Hvem ejer hjemmeside/koderne?

Tags:    diverse

Hej
En jeg kender har en hjemmeside han har fået lavet af et firma, og de vil have en masse penge for at lave 2 banner, så han vil gerne om jeg måske kunne lave det.

Men er det lovlig nok?
Tænker på om firmaet "ejer" koderne eller det er ham der har betalt for arbejdet og ejer hjemmesiden/serveren.

Gælder samme regler hvis det er blevet lavet med et CMS?



7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kommer helt an på kontrakten der er blevet lavet da han købte hjemmesiden af dem.



Problemet er ofte at det er compileret kode du sælger og ikke selve kilden. Du kan godt levere et system hvor det kun er kompileret kode. Så har du købt programmet (kompileret) og dem der har udviklet det, ejer kilden




Problemet er ofte at det er compileret kode du sælger og ikke selve kilden. Du kan godt levere et system hvor det kun er kompileret kode. Så har du købt programmet (kompileret) og dem der har udviklet det, ejer kilden

Hvis det er fx en PHP eller Ruby on Rails web-CMS baseret løsning er der jo ingen forskel dér.

Det lyder som om der er blevet solgt en CMS-løsning til kunden, der så har fået FTP-adgang mv. til den. Nævnte CMS er sandsynligvis open source, og isåfald vil som minimum selve CMS-koden være til rådighed for dig som kunde. Muligvis vil de egenudviklede plugins til CMS'et også være det, hvis det er GPL eller en anden viral licens CMS'et er udgivet under.

Men hvis der ikke står noget i kontrakten om indskrænket brugsret eller lignende, så står det din ven frit for at tage den kode han har betalt for og flytte den over til en anden fremtidig producent af kode og indhold.



Hej
En jeg kender har en hjemmeside han har fået lavet af et firma, og de vil have en masse penge for at lave 2 banner, så han vil gerne om jeg måske kunne lave det.

Men er det lovlig nok?
Tænker på om firmaet "ejer" koderne eller det er ham der har betalt for arbejdet og ejer hjemmesiden/serveren.

Gælder samme regler hvis det er blevet lavet med et CMS?


Typisk skal de betale for at få det lavet. Det ville jeg også kræve. Hvis der er nogle der vil have kildekoden med til det jeg laver for dem, koster det typisk 50% ekstra.



Hej
En jeg kender har en hjemmeside han har fået lavet af et firma, og de vil have en masse penge for at lave 2 banner, så han vil gerne om jeg måske kunne lave det.

Men er det lovlig nok?
Tænker på om firmaet "ejer" koderne eller det er ham der har betalt for arbejdet og ejer hjemmesiden/serveren.

Gælder samme regler hvis det er blevet lavet med et CMS?


Typisk skal de betale for at få det lavet. Det ville jeg også kræve. Hvis der er nogle der vil have kildekoden med til det jeg laver for dem, koster det typisk 50% ekstra.


Vi har fået ftp bruger navn osv, men ok.



Hvis ikke der står meget tydeligt i kontrakten, at udviklerne ejer koden, så er det din ven, som ejer det.



Hvis ikke der står meget tydeligt i kontrakten, at udviklerne ejer koden, så er det din ven, som ejer det.


Her tager mange fejl.

"Det er et grundlæggende princip indenfor ophavsretten, at retten til et såkaldt værk tilkommer »den, som frembringer« værket, jf. ophavsretslovens § 1, stk. 1. Dette gælder tillige for edb-programmer, jf. § 1, stk. 3. "

citeret: Advokat Anders Wernblad fra Lett Advokatfirma

Står der intet i kontrakten, ejer udvikler alt software. Men problem stillingen er jo helt anderledes, kontrakten skal indeholde et afsnit om at det kun er frembringeren der må lave forbedringer.

Hjemmesiden er deres, softwaren er udviklerens. Dette beskytter enhver udvikler om at et udvikle et system for et firma. Hvor kunden/firmaet så begynder at sælge det til andre, uden udvikleren får noget ud af det.

Bannere bør de selv kunne skifte hvis de har et CMS system, det er vel derfor man har et CMS, så er de ikke bundet grafisk i kontrakt med deres burea, kan du bare gå amok.

Ingen kontrakt er du som kunde godt stillet. Du må dog ikke sælge softwaren.






t