Open Source projekt: E-boks konkurrent

Tags:    diverse

Hej alle udviklere,

Er jeg den eneste, der er træt af at få et stykke papir ind ad brevsprækken, for så derefter at skulle arkivere den i den rigtige mappe, når man ved, at man kunne programmere noget elektronisk, der kunne gøre alt dette automatisk? E-Boks er et skridt fremad, men langt fra, da denne ikke arkiverer systematisk, men blot er en "indbakke" i stil med standardopsætningen i Outlook. Jeg elsker at have styr på mine papirer, men det kræver en masse tid sammenlignet med den tid, vi har at leve i.

Ideen går ud på, at vi laver et gratis alternativ til E-boks, både for virksomheder og for private. Systemet skal automatisk sortere og påstemple logoer på virtuelle mapper, der står i en virtuel rumdeler. Man skal kunne klikke sig ind på disse mapper og bladre i mapperne som sad man foran en ægte mappe. Dernæst skal der selvfølgelig være en søgfunktion.

Det er et større projekt, jeg ikke selv tør give mig i kast med, så jeg tænkte, at der sikkert var nogle, der havde det på samme måde som jeg, som også gik og manglede et hobbyprojekt, samt havde lysten til at give sig i kast med HTML5.

Jeg forestiller mig følgende teknologier:
HTML med AJAX(Javascript) - Her skal kodestilen være gennemført, idet det er vores frontend.

Backend - For min skyld er det ligegyldigt, hvad pokker vi laver på serverside, så alle der kan et serversidesprog, er velkomne. Jeg ved godt, at det lyder til, at det kunne gå hen og blive kaos. Men idet det er på hobbybasis og et projekt, der gør, man kan udvikle sig, synes jeg der skal være mulighed for at lave den samme funktion i flere sprog på serverside-niveau, hvis det er det, man ønsker. Der skal dog være en ansvarlig for webhotellet, således kun indhold med relevans bliver lagt op. Det er selvfølgelig logisk at lave en funktion i backenden, som er resourcekrævende, i et hurtigere sprog. Min erfaring er, at hvis man har kodet nok, så kan sætte sig ind i alle serversidesprog. Vi smider udelukkende XML/tekststrenge retur til frontenden.

MySQL - Databasen skal være gratis, og her skal eventuelle, der er med, diskutere om dette er det korrekte valg. Jeg benytter primært denne og så MSSQL 2005/2008. Speed-wise kommer der nok en del mudderkast, som vi helst skal undgå.

3D-animation - Er der nogle, der har flair med Maya eller 3Ds Studio Max, og vil give en hånd med, er man meget velkommen. Jeg tror ikke, at dette projekt kan blive en ordentlig realitet uden.

Kommunikation med afsender - To-vejs kommunikation med afsender, således man kan lave indvendinger mod et krav fx. Vi skal "opfinde" vores egen protokol, således afsender skal indtaste et unikt nummer eller navn på modtager, hvorefter modtager skal acceptere denne.

Kryptografi - Vi skal bruge nogle kloge hoveder indenfor kryptering, da vi ellers ikke kan "sælge" ideen til virksomheder.

API - Det skal være muligt at kunne lave widgets til iPhone, Windows Phone, Windows og Android mv.

Båndbredderegistrering - Det firma, der sender flest breve, betaler det meste af udgiften for servicen. Udgiften skulle gerne være minimal, og er der nok med på vognen, drejer det sig om basøre, idet INGEN bliver lønnet i dette projekt, andet end at de har muligheden for at kunne være med til noget stort.

Sponsor Båndbredde, plads og domæne. Hvis der er nogle, der sidder med server med masser af plads, og ønsker at sponsorere projektet, så skriv her. Dette projekt kan ikke lade sig gøre uden! Det kan blive stort det her! Serveren skal kunne køre både Windows og open source-teknologier.

