Delphi jeg vil uddannes i, det har jeg valgt, selvom folk skriver alt muligt med at "Delphi er ikke professionelt" og hvad ved jeg ikke. Det er jeg da ligeglad med, det er sku da software der kommer ud i sidste ende, ligemeget hvilket sprog man vælger!

Du finder nok ikke nogen læreanstalt/universitet der underviser nogen i Delphi, men det kan du vel allerede? På universiteter bliver man typisk undervist i Java eller andet lignende pjat :)


Så jeg vil gerne vide, er der en måde jeg kan blive uddannet som Delphi udvikler her i Danmark?

Du bliver nok ikke uddannet som Delphi udvikler, men du kan helt sikkert blive uddannet som udvikler

Du skal dog være opmærksom på at efterspørgslen på Delphi udviklere er lav i Danmark, hvilket man kan spekulere over hvad skyldes



Jeg vil anbefale dig at kigge på enten HTX eller gymnasiet. Begge ungdomsuddannelser giver dig den baggrund du skal bruge for at læse videre, enten som datamatiker, på universitetet eller andet. Du behøver ikke allerede nu vælge hvilken uddannelse du vil tage efter HTX/Gymnasiet. Det er alt for tidligt at sige noget om det, og uddannelsessystemet kan nå at blive lavet om mange gange inden. Om du tager HTX eller gymnasiet har ikke nogen synderlig betydning for hvilket muligheder du har bagefter, så vælg det du synes virker mest spændende.

Når det kommer til din kærlighed for Delphi, vil jeg anbefale dig at være lidt mere bred i dine teknologivalg. Der findes stort set ingen udviklere som kan slippe af sted med kun at kunne ét programmeringssprog.
Jeg koder selv Delphi på mit job, men det er udelukkende fordi vi har nogle gamle systemer som er skrevet i det. Vi laver ikke nye systemer i Delphi længere. Delphi er ikke helt dødt endnu, men der er meget langt imellem de spændende IT-jobs hvor man kommer til at beskæftige sig med Delphi.
På den uddannelse du kommer til at tage vil du formentlig komme til at programmere Java, C# eller C++. Men meget kan jo nå at ændre sig endnu. Nye sprog dukker op næsten dagligt.




Ikke for at lyde alt for grov, men din præference overfor Delphi lyder sådan her for mig:
"Jeg vil gerne være tømrer, men jeg vil kun slå søm i."

For at have en chance på arbejdsmarkedet som programmør el. lign., skal du allerførst acceptere at Delphi ikke er dit fag, men dit værktøj.





Tak for svarene allesammen!

Tjah, Java og C# er vel (hvis jeg ikke tar fejl?) begge OOP sprog. Men jeg har også tænk lidt på at få job i udlandet.

Hvad lærer man når man tager Datamatiker uddannelsen? Der er vel meget matematik indblandet?

Jeg har fået at vide at efter en periode i den uddannelse, skal man lave nogle projekter, og man kan helt selv vælge hvilket sprog man vil lave det i. Er det nogenlunde korrekt?


Og I har nok ret, man skal kunne mere end 1 sprog. Desuden er det jo bare syntaksen der er anderledes når det kommer til OOP, korrekt?



Stort set alle moderne programmeringssprog er OOP, så sprogene ligner på mange punkter hinanden, men der er selvfølgelig også forskelle, ikke bare om man skriver begin/end eller {}

Manden der i sin tid udviklede delphi er også manden bag C#, mon ikke det kan ses på sproget...

Uanset hvilken uddannelse du vil have inden for programmering, er der en del matematik.

Om 6-7 år, når du er færdig med din uddannelse vil du sandsynligvis se Delphi som ét ud af mange værktøjer i kassen. Om du til den tid kan finde et job hvor man programmerer i Delphi, her eller i udlandet, er ikke til sige, jeg tror at Delphi er mindre udbredt til den tid end det er nu.

Efter niende er gymnasiet eller HTX vejen, derefter kan du begynde at overveje hvilke af de programmeringsuddannelser der findes til den tid der er mest interessant.



Jeg går selv i 10. klasse nu (efterskole) og starter på HTX efter sommerferien.

Så vidt jeg kan se skal du bare have matematik på A, så er det ligemeget om du tager HTX, STX eller HHX. Matematik på A giver adgang til alle de IT uddannelser jeg har set (Engelsk B er vist også et krav nogle steder, men det er obligatorisk, i hvert fald på HTX)

Jeg regner med datalogi efter det, men man har jo 3 år til at tænke sig om i, vis man ved man skal på gymnasiet, så det er da i hvert fald en start.

Du skal nok udbrede din sprog horisont lidt. Du skal nok komme til at kode en masse OOP, da det vist er rimlig standerart, men der er mange forskellige OOP sprog, og der er andre fordele/ulemper end lige syntax. Foreksempel køre Java på en virtual maskine, hvilket både giver fordele og ulempler. Det er også hver at tage i betragtning hvilke libaries der allerede findes til sproget.

Jeg er slev lige gået igang med at kigge på python, som ser rigtig fint ud, vis man lige skal bruge et hurtigt script til et eller andet(kan også bruges til store applikationer der, men så vil jeg hellere bruge Java).

Google's sprog "go" ser ud til at være meget anderledes end andre sprog. Det har jeg også overvejet at kigge lidt på.

Og nu når jeg skal på HTX skal jeg have fat i en af de der seje graf lommeregnere, som man kan programmere til. Så skal jeg igang med noget assembly, man kan vist også skrive programmer til dem i en BASIC dialect, og mon ikke der findes en C compiler også?

det jeg prøver at sige er, at der er mange sprog, til mange forskellige opgaver, og det kan være sjovt at lege med de forskellige for at se hvad de kan.

