Online/Offline status.

Tags:    vb.net

Hej!

Jeg er ved at lave et forum.
Jeg skal kunne vise om en bruger er Offline eller Online.

Som dette:
Se billede her

Hvor der står Online skal der stå Offline nu brugeren ikke er online.

Hvordan det gerne skulle virke:

- Når en bruger logger ind skal hans status være Online.
- Når brugeren trykker Log ud skal hans status være Offline.

- Når brugeren ikke har været aktiv i 10 minutter skal hans status være Offline, men han skal stadig være logget ind.
- Når han så er aktiv igen skal hans status være Online igen.
- Hvis brugeren lukker sin browser ned eller browser væk fra siden skal hans status være Offline igen.


Jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gøre det her, så jeg vil gerne have jeres hjælp.
Jeg spørger jeg ikke om at lave det for mig, vil bare gerne have hjælp til det. :)
Jeg håber i vil hjælpe mig.


På forhånd tak
Jonas Kristiansen



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Som du skriver det der, så vil jeg bruge cookies til at holde styr på om brugeren er logget ind/ud og så bruge en kolonne i din tabel, som indeholder tidspunktet hvor brugeren sidst var aktiv (Ligesom Simon foreslår). Hvorfor Simon vil slette tiden ved jeg ikke hvad funktionelt det skal gøre ud over du så bare har et tomt felt.

Edit:
Overså lige at han vil have den skal gå offline i det sekund de logger af. Så vil jeg foreslå at kolonnen der holder styr på sidst aktive tidspunkt skal allow nulls og så når brugeren logger ud sættes det til null. Så tester han bare på om det felt er null når man besøger en bruger.


Det var præcis den del med at sætte den til null jeg mente - så reelt set samme løsning som jeg foreslog ;)



Det du skal gøre er, at du skal have en kolonne under hver bruger der hedder "sidst_set" el.lign.
Den skal så opdateres hver gang brugeren bevæger sig rundt på siden (brug master page, så kan du bare tjekke det der)

Når en person så går ind på en profil, skal du bare tjekke hvornår den pågældense bruger sidst har været aktiv - hvis dette var mindre end 10 mintter siden, skal status være offline, ellers er det online.

Med hensyn til log ud, skal du så enten sætte "sidst_set" 10 minutter tilbage, eller helt slette tiden og så tjekke om der over hovedet eksisterer en tid når man kommer ind på personens profil ;)



Som du skriver det der, så vil jeg bruge cookies til at holde styr på om brugeren er logget ind/ud og så bruge en kolonne i din tabel, som indeholder tidspunktet hvor brugeren sidst var aktiv (Ligesom Simon foreslår). Hvorfor Simon vil slette tiden ved jeg ikke hvad funktionelt det skal gøre ud over du så bare har et tomt felt.

Edit:
Overså lige at han vil have den skal gå offline i det sekund de logger af. Så vil jeg foreslå at kolonnen der holder styr på sidst aktive tidspunkt skal allow nulls og så når brugeren logger ud sættes det til null. Så tester han bare på om det felt er null når man besøger en bruger.



Indlæg senest redigeret d. 29.07.2010 21:47 af Bruger #6559
Hvordan skal IF sætningen være?

Noget med?:

Fold kodeboks ind/udKode 




Hvordan skal IF sætningen være?

Noget med?:

Fold kodeboks ind/udKode 


Hmm, det er ikke det sidste login du skal holde tiden op imod, men den sidste aktivitet.

Du skal altså registrere et tidsstempel her eneste gang en bruger trykker på et eller andet på din side. Så i stedet for fldSidsteLogin skal det være noget i retningen af fldSidstAktiv - hvis du forstår?



Hvordan skal IF sætningen være?

Noget med?:

Fold kodeboks ind/udKode 


Hmm, det er ikke det sidste login du skal holde tiden op imod, men den sidste aktivitet.

Du skal altså registrere et tidsstempel her eneste gang en bruger trykker på et eller andet på din side. Så i stedet for fldSidsteLogin skal det være noget i retningen af fldSidstAktiv - hvis du forstår?


Ja, jeg forstår godt :)
fldSidsteLogin er også SidsteAktiv bare mig der har givet det et lidt forkert navn.

Tusind tak for hjælpen, har fået det lavet nu :)



t