Uddannelse vs Erhvervserfaring

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hej udviklere

Hvad ville du mene blev vægtet mest i ens situation med arbejde og fremtid inden for udvikling. Om det så er software udvikling eller web udvikling.

Grunden til jeg spørger er at jeg skal vælge og læse videre eller sige ja til et job jeg er blevet tilbudt.

Jeg mener selv uddannelsen er vigtigst men har en ven som klart synes erfaringen er bedre. Hvad mener du og hvorfor? Har du selv haft en situation hvor i skulle ansætte nogen hvor der var to kandidater med den slags baggrund?



Hej udviklere

Hvad ville du mene blev vægtet mest i ens situation med arbejde og fremtid inden for udvikling. Om det så er software udvikling eller web udvikling.

Grunden til jeg spørger er at jeg skal vælge og læse videre eller sige ja til et job jeg er blevet tilbudt.

Jeg mener selv uddannelsen er vigtigst men har en ven som klart synes erfaringen er bedre. Hvad mener du og hvorfor? Har du selv haft en situation hvor i skulle ansætte nogen hvor der var to kandidater med den slags baggrund?


Hvis jeg skulle ansætte, ville jeg klart vælge ud fra kompetencer ikke ikke nødvendigvis uddannelse. Specielt hvis det er grafisk arbejde.
Jeg mener ikke man kan lære folk at være kreative - når jeg ansætter en grafiker, vælger jeg altid den person jeg synes laver det bedste arbejde og så blander jeg mig derudover totalt uden om personens uddannelse ;-)



Hva med både at få en uddannelse og noget erhverserfaring? Hvor vigtigt erhverserfaring er afhænger nok lidt af hvor teoretisk en uddannelse du vil tage.



Jeg vil aldrig ansætte en software udvikler (og jeg har ansat en del efterhånden), som ikke har gennemført en relevant uddannelse, men hvis du efter endt uddannelse har 4-5 års erfaring, så kigger jeg ikke efter resultaterne fra din uddannelse.

Men uddannelsen skal være der.

Ved siden af uddannelsen kan du så også få erfaring fra opensource software projekter. Det vil tælle stort, specielt hvis du har krydset forskellige teknologier og programmeringssprog. F.eks. lavet kommandolinje værktøjer i Ruby samt webudvikling i PHP og JavaScript.



Det svære ved erhvervserfaring er at komme indenfor.

Det er klart at de fleste arbejdsgivere i sidste ende er mest interesserede i hvad du rent faktisk kan tilbyde firmaet. Hvis du kommer med et bugnende CV eller et flot diplom har du stor chance for at blive ansat. Hvis du ikke kommer med nogen af delene er chancerne smalle.

At satse på erhvervserfaring alene er at satse på dit held og på dit netværk. Med en god uddannelse kan du springe foran i køen.

Personligt er jeg uuddannet men har masser af erhvervserfaring, og det har tjent mig fint. Men det er ikke et sats jeg vil anbefale folk medmindre de vitterligt vil det allerede.



Jeg vil råde dig til at have mindst en kortere videregående uddannelse.

Problemet er at du nok skal videre engang. Der hvor du er ansat ved jo godt hvor dygtig du er, men skal du ansættes et andet sted, har du ikke noget at tilbyde ved første øjekast hvis ikke du har en uddannelse.

Husk på at du ikke skal arbejde der resten af livet - jeg har set det mange gange, at man bliver bundet det ene sted fordi man ikke har en uddannelse og komme videre på.



Jeg har arbejdet som IT-konsulent i samme firma siden 1991 hvor jeg færdig som edb-assistent (som det hed dengang).

I 2009 begyndte jeg på akademiuddannelsen i IT (om aftenen), hvor jeg pt. er i gang med sidste semester.

På grund af at jeg startede på akademiuddannelsen, fik jeg i januar 2010 chancen som asp.net / C# udvikler og det arbejder jeg så med lige nu.

Mange af mine kollegaer som har arbejdet med de samme systemer de sidste 25 - 30 år og IKKE har taget en ny uddannelse, har et kæmpe problem nu. For de legacy-systemer som vi "tumler" med en gang imellem er snart døde og så har de ikke kina-mands chance for at finde andet arbejde.

Så tag jobbet og en videreuddannelse om aftenen. Det har været en god (men hård) kombination for mig.



Indlæg senest redigeret d. 08.03.2011 09:53 af Bruger #9814
En KVU (mindst) og noget erhvervserfaring er det du skal have hvis du vil klare dig i erhvervslivet. Det spørgsmål jeg hører igen og igen når emnet falder på jobsamtaler er "Hvor meget erhvervserfaring har du" og "Er du vant til deadlines?".



Erhvervserfaringen kan du så få (delvist) ved at arbejde på et opensource projekt, helst sammen med andre.

Man er jo nødt til at have et job, for at få erhvervserfaring :-)



Det er vel nærmest som at se på det: teoretisk viden eller pratisk erfaring.

Din teoretiske baggrund er med til at give dig din fremtidige arbejdsplads. Det er din erhvervserfaring også. Men teorien er viden om det produkt du skal udvikle. Erhvervserfaring er viden om hvordan du kan bruge dine kollegaer til at sikre at du udvikler produktet.

Men det er ikke nogen facitliste på dette. Den ene virksomhed kan vægte utroligt meget på baggrundsviden og have arbejdsplads som meget socialt anlagte personer ikke kan være på. Ligeledes kan det andet forekomme.

Personligt foretrækker jeg sociale mennesker, med hang til at arbejde hårdt og produktivt. :)



Indlæg senest redigeret d. 08.03.2011 17:08 af Bruger #10216
Du skal overveje hvor du er i dit liv lige nu. Det kan være svært at tage en uddannelse senere hen når man har baseret sit liv og sin økonomi på at have en meget højere månedlig indkomst end når man er under uddannelse. En god uddannelse vil helt klart åbne nogle døre for dig, men hvis du er mere opsat på at tage det job og ikke rigtig gider tage en uddannelse lige nu, så får du mere ud af jobbet end uddannelsen. Det er svært at stille det meget sort/hvidt op og sige om den ene eller den anden beslutning er den bedste om 3, 5 eller 10 år.



<< < 12 > >>
t