Nybegynder-spørgsmål angående SharePoint 2010 Foundation

Tags:    sharepoint-2010 designer visual

<< < 12 > >>
Dog ikke samme spørgsmål som til at starte med, men prøver igen, nedenunder......



Indlæg senest redigeret d. 01.04.2011 12:33 af Bruger #10675
15 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Endelig en teknologi som jeg kan bidrage til :)
Men kan intet læse i dit spørgsmål hvorfor jeg har lidt svært ved at svare!



Jeg har installeret Visual Studio 2010 og SharePoint Foundation 2010 på min private laptop og det spiller og der er "hul igennem" og jeg kan udvikle egne webparts.

Jeg har prøvet det samme på job, med Visual Studio 2010 op imod SharePoint Enterprise og nu kan Visual Studio ikke connecte til SharePoint.

Den siger: "Cannot connect to the SharePoint site: http://(site-name)/. Make sure that the Site URL is valid, that the SharePoint site is running on the local computer, and that the current user has the necessary permissions to access the site.

Additional information:

"The local SharePoint server is not aviable. Check that the server is running and connected to the SharePoint farm."

Jeg sidder på serveren, som selv hoster SharePoint Enterprise, igennem remote dektop.

Nu ved jeg jo ikke om du overhovedet har udvikler-erfaring op imod SharePoint ellers skal andre være velkomne til at byde ind? :-)

Hilsen

Kasper



Indlæg senest redigeret d. 01.04.2011 14:45 af Bruger #10675
Hej Kasper,

En mulighed kunne være at platform target er sat til x86 og ikke x64.
Du kan ændre det i configuration manager.

Lige et link: Link

Hilsen Henrik



Hej Henrik...

Det allerede når jeg opretter et nyt projekt (File -> New -> Project... -> Visual Web Part -> OK -> Indtaster serveradressen "http://servernavn" og trykker "validate" - > OVENSTÅENDE FEJL!

Jeg har vel endnu ikke haft mulighed for at vælge x86 eller x64 på dette tidspunkt? Har VS2010 en default x86 eller x64 indstilling (har kigget efter den, men uden held)?

Åbnede for lidt siden "SharePoint 2010 Management Shell" på serveren selv og den startede op og sagde: "The local farm is not accessible. Cmdlets with FeatureDependencyId are not registered.
PS C:\users\bo"!!? - det skal den vel ikke sige?

Er der mon tale om en opsætningsfejl af SharePoint 2010 Enterprise eller er det mon noget rettigheds-issues (mener dog at have prøvet med server administratorens account, som gav samme fejl, såååå...)?

Skal man enable udviklings-funktionalitet på SharePoint 2010 Enterprise?

Jeg er helt ny til SharePoint, så leder i øst og vest efter løsninger :-/



Indlæg senest redigeret d. 07.04.2011 13:57 af Bruger #10675
Hej Kasper,

Nej der er ingen konfigurationer for at få det til at virke med enterprise som med foundation, det er 100% samme måde det arbejde og 100% samme base core framwork der bliver brugt. Altså der er ingen forskel på at arbejde med enterprise som med foundation.

Når det er sagt, er der flere muligheder for at host heading kan være problemet i din opsætning.

For at sætte alternate accass mapping (host heading) kan du følge linket angivet her: http://technet.microsoft.com/en-us/sharepoint/Video/ff679917 hvis du har brug for flere access mappings kan det også sættes op. Kan ikke huske om det ligger under application management, men du kan finde det på google.

Dette er dog kun nødvendigt hvis du arbejder med et host heading der er anderledes end dit hostnavn på på serveren. Dvs. at som standard er hostnavnet på din server http://hostnavn/ altså navnet på din server.

Hvis du ikke kan få det til at virke, så sørg for at default web site i IIS'en er stoppet og host headeren på din web applikation er sat korrekt, er ret sikker på det vil løst dit problem.

Hvis det ikke gør, må du gerne skrive tilbage, så kan vi dykke lidt mere ned i problemet :)

God påske.



Hej igen, Lars...

Det var meget mere banalt end dit ovenstående svar.

Det var en administrator, som ikke havde givet mig alle de rettigheder jeg behøvede og jeg tog bare hans ord for gode varer. :S

Vi kan vel, for at være enige, skrive rettighederne for udviklere her:

- Udvikler skal være local administrator på SharePoint maskinen, som både har SharePoint og Visual Studio installeret.
- Udvikler skal være medlem af "WSS_ADMIN_WPG"-gruppen.
- Udvikler skal være Farm administrator.
- Udvikler skal være db_owner på SharePoints content database.
- Udvikler skal være site collection administrator på den site collection hvor man deployer sine solutions.

