Windows Server 2008 R2 VIRKELIG langsom file share

Tags:    diverse

Endnu engang hej til alle jer udviklere! :)

Jeg står lidt med et nyt problem på halsen og vil forsøge at formulere mig så kort som muligt.

Så tada, kort sagt:

Min Windows Server 2008 R2 Standard Edition er VIRKELIG langsom. Eller det har den i hvert fald været på det seneste. Lige nu trækker den 2,56 MB/Sec på det trådløse netværk men de sidste mange dage har den sagt omkring 2 - 40 KB/Sec.

... Også på det kablede før i giver mit trådløse netværk skylden!


Serveren er 1,8 GHz med 1GB ram. Filsharet ligger på en ekstern harddisk på 500 GB... Alt er NTFS og harddisken er til via USB 2.0.

Serveren og den eksterne disk er krypteret med AES-256 kryptering, og hasingalgorimten er RIPEMD-160. Det hele er lavet via Truecrypt med preboot authentikation og automatisk mount af den eksterne disk.

Overførselshastigheden mellem de to disk, begge veje, på en større fil (700 mb) er ret stabil på 30 - 35 mb pr sekund. Ikke det hurtigste men taget i betragtning af det er en laptopharddisk og med AES256 på så langsom en CPU og så endda Windows, så er det da okay. I hvert fald mere end rigeligt til mig.


Noget andet mærkeligt er at vores internet generelt (hele nettet - andre computere, via samme router) kan blive sløvet lidt ned... Ikke bare en fornemmelse men noget jeg rent faktisk kan se (via PING og speedtest.net). Det returnerer øjeblikkeligt til normalen når jeg dræber serveren. Det er dog kun sket 2 gange så det kan være tilfældigheder når nu vi er ude på landet.
Nettet kan nemlig godt være sløvt ellers. Men nu ligger jeg altså alle kort på bordet.

Jeg har holdt øje med forbindelser på serveren via netstat og resurseovervågning. Intet der ikke skal være. Serveren kører FSecure Antivirus For Windows Servers. Kan ikke huske hvilken version men den er vidst ret ny.

Firewalls osv er konfigureret til kun lige at tillade HTTP, Remote Desktop (kun for interne IP'er), Skype (I know, WTF?, men det er pga min hjemmeautomatisering bruger serveren som en SMS gateway som "pumper" sms'erne ud gennem skype. Skal siges jeg har oplevet sådanne hastighedsdyk FØR skype var der.) og så TCP port 3650 for mit eget netværks discovery, og til sidst port 4983 for kommunikation mellem vores computere på det interne netværk.

Routeren viderstiller udelukkende HTTP til serveren. Som i øvrigt kører IIS7 men uden noget indhold lige pt. Der er også installeret PHP via microsofts installer hvis det har den mindste betydning.


Og så til at runde af. Det aller mest mærkelige er at remote desktop lagger og filoverførslerne kører langsomt (var logget ind en gang hvor det skete).. og CPU forbrug viser omtrent 1 - 10% som altid og netværket omkring 200 kb/sec. (noget til RDP og noget til filoverførsel.)


Ved ikke om dette her er fuckt, men det er serveren når den står idle ... Taget via RDP (hvilket under processor også er det der suger en smule i ny og næ)

Det voldsomme udslag lidt før på grafen var vidst fra mig der åbnede nogle vinduer på serveren.

http://www.hsp.dk/possible-fail.png


Og her trækker jeg en fil over... Ikke det mest langsomme jeg har set meeeen den er bestemt heller ikke hurtig.

http://www.hsp.dk/more-fail.PNG


Her er et screenshot af min bærbare.

http://hsp.dk/laptop.png

Og til sidst en test fra speedtest.net

http://hsp.dk/speedtest.PNG


Okay de test her blev så lavet på trådløst netværk... Men der er ikke nogle andre på lige nu og her + vi bor VIRKELIG langt ude på landet. Der garanterer for at der kun er serveren, min bærbare, 6 led spotpærer, routeren, modemmet og så køleskabet / fryseren tændt i 500 meters omkreds... sikkert også i 1000 meters. Så intererens er på et minimum.


PS. Kørte FreeNAS før med kryptering og det hele. Den trak snildt 2-3 mb/sec trådløst og 10 - 11 stykker på kabel. (Det er 100 MBit lan over en WNR2000 NETGEAR router.)

-----

Okay spørgsmålet blev langt alligevel, I know. Men please hjælp mig her!

Forstår virkelig intet af hvad det er som går galt her. Overvejer bare at smække FreeNAS eller Ubuntu på igen, men det ville sgu være ærgeligt for jeg elsker .NET platformen og vil gerne udvikle til den servermæssigt. Desuden kan jeg godt lide at have Skype på til sms'er, og windows er nok også lidt mere brugervenligt

(Selvom jeg da elsker og SSH'e ind i en boks og forsøge at få den ***** pakke installeret og så glemmer at smide det korrekte parameter på som kunne have sparet mig for 3 timers søvnløshed, så foretrækker jeg altså også lidt Windows "klik - klik - sådan!" princip).

Har før haft kørt Windows Server uden de helt store problemer men det var den originale 2008 og den havde også lidt "mistænkeligt" software på... Kan faktisk godt lide R2 performance mæssigt, jeg synes den ser bedre ud. Det var pga den originale 2008 at jeg Windows kicket for FreeNAS men nu savner jeg altså .NET ...




ALTERNATIVET TIL ALT DETTE...
... Er at jeg sætter mig ned på min flade bagdel og sætter mig ind i programmering (især netværksdelen) under Linux og skriver min serversoftware om + finder en måde at sende sms'er via skype derfra... :S





t