Virksomheder bryder open source-licenser uden at vide det

Tags:    it-nyheder

Der ryger nemt open source-kode med i produkterne, hvis virksomhederne ikke har styr på koden. Det viser en ny undersøgelse, som peger på, at mange firmaer uforvarende overtræder GPL-licensen.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4487&cst=4



Nå, lad os så høre det: det er da også en gøglet måde at snyde folk til at inkludere kode der bagefter klapper som en fælde, og det er da også noget fis at bestemme over hvad folk skal gøre med koden, og det kan da ikke være rigtigt, og det holder markedet tilbage i frygt!

Ja, jeg hader nemlig også softwarepatenter ;)



Ehm... Der er stor forskel imellem om du benytter open source koder i dit lukkede produkt og softwarepatenter.
Softwarepatenter (som jeg også til dels er kritisk over for) handler jo om patent på en fremgangsmåde som kan implementeret. Her handler det vel om ren copy-paste.

Jeg forstår godt at open source-verdenen ikke vil have at deres koder bliver brugt lukket. Hvis du har har brugt mange timer på at udvikle et åbent produkt, så ville jeg hvert fald blive sur hvis min konkurrent bruger mine koder, uden at lade mig bruge de koder de har lavet. Det vil på ingen måde hvert fald gavne open-source miljøet.

Men jeg skal lige forstå en ting. Det er da mange udgave af Red Hat linux som er lukkede? Eller det er måske bare nogle uafhængige komponenter der er det. Du må da vel også godt lave lukkede plugin til åbne pridukter ikke?



t