Ubuntu dropper Windows-look: Apples lækkerhed er det nye sort

Tags:    it-nyheder

Linux-distributionen Ubuntu får den nye brugergrænseflade Unity i 2011. Inspirationen til det nye interface, der har vakt røre i open source-verdenen, er hentet hos Apple.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4868&cst=4



Det er noget fis, Version2. Apple har ikke patent på "lækkerhed", og selve layoutet ligger langt fra Mac OS X'. Det nuværende layout i Ubuntu ligger meget tættere på af OS X end Unity kommer til.



Ej, er jeg ikke enig i. Ubuntu har været inspireret af Apples principper i meget, meget lang tid. Tidligere valg med nye farver og vindues-menuen i venstre sider er for eksempel klart inspireret af Apple.
Og Unity syntes jeg bestemt også er Apple-inspireret - hvert fald mere end det er Windows inspireret.

Men det heller ikke som sådan at være dårligt. Og det er på ingen måde en klon vi snakker om.

Ved personligt bare ikke om jeg kan vende mig af med GNOME.

I øvrigt, så det her en 8 dage gammel nyhed. Version2, bør være lidt mere fremme i skoen!



Ej, er jeg ikke enig i. Ubuntu har været inspireret af Apples principper i meget, meget lang tid. Tidligere valg med nye farver og vindues-menuen i venstre sider er for eksempel klart inspireret af Apple.
Og Unity syntes jeg bestemt også er Apple-inspireret - hvert fald mere end det er Windows inspireret.

Unity er hverken Apple- eller Windows-inspireret. Unity er det første friske pust over en nyskabende desktop-oplevelse vi har set i lang tid. Det eneste Unity har tilfælles med Apple er at temaet er pænt, og det har Apple altså ikke patent på. Den måde Ubuntu har set ud det sidste stykke tid, og ser ud ligenu, ligger meget tættere på Apple-design end Unity - Unity er et stort skridt væk fra Appleisme.

Derudover skal du ikke vende dig af med GNOME. Unity kører ovenpå GNOME.



Indlæg senest redigeret d. 09.11.2010 10:11 af Bruger #8223
Hvad fanden er der nu galt med ratpoison???



Tja... Det er jo en smags sag. Men vil da gerne komme med et eksempel på inspirationen fra mac:
http://tombuntu.com/wp-content/uploads/2010/10/ubuntu1010unity.jpg

Her ser vi en vindue der er maksimeret. Og som vi ser viser unity vinduets menu oppe i selve panelet i toppen, i stedet for i selve vinduet, som man normalt gør i GNOME. Hvor kommer denne ide fra? Mac!


Men ej, syntes som sådan også unity er en ret original ide med et ret lækker design. Men inspirationen er altså tydelig for mig. Men der er heller ikke noget galt med at være inspireret.



Indlæg senest redigeret d. 09.11.2010 14:40 af Bruger #5097
He he. Ratpoison er nok lidt for minimalistisk til Ubuntu, tror du ikke? Og så går det vist ikke helt så hurtigt med udviklingen som hos GNOME/Unity...



Tja... Det er jo en smags sag. Men vil da gerne komme med et eksempel på inspirationen fra mac:
http://tombuntu.com/wp-content/uploads/2010/10/ubuntu1010unity.jpg

Her ser vi en vindue der er maksimeret. Og som vi ser viser unity vinduets menu oppe i selve panelet i toppen, i stedet for i selve vinduet, som man normalt gør i GNOME. Hvor kommer denne ide fra? Mac!


Men ej, syntes som sådan også unity er en ret original ide med et ret lækker design. Men inspirationen er altså tydelig for mig. Men der er heller ikke noget galt med at være inspireret.

Ja, naturligvis er der ligheder og sammenfald, men bare fordi du kan udpege enkeltdele og sige "ZOMG MAC LOL" betyder det ikke at, som artiklen lægger op til, Canonical har siddet og tegnet direkte af efter Apple.



Ej, Per det er altså ikke sammenfald. Cannonical kan ikke undgå at vide at de ting jeg nævner allerede er standart hos Mac.
Syntes ikke jeg har udpeget enkelte dele. Har allerede nævnt 3 markante steder de har været inspireret af Mac. Men sig mig heller Per, hvorfor syntes du at Ubuntu er blevet mindre "mac"-inspireret den sidste stykke tid?

Men som sådan syntes jeg heller ikke der er noget i vejen med at være inspireret. ALLE lader sig inspirerer af hinanden. Og Macs design fungerer jo godt, så ser ikke der er noget galt med Cannonicals valg - så længe det ikke går ud over systemets tekniske muligheder i brugergrænsefladen.


Men omkring det at vende sig af med GNOME. Så mener jeg naturligvis GNOME's interface... Burde være klart.



Indlæg senest redigeret d. 10.11.2010 22:00 af Bruger #5097
t