Fætter BR's sysadmin: 1000 Linux-maskiner klarer jobbet

Tags:    it-nyheder

Når Fætter BR og Toys'r'us langer Barbie-dukker og Lego-klodser over disken, er det Linux, som står for bogføringen. 270 servere i butikkerne klarer slæbet, og går én ned, kan en klient tage over. Og der er også Linux på skrivebordet.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4697&cst=4



Det næste skridt for Top-Toy er at flytte selve NCR-kasseapparaterne over på Linux. I dag kører de DOS, men firmaet, som leverer softwaren til kasseapparaterne kan nu også byde på et Linux-produkt.



OMG. Har de virkelig kørt DOS ind til nu. Gylp. Godt der sker noget nu



Det næste skridt for Top-Toy er at flytte selve NCR-kasseapparaterne over på Linux. I dag kører de DOS, men firmaet, som leverer softwaren til kasseapparaterne kan nu også byde på et Linux-produkt.



OMG. Har de virkelig kørt DOS ind til nu. Gylp. Godt der sker noget nu

Jeg tror der er mange kasseaperater der køre DOS...



Det næste skridt for Top-Toy er at flytte selve NCR-kasseapparaterne over på Linux. I dag kører de DOS, men firmaet, som leverer softwaren til kasseapparaterne kan nu også byde på et Linux-produkt.



OMG. Har de virkelig kørt DOS ind til nu. Gylp. Godt der sker noget nu


Jeg kan godt forstå din reaktion, men hvis man tænker over det er det faktisk ikke så vanvittigt.

Det er et gammelt kendt faktum at man i ikke IT-orienterede virksomheder, store som små, er meget konservative med teknologien. Det der virker er der ingen grund til at ændre på. Don't fix it if it ain't broke siger de. Det gælder for både callcenter-software hos telemarketing firmaer der er mere end 12 år gammelt og lavet af for længst konkursramte firmaer der ingen support yder, såvel som det gælder for musikindustrien der har kørt Atari i redigeringsstudierne indtil Mac OS X blev populært at lave multimedie på. I Japan er der ufatteligt mange butikker der ikke har anden elektronik end pæren i loftet og en lommeregner på disken -- og så er der deres banker der næsten er 100% manuelle, med arkivskabe og alting på print(hvis du er der skal du i en automat i 7-Eleven for at kunne bruge dit kort til hat, alt foregår med kontanter).

Set i det lys er det ikke så utåleligt at der kører DOS på kasseapperater. Kasseapperater har fungeret på samme måde i 10+ år, så der har ikke rigtigt været årsag til at opgradere softwaren -- det er trodsaldt begrænset hvor meget sådan noget software skal kunne. DOS' simplicitet taget i betragtning, og dermed meget lille fejlflade, virker det logisk at investere pengene på opgraderinger andetsteds i firmaet, hvor det har større indflydelse på medarbejderes workflow og kundernes oplevelse, som fx på henholdsvis kontorer og kundeservice-sites.



Det næste skridt for Top-Toy er at flytte selve NCR-kasseapparaterne over på Linux. I dag kører de DOS, men firmaet, som leverer softwaren til kasseapparaterne kan nu også byde på et Linux-produkt.



OMG. Har de virkelig kørt DOS ind til nu. Gylp. Godt der sker noget nu

NCR DOS != MS DOS



Jeg tænker hele tiden New California Republic når jeg ser "NCR". http://fallout.wikia.com/wiki/New_California_Republic



t