design af netværk til lan-party

Tags:    snak

Hey Udviklere.

Står med en opgave, jeg skal gøre klar til et lan party, hvor vi kan være op til max. 48 brugere.
Jeg satser dog ikke på at vi bliver fuldtalliget.

Men, jeg skal have sat et godt netværk op der er til at justere hen af vejen, uden det genere for voldsomt over for mine "Lan Gamers"

Jeg har min router, som har 4 porte og trådløst netværk, men, da det trådløse ikke kan nå hen til lokalet, satser jeg på et eller flere CAT5 Kabler.

Routeren har IP 192.168.1.1 (Indre ip skal det lige siges)
Min server, som gerne skulle fungere som secondary router (Dvs. der hvor de 48 brugere skal igennem først), har indre ip 192.168.1.2 pt.

Jeg har så 2 netkort i min server, eth0 og eth1, eth0 havde som i nok har gættet ip 192.168.1.2

I spørger nok af hvorfor har jeg ikke bare sat en switch direkte i routeren (Godt spørgsmål egenligt, tror det afhænninger af at jeg gerne vil have komplet styr på brugerne i dette lan), således

WAN---->Router--->eth0 i Server til eth1--->48 brugere.


jeg skal så have sat dhcp op på eth1, så de 48 brugere får tildelt en ip adresse fra den enkelte port, så de i den kæmpe switch får en ip adresse hver, så det ikke er heeeeelt uoverskueligt for den enkelte "lan gamer".

Er der nogen der forstår hvad jeg vil?
I så fald, hjælp gerne, jeg har aldrig rodet med DHCP på den måde, og slet ikke prøvet at forbinde 2 netkort med hinanden..

Jeg vil også gerne have lidt hjælp til hvordan jeg sætter forskellige porte op i iptables så jeg ved hvad hvert enkelte bruger laver.

og hvis der er nogen der ved hvordan jeg kan få en advarsel hver gang brugerne forsøger at tilgå en port, ville jeg være glad også :D



7 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej,

Du kan prøve med dette link:
http://www.debian-administration.org/articles/23

Det er en hurtig gennemgang af hvordan du sætter en debian server op som gateway for et lan.

http://www.debianhelp.co.uk/dhcp.htm er hvordan du sætter en dhcp server op.

Hvad med DNS server? Har du check på det, eller vil du bare bruge din ISP?



Det skal lige tilføjes at de 48 brugere skal kunne modtage en DHCP adresse på 192.168.2.XXX



Hej,

Hvad har du af software på din server?

Skal den "kun" køre gateway for det interne netværk, eller skal den også kunne køre spil server?



Hej Anders.

Serveren køre Linux Debian, og den skal ikke kunne spilles på eller noget andet, den skal udelukkende holde øje med netværket og trafikken, gerne noget packet analyser så jeg kan holde lidt øje med hvad folk sidder og downloader, så jeg ikke rammer ind i alt muligt ulovligheder med at folk misbruger linjen til ulovligt DL.



DNS skal jeg nok også bruge, jeg vil helst ikke benytte mig af ISP'erens.



Jeg føler mig lidt på røven, jeg har forsøgt med sidstenævnte artikel, uden held.

Den siger noget med at dhcp startup failed... :S



Jeg har iøvrigt illusteret hvordan jeg vil have at netværket skal virke:

http://s1009.photobucket.com/albums/af214/Danni_Hansen/computer%20science/?action=view¤t=my_network.jpg



t