Linux på ekstern harddisk

Tags:    linux

<< < 12 > >>
Hej.
Er der nogle der ved hvordan jeg kan boote Linux til en ekstern harddisk,
Eller kender en hjemmeside der kan hjælpe mig?
Mvh Christoffer.



17 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 3 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Dette kan gøres på flere måder. I mine øjne ville den nemmeste løsning være at lave et "live-usb stick" fra Ubuntu.
Når jeg snakker om en "live-usb stick" så er det en usb pen man kan sætte i computeren og starte op fra den, gøre sit arbejde, og slukke computeren igen. På den måde lader du din eksisterende windows xp være intakt, og piller overhovedet ikke ved din bootsector på din interne harddisk.

Så for at vælge hvilket system du vil starte når du tænder maskinen, så kan du sætte USB som 1. prioritet i BIOS, og den interne harddisk som nr. 2. Så burde din computer starte op i Linux fra din usb pen når den sidder i, og ellers starte op i Windows XP ;)



Hvad er linux 10.0? Linux er jo en kerne (kun en del af et OS). Og der er den nyeste udgave kun version 2.6 eller sådan noget.
Altså det jeg siger er at du installere de fleste distroer på præcis den samme måde som skulle du installere den på din primære harddisk. Men når den spørger hvor du vil installere distroen, vælger du bare den eksterne harddisk. Så vil den installere den.

Men skal lige forstå. Ønsker du dualboot?



Du sætter bare din linux cd i. Sørger for at den bliver installeret på din eksterne, uden at ændre windows. Og når det er installeret og du genstarter vil den have installeret lavet GRUP op så den kan dualboote...



Hvilken linux distro vil du gerne installere?
Du kunne evt. også vælge at lave en live usb pen. Bare spørg herinde hvis du skal have hjælp ;)

Edit:
Ubuntu kan eksempelvis lave en live usb-pen med værktøjet: "Oprettelse af startdisk".



Indlæg senest redigeret d. 25.12.2010 21:45 af Bruger #4574
hej og mange tak. jeg forstaar ikke helt hvad du mener, men jeg vil installere. linux.10.0. Og lige en ting til, hvad er en live usb pen? mvh christoffer.



Okay jeg vil gerne installere 2.6 :D

Men det jeg gerne vil gøre er vist ikke dualboot tror jeg. Jeg vil bare gerne have linux 2.6 over på min eksterne hardisk sådan, at når jeg starter computeren op kan jeg så vælge hvilket operativ system, jeg vil have computeren starter op med fx linux eller xp, så en slags for dualboot er det. Men det kunne også være fedt hvis jeg kunne gøre sådan, at når jeg går ind på en anden computer kunne jeg også logge ind med min eksterne hardisk med linux? Eller er dualboot fuldstændig det samme som jeg lige har skrevet?



Men på usb stikket er der jo ikke meget mere plads end 2 gb så hvad nu hvis jeg gerne vil installere nogle programmer i linux fx et skrive program og tage det program med hen til en anden computer?
Det kan man vel i princippet ikke med et usb stik?



Jo sagtens. Men det afhænger jo selvfølgelig af størrelsen. Men en 16gb stick koster jo under 200kr nu om dage.



Det har du ret i, men nu sidder jeg med en 500 gb ekseren harisk :D og jeg vil helst ikke ud og ofre flere penge på usb stik eller harddiske. Så jeg vil gerne boote med hardisken.



Fair nok :) Så vælg en Linux distribution (se evt. listen på http://distrowatch.com), hent den, brænd den ud på CD/DVD, start op fra skiven, og under installationen vælger du bare at installere systemet på din eksterne disk.

Dog vil jeg anbefale at du tager backup af dine data på din windows disk, i tilfælde af noget går galt ;)



<< < 12 > >>
t