ADC af mV signal

Tags:    c++

Hej

Jeg skal lave AD konvertering af et signal på -5mV til 5mV. Det er inden AD konverteringen dog analogt forstærket op til en spænding mellem 1V og 4V. Ved hjælp af et offset på 2,5V og en forstærkning på 300.

Jeg har lidt svært ved at beregne hvor stor en fejl% jeg får. Jeg har valget mellem 8bit og 10bit AD konvertering, og må helst ikke få en fejl% på mere end 1%.

Jeg har en Vref på 5V, så min opløsning ved 8 bit, svarer vel til 5/(2^8-1)=19,6mV. Men jeg vil jo gerne kunne detektere et signal på mellem -5mV til 5mV med max 1% fejl. Jeg kan ikke finde ud af hvordan jeg beregner den analoge forstærkning med ind i fejlprocenten.

hvordan beregner jeg fejlprocenten på mit output ad ADC'en?
Nogen idéer:)?



1% fejl på signalet ved +/- 5 mV er også 1% fejl ved 1-4 volt, man kan sige at fejlen bliver forstærket på samme måde som signalet i sig selv.

Eller, 5mV med 1% fejl er 5,05 mV, forstærker du det signal 300 gange, har du 1,515 volt. Signalet skulle være 1,5 volt, så fejlen er stadig 1%

Hvis du har 10bit, har du 1024 trin, eller en fejl på 0,1%, uanset om du ser signalet før eller efter forstærkningen.



t