Hosting

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hej.

Som nogle har set, har jeg flere ben i vandet lige pt (Altså gang i flere projekter)

Jeg er nået nogle skridt videre med denne idé omkring hosting. ( http://www.udvikleren.dk/Thread.aspx/18/31482 )

Jeg får muligheden for at udbyde både VPS og almindelige webhoteller.
Der bliver almindelig backup på VPS delen, og dobbelt backup på webhotellerne.

Hvorfor nu det vil folk nok spørge om - Fordi jeg kan sikre kunderne, så er det også om at gøre det.

Det bliver sådan at der bliver taget et backup af hele drevet, + en backup af hvert enkelte brugers domain, så jeg altid kan fremkalde hele backuppen, eller restuere en bestemt bruger.

Jeg har regnet lidt på det, og syntes ikke priserne ville være helt vanvittige:

Webhotellerne:
5GB plads, 50GB bandwidth forbrug, og delte ram+cpu, mulighed for crontab, mail, ftp, og ikke mindst unlimited domains. Lidt alla den måde som Gigahost gør det på - 5-10kr mrd.

VPS'erne har får nok en helt anden prisklasse, noget med:
5GB plads, 100GB Bandwidth forbrug, en bestemt mængte ram, sansynligvis en/fler delte cpu'er, root access / SSH Access, dog til 50-80kr om måneden, afhænning af udgifter.

Jeg vil dog gerne lige høre brugernes mening før jeg lancere idé'en og invistere i alt det der skal til for at gøre denne drøm virkelig.

---
Til Webhotel delen:
Hvis jeg kunne få en 5 brugere her inde fra til at melde sig til en prøve periode af 3 måneder på min test server, ville jeg være glad.
Det kræver dog at du har et domain du kan indstille til en bestemt IP adresse (IPv4)

Skriv jeres email her inde og hvorfor lige du mener du skal være tester, så vælger jeg de 5 mest interessante ud :)

På forhånd tak.



Hvad er din plan for at skifte til IPv6?

Udbyder du SFTP-adgang på dit webhotel?

Udbyder du SSH-adgang til dit webhotel med samme rettigheder som FTP-brugeren, således at man kan køre scripts, revision control mv. på kommandolinien som bruger, eller er dette begrænset til VPS'er?

--

Hvad angår VPS-hosting skal du have rigtigt godt styr på en masse ting. Hvad tilbyder du af OS images? Vil du manuelt have folk i din virksomhed til at oprette nye virtuelle maskiner til kunder efterhånden, eller vil du have en automatiseret infrastruktur til dét ala Slicehost? Hvor står dine servere, og hvor god oppetid kan du garantere? Har dine kunder mulighed for rescue af deres VPS'er via et kontrolpanel eller lignende hvis de låser sig ude af SSH? Hvad med filsystemer, hvad har du der? ext3? ext4? reiser4? xfs?

Sidst men ikke mindst vil jeg rose dig for at være upfront med dine BW-limits. Den måde de fleste webhoteller udbyder "uendelig BW" på er helt grotesk.



Hej Danni,

Vil ligeledes sige super initiativ. Glæder mig til at høre mere når det er kommet op og stå.

Eneste kommentar jeg har er at til en VPS er 5GB for lidt. Jeg har 750GB på min VPS til 350 kr. Det er noget mere end de 50-80 kr. du snakker om, men for mig er idéen med en VPS netop at det skal fungere som en form for fysisk maskine, hence the name "Virtual Private Server". Syntes hvertfald du skal overveje også at tilbyde en løsning til folk med lidt mere tunge behov.



Hej Danni.
Super fed pris, og jeg syntes det er super fint med bare 5 GB plads, omend det nok ville være smart at kunne udvide størrelsen.
Dertil syntes jeg nok du bør skrive en hel masse mere om din service. Ved godt det er nogle billig produkter du tilbyder, men skriv ærligt omkring:

- Hvor serverne befinder sig.
- Om der tilbydes backup eller mirroring, og om det datacenter befinder sig et andet sted.
- Hvilken type server det køre på (blade-server) eller noget virsualisering.
- Tilbyd evt dine kunder at benytte en proxy-server også (mod ekstra betaling). Omend informer ærligt hvis det ikke er muligt.