Til sidst vil jeg lige kommentere på din signatur. "Du får hvad du betaler for" kan mugligvis bruges mange steder, men i programmerings verdnen er det ikke altid sandt. Tror i hvertfald ikke 1337 h4x0rs som Richard stallman og Linus Torvlads vil give dig ret i det ;)

Og nu tilbage til forberedelse til Tysk eksamen... somtimes i feel like im wasting my time...



Indlæg senest redigeret d. 05.06.2010 15:46 af Bruger #13669
Jeg går selv i 10. klasse nu (efterskole) og starter på HTX efter sommerferien.

Så vidt jeg kan se skal du bare have matematik på A, så er det ligemeget om du tager HTX, STX eller HHX. Matematik på A giver adgang til alle de IT uddannelser jeg har set (Engelsk B er vist også et krav nogle steder, men det er obligatorisk, i hvert fald på HTX)

Jeg regner med datalogi efter det, men man har jo 3 år til at tænke sig om i, vis man ved man skal på gymnasiet, så det er da i hvert fald en start.

Du skal nok udbrede din sprog horisont lidt. Du skal nok komme til at kode en masse OOP, da det vist er rimlig standerart, men der er mange forskellige OOP sprog, og der er andre fordele/ulemper end lige syntax. Foreksempel køre Java på en virtual maskine, hvilket både giver fordele og ulempler. Det er også hver at tage i betragtning hvilke libaries der allerede findes til sproget.

Jeg er slev lige gået igang med at kigge på python, som ser rigtig fint ud, vis man lige skal bruge et hurtigt script til et eller andet(kan også bruges til store applikationer der, men så vil jeg hellere bruge Java).

Google's sprog "go" ser ud til at være meget anderledes end andre sprog. Det har jeg også overvejet at kigge lidt på.

Og nu når jeg skal på HTX skal jeg have fat i en af de der seje graf lommeregnere, som man kan programmere til. Så skal jeg igang med noget assembly, man kan vist også skrive programmer til dem i en BASIC dialect, og mon ikke der findes en C compiler også?

det jeg prøver at sige er, at der er mange sprog, til mange forskellige opgaver, og det kan være sjovt at lege med de forskellige for at se hvad de kan.

Til sidst vil jeg lige kommentere på din signatur. "Du får hvad du betaler for" kan mugligvis bruges mange steder, men i programmerings verdnen er det ikke altid sandt. Tror i hvertfald ikke 1337 h4x0rs som Richard stallman og Linus Torvlads vil give dig ret i det ;)

Og nu tilbage til forberedelse til Tysk eksamen... somtimes i feel like im wasting my time...


Engelsk på A er ikke noget problem! :D

Matematik på A, dræb mig bare nu ...

Assembly, det kommer jeg nok aldrig til at lære! xD

Ihvertfal, jeg håber jeg kommer til at tjene på at programmere. Forskellen ved at programmere og matematik er, at i programmering, kan du se om det du har lavet virker. :P

HTX, er det da ikke alt muligt med strøm? Det er jeg ikke for skarp til, kan knapt nok lave et ordentligt kræsløb :S





Grundlæggende fysik og matematik er et godt grundlag for at lære og forstå softwareudvikling. Jeg vil våge at påstå at det ikke er lige så vigtigt i dag som det har været før i tiden, men der er alligevel nogle koncepter og begreber der går igen. Fx kan matematikken hjælpe én til bedre at forstå og skrive algoritmer. Sådan noget som kryptering er jo stærkt forankret i matematikken verden.
Så du er nok nødt til at bide i det sure æble og arbejde ekstra hårdt på at lære matematik og fysik, selvom det ind imellem kan føles som spild af tid, når man hellere vil sidde og kode.




Engelsk på A er ikke noget problem! :D

Matematik på A, dræb mig bare nu ...

Assembly, det kommer jeg nok aldrig til at lære! xD

Ihvertfal, jeg håber jeg kommer til at tjene på at programmere. Forskellen ved at programmere og matematik er, at i programmering, kan du se om det du har lavet virker. :P

HTX, er det da ikke alt muligt med strøm? Det er jeg ikke for skarp til, kan knapt nok lave et ordentligt kræsløb :S


HTX behøves ikke at handle om el. Jeg vil forslå dig at kigge på de gymnasier(både STX, HTX og HHX) der er i dit område, og så finde det gymnasie med den studie retning du syntes lyder mest interresant/sjovest. Når du først har en studenter eksamen, ligemeget hvilken har du allerede åbnet rigtig mange døre. Jeg tror det er langt lettest at gennemføre gymnasiet vis man er interreseret i så mange af de fag man har som mugligt. og i worst case scenario kan man altid læse et fag op, vis man ikke har fået taget det på højt nok niveau.

Jeg ville dog alligevel overveje om ikke Mat. A var en god ide, da mange IT uddannelser kræver det. Jeg ved at datalogi gør, og datamatiker kræver det vist på B. Kig på ug.dk under programmør for at se hvilke uddannelser der er (der er mange) og hvilke optagelses krav de har.

Jeg syntes stadig du skal droppe din Delphi religion. Programmer nu, fordi du syntes det er sjovt, lær al det du kan, lad hver med at indskrænke digselv til det du tror, at du måske vil arbejde med om 9 år. Det er ikke dit job endnu, bare gør det du syntes er interresant nu (Delphi lige nu måske, men om nogle måneder vil du måske lave et spil, eller lære om netværks programmering) Ellers tror jeg hurtigt man mister interressen.



<< < 12 > >>
t