Jeg kan selv teknologierne HTML, Javascript, AJAX, XML, MySQL, MSSQL2005/2008, ASP, VB samt opsætning af IIS, hvilke jeg bruger i mit job som elektriker til online bygningsautomation. Det er for lang tid siden, jeg sidst har rodet med Apache, så det er rustent.

Jeg håber, der er andre, som har lysten og motivationen til at give sig i kast med dette. Alt bliver styret demokratisk og hver mand har en stemme. Hvis der kommer mange om projektet, vil der blive tildelt en ansvarlig for hvert område.



Indlæg senest redigeret d. 12.06.2010 16:17 af Bruger #2199
9 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 8 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hvad er der i vejen med at sende dokumenterne som alm. email, krypteret med ens public key?



Er der brug for en sådan løsning? Er der en idé i det? Vil andre kunne bruge det? Der kan jeg selv svare ja, da det jo er fremtiden for WEB 2.0. Overskuelighed, intuitivt og flot.


Jeg synes ideen er god og der er brug for modspillere, da eBoks er relativ dyr at sende til som leverandør.

Jeg plejer at sige til kunderne, at man ikke skal se eBoks som en udgift men som en service over for deres medarbejdere og kunder. Derfor bruger jeg også "relativ dyr", da jeg inderst inde ikke mener det er dyrt.

Men tag foreksempel lønsedler eller fakturaer. Her er det SÅ vigtigt, at sikkerheden er 100% i orden. Du får ikke en virksomhed til at sende lønsedler eller fakturaer til en server som måske står hos en konkurrent og det er uanset hvordan det er sat op.

Jeg tror din idé får det svært, uanset at den er god.



Nu har jeg selv udviklet et par løsninger som sender til eboks - bl.a. lønsedler.

Det som er vigtigt for mig som både bruger og leverandør af dokumenter er, hvor sikker er det at din gratis løsning vil eksistere og hvad sker der med dokumenterne hvis du lukker ned en dag? Kan du ikke redegøre for det, er din idé dødsdømt på forhånd.





Nu har jeg selv udviklet et par løsninger som sender til eboks - bl.a. lønsedler.

Det som er vigtigt for mig som både bruger og leverandør af dokumenter er, hvor sikker er det at din gratis løsning vil eksistere og hvad sker der med dokumenterne hvis du lukker ned en dag? Kan du ikke redegøre for det, er din idé dødsdømt på forhånd.



Tak for kommentaren :-)

Båndbredderegistrering - Det firma, der sender flest breve, betaler det meste af udgiften for servicen. Udgiften skulle gerne være minimal, og er der nok med på vognen, drejer det sig om basøre, idet INGEN bliver lønnet i dette projekt, andet end at de har muligheden for at kunne være med til noget stort.


Løsningen finansieres af virksomhederne, som vil i kontakt med kunden/brugeren. Med finansiering, tænker jeg at de kunne stille servere til rådighed til databasen, således at data stadig vil blive bevaret hos virksomheden. Det skal desuden være muligt for slutbrugeren at kunne downloade hvert dokument som PDF, evt. skal der udvikles en widget, der kan køre dokumenterne offline.

Det er en ide, jeg lufter, og derfor er det lækkert med feedback.

Er der brug for en sådan løsning? Er der en idé i det? Vil andre kunne bruge det? Der kan jeg selv svare ja, da det jo er fremtiden for WEB 2.0. Overskuelighed, intuitivt og flot.

Giv et besyv! :-) tak på forhånd!









Hvis man kunne få styr på sikkerheden, ville det være langt federe at lave det som Peer 2 Peer, så er der ingen servere, og alle afsætter et par hundrede Mb til data




Hvis man kunne få styr på sikkerheden, ville det være langt federe at lave det som Peer 2 Peer, så er der ingen servere, og alle afsætter et par hundrede Mb til data


Ja :-) Tanken har strejfet mig, men det er jo MEGET kompliceret at kryptere og forsvare, da der ville ligge stumper af eventuelle klassificerede dokumenter ved hver peer. Desuden ville man skulle lave et standalone program, som ikke kører i browseren, som lidt er ideen med det, således man også altid kan få fat i sine "ringbindsmapper"... :-)



Hvad er der i vejen med at sende dokumenterne som alm. email, krypteret med ens public key?


