DNS opsætning efter server skift

Tags:    snak

Hej

Har skiftet fra et almindeligt mysql/php webhotel fra Surftown til en VPS hos Hetzner. Aftalen med Surftown udløber først i Januar men vil gerne have mit domæne til til at pege på min Hetzner server.

Mit domæne står i mit eget navn og ikke Surftowns så jeg er sikker på at den beholder jeg.

Jeg ved at en DNS navneserver bliver forespurgt når man skriver et domæne i browseren f.eks. og siden jeg ikke har gjort noget dengang gik jeg ud fra at Surftown må have fået deres navneserver til at "propagate" ud hvilken ip-adresse mit domæne leder til.

Nu står jeg så og vil have domænet til at lede til min server hos Hetzner og har derfor opskrevet mig hos GratisDNS som jeg går ud fra har navneserver til rådighed. Valgte Transfer i GratisDNS'ses kontrolpanel og valgte skifte primær og sekundære derover. Fandt så senere ud af "Transfer" i DNS sammenhæng åbenbart ikke har så meget med det og gøre og at det i stedet er dem der adminstrerer domænet? Så går ud fra GratisDNS og ikke længere DK-Hostmaster står for domænet? :S

Tilsyneladene har Hetzner åbenbart også nogle navneserver, så jeg har vel ikke brug for GratisDNS?

Nogle der kan hjælpe mig med at skifte den server som mit "domæne peger på"?

Og hvis der nogen der bekendt med Hetzner ville det være dejligt siden tysk ikke lige er mig.

Mange Tak



Indlæg senest redigeret d. 09.11.2010 17:20 af Bruger #14645
Puha det var mange spørgsmål ;).

Det vigtigste her er nok at finde ud af hvor du har dit domæne fra. Hvis du oprettede domænet da du købte dit surftown abbonnement er det helt sikkert dem der styrer det. Hvis det er tilfældet skal du flytte det til en DNS-udbyder hvor du selv kan styre DNS, som f.eks. GratisDNS.

Der skal du så oprette en såkaldt A record hvor du peger dit domæne over på din servers IP-adresse.

Jeg har en ven der har en server hos hetzner hvor vi hoster forskellige ting. Men vi bruger ikke Hetzner's dns-servere, så dem kender jeg intet til (vi bruger også GratisDNS og de kan varmt anbefales).



Mange tak for svarene :).
Puha det var mange spørgsmål ;).

Det vigtigste her er nok at finde ud af hvor du har dit domæne fra. Hvis du oprettede domænet da du købte dit surftown abbonnement er det helt sikkert dem der styrer det. Hvis det er tilfældet skal du flytte det til en DNS-udbyder hvor du selv kan styre DNS, som f.eks. GratisDNS.

Jeg købte domænet da jeg bestilte mit webhotel hos surftown, når jeg logger ind under selvbetjening på DK Hostmaster står der mit navn under:
Registrant
Fuldmægtig
Betaler
Og noget om surftown kan jeg ikke finde noget nogen steder andet end under navneservere hvor deres står. Er det ikke rimeligt at antage jeg har råderet over domænet? Kan selvfølgelig være der noget jeg ikke ved som gør at jeg ikke har?

Angående GratisDNS, nu hvor jeg har valgt at flytte min primære og sekundære over til dem sker der så en automatisk annuléring hos surftown? Eller skal jeg selv sørge for det?

Inde på kontrolpanelet på GratisDNS står der under A-records:
localhost.mitdomane.dk - 127.0.0.1 - TTL 43200
Skal jeg tilføje en:
mitdomane.dk - XXX.XXX.XXX.XXX - TTL Y/43200?




Indlæg senest redigeret d. 09.11.2010 21:38 af Bruger #14645
Du skal fortælle DK-Hostmaster at du ønsker at skifte navneservere for domænet. Om du vil skifte til GratisDNS eller Hetzner kan du selv bestemme.

Hvis du vælger GratisDNS mener jeg de har en funktion, så de automatisk kan sende en forespørgsel om at ændre navneserver til DK-hostmaster, og så vil DK-hostmaster bede dig om at godkende den.

At du skifter navneservere væk fra Surftown har intet med din aftale med Surftown at gøre. Hvis du vil opsige dit webhotel skal det gøres separat.

I din DNS-opsætning (fx GratisDNS) skal du sætte A-records op for de domæner du vil bruge (fx mitdomæne.dk og www.mitdomæne.dk). De skal indeholde den IP-adresse du har fået hos Hetzner.



Indlæg senest redigeret d. 09.11.2010 23:03 af Bruger #3143
Tak for dit svar.

Brugte systemet på GratisDNS og fik redelegeret navneserverne, og har lavet 2 A-records udover localhosten, på mitdomæne og www.mitdomæne. Går ud fra der går op til 3 dage før det er gået gennem hele systemet.

Siger tak for hjælpen til jer begge :)

UPDATE
Det virker bare :D



Indlæg senest redigeret d. 10.11.2010 10:09 af Bruger #14645
t