Mangler lidt gode råd

Tags:    asp

Hej.

Jeg er i gang med at et "mini cms" men er gået lidt i stå.

Det jeg godt ville var at når man opretter nye sider så ligger de alle sammen i samme mappe på iis'en, men de skal kunne tilgås fra et virtuel directory.

altså, hvis jeg opretter en side der hedder kontakt, så bliver der oprettet en fil på følgende placering "/pages/kontakt.asp"

men når jeg skal åbne den på min side ville jeg godt bare kunne gå ind på www.nysite.dk/kontakt

jeg har set dette før i et cms jeg har arbejdet med og har også styr på hvordan jeg kan oprette nye filer og mapper på serveren via asp, men er lidt i tvil med hensyn til at få lavet de vituelle stier. er der nogle som kan hjælpe mig lidt videre her?

Jeg har min egen server med iis version 6 så kan ændre de indstillinger der skal til for at det kan lade sig gøre.

Håber der er nogle som kan hjælpe mig lidt videre :)



8 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
URL og sider har intet med hinanden at gøre, du kan sagtens selv styre hvad der bliver vist i location. Det hedder url rewriting, og du skal så bare vide hvilken url der matcher hvilken side, så sender du bare den side der er blevet requestet, og vupti, pæne url


Har prøet at google url rewriting, og har da også fundet en side der beskriver hvordan man kan gøre i classic asp.

http://forums.aspfree.com/code-bank-54/url-rewriting-with-asp-iis-102550.html

Men jeg er stadigvæk i tvil om hvordan jeg skal bruge dette. Er der nogle som har et link til en god guide til hvordan jeg gør det?


Hvis du kører på en linux server, er det bare at lave nogle regular expressions i din .htaccess fil - mener ikke det har noget med kodesproget (asp classic) at gøre.

asp.net er en helt anden sag. Har lige selv leget med det der, hvor man skal lave en reference til en dll fil og sætte nogle regler op i web.config.

Hvis ikke det er en linux server, er jeg ret sikker på at du bliver nød til at have adgang til at ændre filtypeendelser o.lign. direkte på din server. Kan være andre herinde ved præcis hvad det er man skal i det tilfælde.



URL og sider har intet med hinanden at gøre, du kan sagtens selv styre hvad der bliver vist i location. Det hedder url rewriting, og du skal så bare vide hvilken url der matcher hvilken side, så sender du bare den side der er blevet requestet, og vupti, pæne url


Har prøet at google url rewriting, og har da også fundet en side der beskriver hvordan man kan gøre i classic asp.

http://forums.aspfree.com/code-bank-54/url-rewriting-with-asp-iis-102550.html

Men jeg er stadigvæk i tvil om hvordan jeg skal bruge dette. Er der nogle som har et link til en god guide til hvordan jeg gør det?


Du giver selv linket til artiklen, den beskriver fint hvordan du kan gøre det. Har du prøvet at gøre som han beskriver i artiklen?



Hvis det er et CMS du er i gang med, vil det så ikke være mere ideelt at gemme data på siderne i en database og derefter tilgå disse data alt efter hvad der er skrevet i url'en?



Min største kommentar, hvorfor ikke bruge noget der findes, men ok, for læring el. lign...

Jeg ville gøre det hele i XML (ligesom Umbraco). Alt data du gemmer, gemmes i en xml struktur, sider, titler, artikler, nyhedre ALT. Når du så skal vise noget så renderer du det bare med et XSLT. Så har du kun behov for een .asp side der kan rendere og noget url rewriting, der kan lave nogle flotte urls, ellers er det det eneste der skal til. Det XML kan du gemme som fil eller i DB - det er nok den nemmeste måde at gøre det på.



Tak for svarene, kan godt være det ikke er den rigtige måde at gøre det på som jeg har beskrevet, men vil bare godt have nogle pæne url'er som ikke kun er pæne for brugeren men også så det fungere med hensyn til seo



Tak for svarene, kan godt være det ikke er den rigtige måde at gøre det på som jeg har beskrevet, men vil bare godt have nogle pæne url'er som ikke kun er pæne for brugeren men også så det fungere med hensyn til seo


URL og sider har intet med hinanden at gøre, du kan sagtens selv styre hvad der bliver vist i location. Det hedder url rewriting, og du skal så bare vide hvilken url der matcher hvilken side, så sender du bare den side der er blevet requestet, og vupti, pæne url



URL og sider har intet med hinanden at gøre, du kan sagtens selv styre hvad der bliver vist i location. Det hedder url rewriting, og du skal så bare vide hvilken url der matcher hvilken side, så sender du bare den side der er blevet requestet, og vupti, pæne url


Har prøet at google url rewriting, og har da også fundet en side der beskriver hvordan man kan gøre i classic asp.

http://forums.aspfree.com/code-bank-54/url-rewriting-with-asp-iis-102550.html

Men jeg er stadigvæk i tvil om hvordan jeg skal bruge dette. Er der nogle som har et link til en god guide til hvordan jeg gør det?



har prøvet at læse artiklen nogle gange. men forstår ikk helt hvad det er jeg skal gøre.

Sådan som jeg forstår det så skal jeg lave en fil der hedder rewrite.asp med følgende kode

Fold kodeboks ind/udKode 


Men hvad så her efter? skal jeg bare includere denne fil på min side og hvordan får jeg det til at blive til den url jeg gerne vil have?



t