Det kan man også, men idet det skal fungere som et arkivsystem, så skal det ikke tage alt for lang tid at åbne en mappe og bladre i ens sider, hvis man har mange fra fx ens forsikringsselskab, så derfor havde jeg tænkt mig et standardformat, som kan opbevares i en database og så hentes ud som XML. :-)





Jeg synes ideen er god og der er brug for modspillere, da eBoks er relativ dyr at sende til som leverandør.

Jeg plejer at sige til kunderne, at man ikke skal se eBoks som en udgift men som en service over for deres medarbejdere og kunder. Derfor bruger jeg også "relativ dyr", da jeg inderst inde ikke mener det er dyrt.

Men tag foreksempel lønsedler eller fakturaer. Her er det SÅ vigtigt, at sikkerheden er 100% i orden. Du får ikke en virksomhed til at sende lønsedler eller fakturaer til en server som måske står hos en konkurrent og det er uanset hvordan det er sat op.

Jeg tror din idé får det svært, uanset at den er god.


Hej Brian, endnu engang tak for kommentaren. :-)

Databasen skal bare stå som en virtuel maskine hos virksomheden, som ønsker at sende posten, således dataene altid står mellem fremsender og modtager. Dataene skal hentes ud fra databasen via et script - som kræver en Token, sendt i headeren(med XMLHTTP-objektet eller MSXML, som kan modtage cross-domain) - og renderes/skrives i XML. Frontenden tager sig så af det grafiske udfra denne - Google bruger blandt andet denne form for autorisation, således at det ikke skal gøres i en querystring. Derfor vil det aldrig stå hos konkurrenten :-) Fakturaer er et dilemma, hvis man evt. selv laver dem, eller har et mindre revisionsfirma til at sende dem, men det vil heller ikke være her, at den store trafik opstår, og det burde kunne gøres med en gammel webserver. Vores(ikke mit, alle kan være med) projekt skal jo så tilbyde en webserver, hvorpå båndbredderegistreringen vil finde ud af, hvem der af de små firmaer, sender mest (Regningen for webhotel, strøm og trafik sendes herefter videre). Det kommer aldrig til at dreje sig om den store udgift for virksomheden. :-)

Projektet er ligeledes mere eller mindre et opråb til, at det kan gøres smartere af Post DK og co.

At sortere efter afsender er ikke det sværeste i verden at programmere. Det burde have været minimum i den nuværende udgave af e-Boks. Jeg kunne så godt tænke mig, for overskuelighedens skyld, at alt blev renderet i 3D, så man fik præsenteret en virtuel rumdeler og en mappe, der til forveksling ville ligne, at man sad med en ægte mappe og kunne bladre. :-)

Endnu engang rart med feedback. :-)




Kanon fed idé.

Jeg er selv i gang med at lave et system til alt hvad jeg har.

Alle mine lønsedler, boner, forsikringer osv. kommer derind og ligge. Jeg er så heldig at jeg får mine lønsedler elektronisk i dag, men ellers ville jeg bare scanne dem ind, det tager måske 5 minutter om måneden at scanne sin lønseddel ind også har man den.

Jeg laver det så sådan at når der er gået xtid så sletter den automatisk tingene igen, det gør jo at jeg ikke har unødige filer til at ligge på min server, som jeg alligevel ikke kan bruge til noget.

Men helt ærligt, så bør det jo som tidligere nævnt være et udviklingspunkt for Post DK og staten, da det ville gavne mere at alle ens papirer kom et sted og ikke 117 forskellige steder.



t