25 årige søger udd, og kammerarter på Falster

Tags:    snak

Hejsa.

Jeg bor på ø'en med begrænset muligheder, og søger en teknisk uddannelse eller en hue til hovedet..
Jeg overvejer derfor at blive HTX elev, for at åbne mulighederne for at komme videre i verden.

Da jeg i forvejen er meget teknisk anlagt, kunne jeg godt finde på at gøre noget alvor ud af det.

Økonomien har jeg dækket, har en fast indtægt, som ingen kan røre ved, så det er ikke det der forhindre mig i at starte når sommeren 2011 er slut.

Det er mere det med kammerart skaberne.

Jeg bliver 26 til Maj, og de fleste af dem der starter på HTX her nede, er helt nede fra 15 år, og jeg har endnu ikke set nogen efter jeg har gået på IT Supporteren (Som jeg har svendebrev på), på over de 25 år.

Meget sker, og jeg ved man kan få nye kammerarter, men, spørgsmålet er om min modenhed kommer i vejen for nye venskaber osv.
Om jeg i det hele taget kan holde ud at være på HTX, grundet umodenhed, dårlige replikker, kedeligt studie miljø, og hvad der ellers kan være af forhindringer.
Jeg vil jo gerne lære noget, og blive mere uddannet end jeg allerede er.

Sagen er vel også lidt det, at jeg gerne vil på Universitetet, men, karakteren lå på 8 den gang, det er vel dårligt nok, grundlag nok til at starte op på en Uni? Eller for den sags skyld, ville gerne have været Datamatiker en dag, men, det har jeg så småt droppet, for både skal jeg have B Engelsk og B Matematik, og har (Såvidt jeg husker), kun C i begge?

Nogen der kan rådgive, hjælpe, eller som eventuelt skal starte på HTX i Nykøbing Falster?

På forhånd tak.



Så er der også et spørgsmål til retnings valg.

Jeg kunne godt tænke mig informations informations teknologi på niveau A, eller B, og programmering på A eller B, og gerne elektronik på et lavere niveau.

Hvad og hvordan og hvorledes gør man det?



Hvis du er 25 år gammel, bør du tage en HF i stedet for HTX. Jeg ved ikke om du overhovedet kan tage HTX, med den alder, men det vil hvert fald ikke være sjovt fort dig. På HF er folk også ældre. Og så tager den kun 2 år.

Skidt pyt om du kan få informations teknologi, programmering eller elektronik på HTX. Når du starter på en videregående uddannelse, er de ligeglad om du har haft de fag. Lad hellere bare programmering være end hobby i de to år.

Derefter ville jeg starte på datamatiker uddannelsen eller blive diplomingeniør i IT og kommumikation. De tager henholdsvis 2 1/2 og 3 1/2 år. Og derved kan du have en konkret uddannelse som kun lidt ældre end 30 år.
Jeg tror det er det bedste, da du måske ellers kan gå død. Kan godt forestille mig det er hårdt at læse når man bliver ældre. Du kan altid senere tage en datalogi eller civil ingeniør uddannelse. De fleste steder har hvert fald en ordning der gør at datamatikere kan komme hurtigere igennem de videregående uddannelser. Så det er en fin løsning, ligegyldig om du har planer om at tage på universitetet.

Dog ved jeg ikke helt hvilke tilbud der på falster. HF har i sikkert. Bagefter bør du nok flytte for at studerer.



Og i øvrigt, mangler man et fag på et eller andet niveau, fx matematik på B niveau, så findes der masser af steder hvor man kan gå på kursus og få et bevis for det. Det er så typisk noget intensivt noget med en til to dage om ugen, 4-6 timer af gangen og så over en relativt kort periode :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Du kunne overveje et "adgangskursus", til en af ingeniøruddannelserne, men det kræver at du forlader øen.

Da jeg tog adgangskursus i 86 havde jeg næsten din alder, og der var mange i samme aldersgruppe.

Læs mere her:
http://www.adgangskursus.dtu.dk/



Hej Bertel.

Jeg har kigget på adgangskursus nogle gange, dog med den tvivl at jeg endnu ikke helt 100% er klar over hvad det er jeg vil i fremtiden.

Jeg kan li' det jeg laver, det er blandt andet at programmer.

---

Kasper.

Den del har jeg også overvejet, men, ja, jeg ved det ikke helt. Den er sgu svær.

---

Theis.

Sidst jeg var på HG, i de 3 måneders prøve jeg nu testede det af på, der fik jeg ikke en bjælle ud af det, så tror heller ikke at HF er noget for mig :-)
Og ja, jeg er nok nød til at flytte efter uddannelsen, for at finde muligheder for vider uddannelse.

---

Tak for svar alle 3.



Hej igen folkens.

Hmm, sidder stadigvæk og er i tvivl om hvad jeg vil, og hvor jeg vil det henne.
Jeg har besluttet mig for at det skal være HTX eller adgangskursus til Uni.

Jeg kan bare ikke rigtig bestemme mig for hvad jeg vil være når jeg vil igang.

Tænker lidt på hvad der er af muligheder for fremtiden.

Inden for IT er jeg jo temmelig bredviftet, kan noget programmering, er nogenlunde til hardware.
Hvad kan jeg vælge imellem? Og hvad tror i der vil være interessant for mig?

Godt nytår til alle.



t