Hvorfor vælge .NET?

Tags:    .net

Godaften udviklere og god sommer :)

Jeg står i et mindre dilemma, og har stået i det et stykke tid.

Jeg arbejder på et projekt, som forhåbentlig kan munde ud i noget stort, med mange brugere og en masse indhold.

Det er et community med blogs, forums, artikler, guides osv osv. Alt hvad et moderne website indeholder.

Jeg er hverken OS eller MS fanatiker og leder kun efter den bedste løsning.

Hvis jeg vælger PHP vil det blive med Drupal. De fleste argumenter for Drupal er prisen og at det er let, at gå til.
Men hvor meget mere koster en .NET løsning egentlig i server omkostninger - hvis man på længere sigt skal have flere dedikerede serverer?

Et andet argument for Drupal er, at vedligeholdelsen er nemmere - Kræver det så meget vedligeholdelse på en hjemmestrikket .NET løsning som mange påstår, eller er det kun fanatikere der kommer med den påstand?

Hvilke fordele får jeg derudover ved .NET fremfor Drupal (PHP) - f.eks. i forhold hvis jeg senere vil udvikle mobil applikationer og lignende?

Hvor godt fungerer Mono projektet til Android og Iphone, i forhold til at bruge Java/Objectiv-C?

Det var mange spørgsmål på en gang, men jeg håber der er nogle, der kan hjælpe mig lidt på vej ;)

Jeg ser helst fakta og ikke for mange religiøse holdninger, så vi ikke får en omgang mudderkast :-)

Fortsat rigtig god sommer, og på forhånd tak!

Med venlig hilsen
Mark Andreasen



Det var mange spørgsmål :-)

Det ser ud til i dit indlæg at du sammenligner et CMS (Drupal) med .NET. Det er forkert, da .NET er et "framework (med sprog til)" som kan bruges til at udvikle et CMS med, lidt som PHP.

Med hensyn til vedligehold er der ingen forskel fra PHP til .NET. HVis du koder noget selv fra bunden skal det vedligeholdes - der er ingen forskel. Det der kan være spørgsmålet er hvilket CMS der vil give dig de største fordele, der er mange af dem (Joomla, Drupal, TYPO3, Umbraco) og de løser alle sammen opgaven. Hvis du selv vurderer at din løsning kan laves i et CMS, synes jeg du skal vælge det CMS der passer bedst til dig - og som du arbejder bedst med, og som kan give den hjælp eu har behov for (communities osv).

Hosting af .NET koster typisk det samme som hosting af PHP, hos UnoEuro fx. koster de begge 1€ om måneden (~7 kr).

Hvis du vil lave mobilløsninger, skal du vælge en teknologi som giver dig mulighed for det, til Android er det Java og til iPhone er det Objective C.

Mit forslag er at du ikke skal lade alle disse "problemer" stoppe dig, det lyder til du allerede har taget sorgerne på forskud inden du er kommet i gang (og undersøgt hvad det fx. koster). Lad være med at skabe nogle problemer selv, de skal nok opstå alligevel. Du må også acceptere at du ikke kan lave den perfekte løsning første gang, det tager tid og et stort site udvikler sig hele tiden, så lad være med at tro at du kan lave det hele rigtigt som det skal være fra starten - du bliver klogere hen ad vejen.



Hej Brian,

Mange tak for dit hurtige svar :-)

Jeg er helt klar over at man ikke direkte kan sammenligne .NET med Drupal, men jeg kan godt se at det måske lød sådan.

Selvfølgelig vil det hele udvikle sig hen ad vejen, men vil gerne vælge den bedst mulige løsning fra starten.

Det vil f.eks. være håbløst, at udvikle et helt færdigt site i Drupal, for så om 1-2 år at skulle bygget alt om fordi det simpelthen ikke skalerer eller performer godt nok.

Derfor vil jeg gerne se på en mulighed som skalerer bedst muligt i fremtiden, så man kan komme nogle problemer lidt i forkøbet - man kan selvfølgelig ikke komme alt i forkøbet, det er klart.

Man skal selvfølgelig ikke tage forskud på sorgerne, men jeg synes stadig at det er en fordel af have perspektiverne lidt i baghovedet - så man ikke ender med at løbe panden imod muren :-)

Du skal have mange tak for dit svar, jeg vil prøve at fokusere lidt mindre på problemerne og få noget fra hånden, så tager jeg den derfra ;-)

Ha' en god weekend!

Med venlig hilsen
Mark Andreasen



Indlæg senest redigeret d. 17.07.2010 11:48 af Bruger #15038
t