Excel: Concatenate string and find match in array?

Tags:    diverse

Hi!

I'm new to this forum, so please bare with me, if I make some mistakes.

OS: Win 7 pro
Excel: Excel 2010 Beta

I have 4 seperate drop down lists with input needed to determine the production of a PV system: Location, orientation, tilt and plant size.

I would like to concatenate these 4 inputs, and look for a match value in a column.

To give an example:
Drop-down inputs:
B4 = Copenhagen
B6 = South
B8 = 40 degrees
B10 = 3,8kW

This should be concatenated into "CopenhagenSouth40degrees3,8kW". Then the function should look in column N to find a exact match of this string.
Column N contains the parameters (Selected from the dropdown lists), and column Q contains the production of the PV system (3.640 kWh in this case)
As a final thing, I would like the function to return the value from the Q column.

Is this possible?

I have tried with the following functions:
{=MATCH(CONCATENATE(B4;B6;B8;B10);A18:A30)}

and

{=VLOOKUP(CONCATENATE(B4;B6;B8;B10);A18:A30;1)}

Any help is more than welcome.

//Kasper



Your concatenation function is used correctly, so the problem relies in your data matching.

VLOOKUP is probably the best function to use here. One thing to keep in mind, is that the data array you are searching in needs to be alphabetized.

The complete function should be something like this:

=VLOOKUP(CONCATENATE(B4;B6;B8;B10);N:Q;4)

It basicly means:

Look up "concatenated string" in "col N-Q" and return value from the "4th col of N-Q"

Edit: Be sure that the value you are looking up exists in col N!



Indlæg senest redigeret d. 11.10.2010 12:54 af Bruger #955

Hej Stefan.

Tak for dit svar - og undskyld jeg spildte din tid med at formulere dig på Engelsk, men jeg har postet den et par andre steder, og har bare c/p'et min post :)

Jeg prøvede din funktion med VLOOKUP, og har sorteret min liste i "aflabetisk" - (der er indblandet tal - se code-boksen herunder).

Her er funktionen jeg har indtastet:

Fold kodeboks ind/udKode 


Når jeg trykker ctrl - shift - enter ved ovenstående funktion, skriver den "#REF!" i cellen.

Nogle gode råd?

Fold kodeboks ind/udKode 


MATCH funktionen fungerer faktisk delvist.
Den ser bare ud til at være begrænset af concatenate funktionen. Altså MATCH finder godt nok ud af om den valgte by er Århus, Aalborg, Viborg eller Billund. Men den er fuldstændig ligeglad med hældning, retning og størrelse...

Tips til VLOOKUP og MATCH er meget velkomne :)

//Kasper




Okay, jeg fandt selv den første fejl i VLOOKUP!
Desværre ser også ud til at have samme begrænsning, som MATCH.

Funktionen jeg har indtastet er:
Fold kodeboks ind/udKode 


Hvis jeg skal prøve at uddybe hvad der sker, så har du indholdet af N1 til N13 i min tidligere post.
Vælger jeg "16. Aalborg" i B4, så returnerer funktionen N2 (Viborg) uanset hvilke af de andre parametre jeg vælger (B6, B8 og B10). Det samme gælder, hvis jeg vælger "17. Århus", så returnerer den N9 (sidste i rækken af Aalborg) - igen uanset hvilke af de andre parametre jeg vælger.

Håber min forklaring giver mening, ellers vil jeg gerne prøve at uddybe!

//Kasper




Vælger jeg "16. Aalborg" i B4, så returnerer funktionen N2 (Viborg) uanset hvilke af de andre parametre jeg vælger (B6, B8 og B10). Det samme gælder, hvis jeg vælger "17. Århus", så returnerer den N9 (sidste i rækken af Aalborg) - igen uanset hvilke af de andre parametre jeg vælger.

Håber min forklaring giver mening, ellers vil jeg gerne prøve at uddybe!

//Kasper

Er du sikker på at den værdi du prøver at slå op matcher 100%?

F.x. hvis du prøver at slå værdien "v" op i et array der indenholder "a","b","volvo" så vil den returnere "b".

Dette kunne godt ligne lidt det der sker for dig. Når den for langt i alfabetet, vil den altid falde tilbage til den foregående værdi.



Indlæg senest redigeret d. 11.10.2010 16:11 af Bruger #955
t