NemID får hadesite

Tags:    it-nyheder

<< < 12 > >>
37 danskere har indtil videre skrevet under på, at de ikke vil være tvunget til at bruge NemID på tjenestens nye hadesite nejtilnemid.dk.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=4972&cst=4



Snakkede forresten med en hjemløs igår morges... Han ville sikkert gerne have adgang til en nemID baseret konto, dog tror jeg at det første han tænkte på var en varm seng. Jeg kan ikke se hvordan, og hvorledes, vi har brugt dyrebare skattepenge, på at skab et monopol, der kun hjælper alle med penge i banken. Skidt i mine øjne.



Tja, jeg må indrømme at NemID løser sin opgave udmærket til at jeg synes, det er noget forkælet pis at oprette hadesites for.

Hvad med at befolkningen samlede sig om at hade nogle af de slemme ting regeringen har budt os efterhånden? Terrorpakkens og lømmelpakkens annullering af retssikkerheden for at tage et eksempel. Det gør mig ufatteligt ked af det at folk interesserer sig mere for IT-systemer de fatter bjælle af hvordan fungerer, end om at deres demokrati bliver fjernet for øjnene af dem.



Tja, jeg må indrømme at NemID løser sin opgave udmærket til at jeg synes, det er noget forkælet pis at oprette hadesites for.

Hvad med at befolkningen samlede sig om at hade nogle af de slemme ting regeringen har budt os efterhånden? Terrorpakkens og lømmelpakkens annullering af retssikkerheden for at tage et eksempel. Det gør mig ufatteligt ked af det at folk interesserer sig mere for IT-systemer de fatter bjælle af hvordan fungerer, end om at deres demokrati bliver fjernet for øjnene af dem.


Det kan vel ikke komme som den store overraskelse at et problem der påvirker en brøkdel af befolkningen får mindre opmærksomhed end et problem der påvirker hele befolkningen.



Tja, jeg må indrømme at NemID løser sin opgave udmærket til at jeg synes, det er noget forkælet pis at oprette hadesites for.

Hvad med at befolkningen samlede sig om at hade nogle af de slemme ting regeringen har budt os efterhånden? Terrorpakkens og lømmelpakkens annullering af retssikkerheden for at tage et eksempel. Det gør mig ufatteligt ked af det at folk interesserer sig mere for IT-systemer de fatter bjælle af hvordan fungerer, end om at deres demokrati bliver fjernet for øjnene af dem.


Det kan vel ikke komme som den store overraskelse at et problem der påvirker en brøkdel af befolkningen får mindre opmærksomhed end et problem der påvirker hele befolkningen.

Du mener ikke at det faktum at man kan blive overvåget uden dommerkendelse og dømt uden rettergang sålænge "terror"-kortet bliver viftet for øjnene af dig, påvirker hele befolkningen?

Hvis du ikke siger noget når de tager jøderne, kommunisterne og fagforeningerne, hvem skal så være tilbage til at sige noget når de kommer efter dig?




Hvis du ikke siger noget når de tager jøderne, kommunisterne og fagforeningerne, hvem skal så være tilbage til at sige noget når de kommer efter dig?

Alle dem som ikke er jøder, kommunister eller fagforeninger? :)



Jeg kan ikke se hvordan, og hvorledes, vi har brugt dyrebare skattepenge, på at skab et monopol, der kun hjælper alle med penge i banken.


Eller som er borger i Danmark, eller har en pension i Danmark, eller på nogen måde skal kunne kommunikere med det offentlige. Det kan godt være, at ham den hjemløse ikke er på nettet, men det er noget nær alle andre i landet.



Robert, jeg kunne bare godt se de penge brugt et andet sted. Jeg synes da at det virkede perfekt med den gamle signatur. Den rådede jeg endda selv over. Nu ligger den hos en anden, og alt tyder på at jeg skal betale mig fra at få en decentral løsning. Det får mig til at undre, om det er en mindre pengemaskine der er slået til?




Robert, jeg kunne bare godt se de penge brugt et andet sted. Jeg synes da at det virkede perfekt med den gamle signatur. Den rådede jeg endda selv over. Nu ligger den hos en anden, og alt tyder på at jeg skal betale mig fra at få en decentral løsning. Det får mig til at undre, om det er en mindre pengemaskine der er slået til?


Det er der helt sikkert.

Men den gamle virkede bestemt ikke perfekt, for lidt simpel afluring af trafikken mellem dit trådløse tastatur og computeren kunne give mig dit password...eller en keylogger...eller et kig over din skulder.
Onetime passwords er langt bedre.

Jeg siger så ikke, at nemid er perfekt, for jeg kan (så vidt jeg ved) ikke bruge den til autentifikation på mine SSH servere eller til at signere mine mails.



Jeg synes da ikke at det gør det mere sikkert. Nu skal man bare aflytte tastaturet, enten trådløst eller via trykabsorbering, og stjæle personens nøglekort. Ved ikke hvad for en der er sværest, men jeg tror at personer der vil, nok skal komme til informationen.
Vi har gjort dette et led sværrer, givet råderetten til et firma, og skabt monopol. Det kunne vi da godt have gjort bedre, ELLER givet nogle hjemløse noget tag over hovedet her i december :) Og ja, jeg bliver ved :p



Jeg synes da ikke at det gør det mere sikkert. Nu skal man bare aflytte tastaturet, enten trådløst eller via trykabsorbering, og stjæle personens nøglekort.


Men den slags sker sjældent. Det der rent faktisk sker derude i verden er at orme inficerer brugeres computere og automatiserer keyloggingen og ofte endda også kan tømme kontoen med det samme.

Ja, jeg kan stjæle din tegnebog og dermed få adgang til DIN konto. Men jeg vil hellere sidde i mit hjem og stjæle agang til tusinder af menneskers konti...ret anonymt.

Intet system er 100% sikkert, for jeg kan altid få adgang til din konto med et simpelt jernrør. Når dine knogler er mos, så giver du mig næsten helt sikkert adgang til hvad som helst.



<< < 12 > >>
t