C - startet på htx

Tags:    c++

<< < 12 > >>
Heejsa forum, så kom sommerferien til en ende, og er er endelig begyndt på htx :)
nu er det så jeg har fundet ud af at om ca 8 uger skal jeg på IT- el og programmerings technologi fag, hvor der bliver kodet i C, sproget kender jeg ikke, og ville derfor hører om der er nogen der kunne forslå en side eller en bog der går i dybden med C, engelsk eller dansk er mig som ligemeget, bare den er forklarende, og ikke springer kapitler over



11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nu ved jeg ikke hvad det er for en HTX du går på, men det lyder som om du blander fagene sammen.

Der findes både et fag der hedder it, et der hedder programmering og et der hedder teknologi.

Da jeg gik på htx lavede man PHP i IT, lavede printplader i Teknologi, og kodede C++ i programmering. Selvom C og C++ lyder som hinanden er det 2 ret forskellige sprog, så jeg vil anbefale dig at få opklaret hvilket af de 2 sprog i kommer til at arbejde med inden du går for meget i gang.

Desuden er programmering på c-niveau og pensum er derfor ikke super stort. På trods af mange fra min klasse aldrig havde programmeret, blev der stort set kun givet 12-taller til eksamen, så du behøver ikke være alt for nervøs.



Der er jo den fantastiske The C Programming Language af K&R. Den er rimelig forklarende og har virkelig hjulpet mig



det vil jeg da lige tage et kig på



Det er ret underligt at der stadig er undervisere der underviser i C, der findes adskillige meget bedre sprog at blive undervist i. Jeg kan sådan set kun komme i tanke om én grund til at undervise i C: At man har lært programmering for 15 år siden og intet nyt lært siden.

Anyway, "The C Programming Language" af K&R (C's fædre) er en nødvendighed, hvis du vil lære C. C er blevet udvidet med C99 siden bogen er skrevet, men ændringerne er små og i får sandsynligvis ikke brug for at bruge noget fra den nye C standard.



Det er ret underligt at der stadig er undervisere der underviser i C, der findes adskillige meget bedre sprog at blive undervist i. Jeg kan sådan set kun komme i tanke om én grund til at undervise i C: At man har lært programmering for 15 år siden og intet nyt lært siden.


Jeg kan nu nok komme på et par gode grunde til at lære C først:

C er f.eks. mere maskinenært end nyere sprog. Dette er især brugbart, hvis man også undervises i hvordan en computer fungerer.

Generelt forstår jeg ikke den populære attitude, at nybegyndere i dag skal starte med python eller lignende fordi C er for svær. Mange af os havde ingen problemer da vi startede med C(++), Pascal eller andet tilsvarende. Nybegyndere kan nok også lære dem i dag.



Jeg er selv i gang med C# og jeg synes det er meget nemt at gå til. Problemet med at lære et "svært" programmeringssprog kan være, at er man ikke helt sikker på om det er noget for én, så bliver C pludselig meget sværere, men til gengæld brænder man for at lære det, så føles det også lidt nemmere (egen erfaring).



Et problem, som jeg selv har med C++, er, at mange ikke forstår sproget, så API'er kan være et helvede at bruge fordi der er et virvar af templates og pragmas til at fjerne advarsler og så videre. Så er C meget simplere.
Og hvis man skal lidt længere ned i abstraktionsniveau (assembly eller endda maskinkode), så er det endnum mere et helvede at arbejde sammen med C++, for du ved aldrig helt præcis, hvad funktioner kommer til at hedde efter compilering.



Nu er det jo ikke sådan at jeg synes at man skulle erstatte undervisning i C med Ruby, men blot tage et lille skridt, vælge C++. Det vil gøre det muligt at:
1: Undgå at de studerende skal spilde tid på printf og scanf
2: Kan bruge stl containtere, i stedet for at rode med pointere
3: Og stadig kan fuldstændig det samme som i C



tak for svarene folkens, og jonas,
jeg kommer til at have el technology, som bliver i C, ved ikke hvorfor,
og i Kommunication &IT kommer vi så til at kode noget basic PHP, som intet problem er for mig



Nu er det jo ikke sådan at jeg synes at man skulle erstatte undervisning i C med Ruby, men blot tage et lille skridt, vælge C++. Det vil gøre det muligt at:
1: Undgå at de studerende skal spilde tid på printf og scanf
2: Kan bruge stl containtere, i stedet for at rode med pointere
3: Og stadig kan fuldstændig det samme som i C


Måske en lidt gammel tråd, men alligevel.

I sommers startede jeg med og læse IKT på IHA, og vi bliver både undervist i C og C++, dog i hver sine fag. C bruger vi i computerarkitektur, hvor vi lærer om den interne arkitektur af en microcontroller, og C++ benytter vi os af i programmering, så det med at tage et lille skridt og skifte fra C til C++ ville ikke være særlig hensigtsmæssigt, da C er mere oplagt hvis man vil have forståelse på hardware plan.



<< < 12 > >>
t