Hej folkens.

Nu er det sådan at jeg nævnte de 2 mindste muligheder, det mindste webhotel, og det mindste VPS. Jeg har i L.A. USA Min private VPS på 5GB som jeg er yderst tilfreds med :-)

Per:
SFTP - Secure FTP, hmm, må jeg altså lige tjekke op på, mener jeg bestemt at jeg kan tilbyde.
Ang. VPS, så bliver det lidt begrænset, mest fordi der er så mange muligheder der ude, at man altid kan vælge noget andet, end os, hvis man søger, fx. ASP afvikling frem for OpenSource, debian bliver et image man kan vælge med sikkerhed, om der bliver andre muligheder må tiden og økonomien vise :-)


Frank:
Hoster du selv? For du kan da umuligt bruge 750GB til noget lovligt, medmindre du hoster en hulens masse billeder eller filer der generalt fylder en del? (Bemærk det er et spørgsmål, ikke ment som provokation :-) )

Theis:
Serveren kommer til at stå i DK, men, jeg tester det af andetsteds lige pt.
Ærlighed har jeg ikke noget imod, men, må også tænke en smuuule på sikkerheden, da jeg endnu ikke er sikker på hvor i DK det skal stå.

Mht backup'en, så bliver det netværks backup, der kommer til at stå i selvsamme rack.
Blade server bliver det næppe til at starte med, de kan koste en formue. Ganske almindelige og forholdsvis "normale" rack server bliver nok mere en opstarts realitet :)

---

Tak for spørgsmålne, håber jeg fik besvaret det meste af jeres spørgsmål, og tager gerne imod flere.



Forresten Per, jeg glemte dig vidst lidt i farten, ja, SSH med fuld kontrol over ens VPS bliver hvertfald en mulighed, skulle man låse sig ude må man kontakte mig for at få låst den op igen.

Sikkerheds messigt, bør man nok logge ind som almindelig bruger først.



Hey Danni.
Det lyder fint. Du behøver ikke besvare spørgsmålene til mig, men mit forslag er bare at du skriver ovenstående informationer på din hjemmeside, for det er helt klart relevante informationer.

Angående hvor dine servere er placeret, er mere af hensyn til oppetid. Hvilket el-netværk du er på nemlig. Har du generator...

Ej jeg kan godt se det er nogen måske lidt åndssvage spørgsmål, når vi er i det prisleje (som jeg i øvrigt syntes er super billigt). Men gør det klart hvad du kan tilbyde. Folk vil vide hvor stor oppetid du har, om de kan udvide deres vpn i plads og teknologisk såsom proxy-server.

Jeg arbejder hos lynero.dk, og der ved jeg at det er det vi fokuserer meget på. Taler dog selv ikke med kunderne eller arbejder med serverene.



Hej Theis.

Det skal jeg skam nok gøre :-)

Det bliver nok et sted i Lyngby :-)
Og der skal som ment nok blive udvidelses muligheder :-)

Kiggede lige på lynero.dk, og det ser da meget fedt ud :-)



Hej Danni,

Nej jeg hoster ikke selv pt. men har planer om at bruge serveren til at hoste et par større sider i tidens løb så den skal helst ikke løbe tør for plads lige med det samme. Derudover bruger jeg den til issue tracking(web baseret), svn, smtp osv.



Hej Frank.

Jeg vil gerne høre lidt mere omkring det firma der udbyder en VPS på 750GB?

Det er jo (Undskyld sproget), kræftedeermamene mere end hvad de fleste brugere har i deres hjemme PC. :|

Mvh. Danni.



Hej Danni,

Egentligt er det en fysisk server man lejer, men Potato Potato. Det er et tysk hosting firma ved navn Hetzner. Har aldrig haft problemer med svartid eller oppetid.

Serveren jeg har er denne:
http://www.hetzner.de/en/hosting/produkte_rootserver/eq4



<< < 12 > >>
t