Red Hat Enterprise Version 3

Tags:    linux

Hej på Udvikleren.

Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad en fair pris for en Redhat Enterprise V3 skal koste da jeg har fået en tilbudt.

Oplysninger op systemet er:

RH Linux ES 3 1-2 CPU 3 YR Med

351375-B21

Mvh Hansen



Det er ved at være nogle år siden at RHEL3 var noget at skrive hjem om. Nyeste version er pt. RHEL6. Det er ned til og med RHEL4 at der stadig er officiel support. Så du skal overveje om du overhovedet er interesseret. Hvis du bare er interesseret i operativsystemet og altså ikke den officielle support kan du bruge CentOS, der er en rebranded gratis skrabning af Red Hat Enterprise Linux uden support. Alternativt kan du bruge Fedora, som er den open source distribution som RHEL baseres på.

Så den går sådan her:
Fedora(officiel, ingen support) -> Red Hat Enterprise Linux(officiel, support) -> CentOS(uofficiel, ingen support)



Men er der noget RH kan som de andre ikke kan ? Det er server delen som er i den hvis man kan sige det sådan ? jeg er interesseret i. Er der fordel ved RH kontra de andre ?

Mvh



Det der gør Red Hat Enterprise Linux til Enterprise Linux er først og fremmest supporten. Det er vigtigt for mange firmaer og nogle privatpersoner at have et firma at kunne ringe til med spørgsmål og supporthenvendelser, og det er her Red Hat brillierer. Derudover har Red Hat fastansatte udviklere der får løn for at udvikle systemet, så du kan også forvente høj kvalitet og stabilitet.

Forskellen på Red Hat og Fedora er at Fedora er meget mere ustabilt -- det bliver udviklet af communitiet og enkelte Red Hat udviklere og er det nyeste af det nyeste. Det bedste og mest stabile fra disse "tests" bliver så inkorporeret i Red Hat Enterprise Linux. Efter en version af Red Hat Enterprise Linux udgives bliver den købt og downloadet af folkene bag CentOS der derefter fjerner alle Red Hat logoer og andet trademarket stuff og erstatter det med logoer og filer der ikke er trademarks på -- så de kan lovligt videredistrubere pakken.

Så der er ikke noget Red Hat Enterprise Linux kan som CentOS ikke kan. Forskellen er bare at med CentOS er du for dig selv og må spørge på maillister og fora for at få hjælp, hvor du med Red Hat Enterprise Linux kan ringe direkte til Red Hat og få en tekniker i røret. Dette får du dog ikke hvis du køber Red Hat Enterprise Linux 3, da der kun er support ned til version 4.

Hvad angår server vs. desktop benyttes Fedora typisk som desktop-miljø, CentOS som servermiljø og Red Hat Enterprise Linux til begge dele i firmamiljøer.



t