Her er din julelæsning: Gratis Dorte Toft-bog om kvindelige 'nørder'

Tags:    it-nyheder

Bogen "Lykkelig i Nørdland" bliver nu gratis at downloade, fordi forfatteren Dorte Toft vil have mere opmærksomhed om at få flere kvinder inden for it og videnskab.

Læs hele nyheden her: http://www.udvikleren.dk/Redirect.aspx?mode=version2&id=5007&cst=4



Og jeg er efterhånden ved at være godt træt af parolen om at IT-branchen skal "ligestilles" ved at få udlignet procenterne af kvindelige og mandlige uddannede. Det er en skæv opfattelse at man kan ligestille ved at manipulere tallene.

Der er ingen love, regulationer eller kvoter der forhinder kvinder der interesserer sig for IT til at søge optagelse på en IT-uddannelse, og der er ingen tårnhøje procentsatser af afviste kvinder fra samme uddannelser - det der mangler er kvinder der rent faktisk gider. Hvis de ikke gider, hvorfor så tvinge dem? Dorte Tofts bog handler om at få kvinder til at gide IT, men hvorfor? Hvis et individ synes IT er spændende, så tager vedkommende sgu nok en IT-uddannelse, uanset om vedkommende er kvinde eller mand.

At en stor procentdel af kvinder ikke finder IT interessant nok til at dedikere deres professionelle liv til faget gør vel ikke noget? Det er deres eget valg, og hverken kvinderne, mændende, uddannelserne eller arbejdspladserne vil hverken tabe eller vinde på hvor mange procenter af deres IT-arbejdsstyrke der er hvilket køn. Det eneste der batter i den afdeling er generel diversitet mellem etnicitet, køn, politisk overbevisning, religiøs overbevisning og andre fysiske og spirituelle forskelle - køn er kun en af disse ting, og at fokusere så voldsomt på at få flere kvinder til at tage IT-vejen er meningsløst. Hvis en kvinde vil IT, så gør hun IT. Hvis en kvinde ikke vil IT, så lad hende dog om det?



Mon det være et mindre spørgsmål om ligestillingsjournalistik og et større spørgsmål om informationsjournalistik - at faget har fint plads til kvinder med interesse i IT og anden naturvidenskab/teknik.

...og selvfølgelig hvis hun ikke gider, så er det jo bare så'n det er.



Indlæg senest redigeret d. 23.12.2010 22:17 af Bruger #10216
Syntes der er rigtig, rigtig mange vinkler i hvorfor det er interessant at få kvindelige kollegaer i it-branchen.

For det første tænker kvinder anderledes, og jeg tror derfor man kan få ret mange interessante inputs ved at samarbejde med det modsatte køn. Det tror jeg rigtig mange kønsdominerede fag vil have godt af. Blandt andet militæret og politiet (som måske kunne mindske brugen af vold), og pædagogerne (som også ønsker at skabe et mande-billede som drenge-børn kan se op til).
Nu har jeg ikke læst bogen, og åbenbart heller ikke jer, men lyder da ikke som om at den vil tvinge kvinder til at tage en it-udd. Tror heller ikke hun går ind for politisk forskelsbehandling af kvinder, hvis det er det du tror det handler om, Per. Toft snakker vel bare om sine egne erfaringer og tanker.

For det andet er der jo også kæmpe store ligestillings-problemer i at kvinder vælger bløde fag som lønnes dårligere end mandefagene.

Men syntes da heller ikke man skal tvinge nogen til noget. Og det mener jeg bestemt heller ikke Dorthe Toft mener.
Men det vil da for mit vedkommende slet ikke være noget dårligt at få nogle flere flotte kvindelige kollegaer, hvis du forstår hvad jeg mener ;) (blinker med øjet, og kradser mig på næsen)



I disse tider hvor kvinder fylder mere og mere, synes jeg at vi mænd skal kæmpe for at holde IT-nichen for os selv.

Jeg mener, de fleste præster er kvinder, der er langt flere kvinder end mænd der får en ungdomsuddannelse og en længere uddannelse, de fleste lærere er kvinder, flertallet af partiformænd er kvinder, osv, osv.

Så om et par generationer er det kvinderne der sidder tungt på magten i Danmark, og så er det rart med en lille mandsdomineret niche, hvor vi stenaldermænd og nørder kan få lov til at have i fred.



Bertel.
Er det en joke? Det er der jo ingen fornuft i.



En joke? Ja og nej.

Sandheden er vel at kvinder efterhånden sætter sig på flere og flere områder, at vi mænd i højere og højere grad er det svage køn. Så hvis vi ikke gør noget, ender kvinderne med at sidde på det hele, nok fordi kvinder i virkeligheden er mere egnet til at klare sig i det samfund vi har i dag.

Sådan helt konkret og nede på jorden ville jeg gerne have flere kvindelige IT-kollegaer, men jeg tror ikke at tvang er vejen frem.



t