Dette er jeg så sat op til nu og nu spiller "validate"-delen som den skal, så jeg kan connecte op imod SharePoint serveren.

Nu løber jeg så ind i et noget andet problem:

Når jeg prøver at deploye skriver den at den kommer igennem build, deploy, IIS recycle, Retract, Adding, men "Activating feature" failer med følgende tekst:
"Error occurred in deployment step 'Activate Features': Feature with Id 'e5ae1b9f-a5ad-4723-a1a1-f01116bacea4' is not installed in this farm, and cannot be added to this scope.".

Det virker med andre ord som om at den tror at den har installeret den, men når den så prøver at aktivere den, så kan den pludselig ikke finde den?

Andre har spurgt mig om jeg er sikker på at jeg kun har én SharePoint-server i farmen og jeg er ikke 100% på konfigurationen (administratorene er lidt svære at få info ud af!)

Har dog dette screendump:
Central Administration -> Servers in farm

Den jeg kalder "Some other server" er en exchange-server. Der var en der mente at den kunne génere? :O

Det blev lidt af en smøre! ;)

På forhånd tak for hjælpen.

Hilsen

Kasper



Hej Kasper,

Det må man sige er en del mere banalt :)
Men dejligt i har fået det til at virke.

Du har fuldstændig ret i, at det er sådan opsætte skal være, en udvikler kan kun have for lidt rettigheder i et udviklingsmiljø, altså mere sagt, at jo flere rettigheder jo bedre. Det er simpelthent for at sikre sig at man ikke har rettighedsproblem i det man sidde og koder, men at det fungerer som det skal og derfor kun er rettighedsproblem hvis det ikke virker på test/prod.

Det du henviser til der, kan tyde på er en feature du har lavet i din løsning som du deployer. Din feature som du har lavet, har så problemer med at starte på det scope du har valgt. I scopes kan du somregel vælge Farm, Web application, site, web. Her skal du sikre dig at det kode du prøver at eksekverer i den feature, kan kører på det scope du har valgt. F.eks. vil det ikke være smart at deploye webparts til et Farm scope, hvilket højst sansyndligt også vil fejle.

Din server topology ser god ud, der er ingen fejl i den. Hvorfor din exchange fejler må være adminsitratorens hovedpine, men resten ser ud som det skal. Du har også ret i at det ikke påvirker dit udviklingsmiljø, hvorfor det er underordnet at der står fejl.

Kan du forklare mig hvad du prøver at gøre i den feature som du har lavet og som fejler? Så skal jeg forklare så godt jeg kan, hvad du eventuelt laver af fejl.

//Lars



Jeg sidder bare og benytter "Hello world"-eksempler for tiden, for at nå ind til kernen af problemet.

Kan få lov til at oprette en web part som er sandboxed, men ikke andet.

Har lavet et lille skema der viser de forskellige fejl under henholdsvis sandboxed / ikke sandboxed og Visual web part / web part:

Fejl meddelelser

Har også prøvet at ændre fra "Site Scope" til "Farm", "Web" og "Web Application" og der siger den så:

The Project Item "WebPart1" cannot be deployed through a Feature with * scope.

* = Farm, Web eller Web Application.



Hej Kasper,

Jeg går ud fra det er forskellige løsninger du har lavet?
For hvis ikke, er det mærkeligt at Feature ID'et er forskelligt.

Kan du bekræfte at det Feature ID som den siger den fejler med, er den feature som deployer webparten? Du finder Feature ID ved at dobbeltklikke på featuren og se Properties.

Du kan "ALDRIG" deploye en Visual Webpart til sandboxed solution, da det kræver at den skriver kontrollen til ControlTemplates folderen og det er ikke tilladt i en Sandboxed solution. Alt skrivning af data i sandboxed solution er ikke tilladt.

Så allerede her skal du vælge som du har farm solution eller sandboxed solution. Jeg vil klart anbefale dig at arbejde med farm solution indtil du har styr på miljøerne og hvordan det fungerer med udvikling.

Har du prøvet at lave et deploy uden at bruge Visual Studio, altså enten med powershell eller stsadm kommandoer? Fejlen opstår jo når du laver aktivere featuren, hvorfor du kan undgå det ved manuel proces. Der kan du eventuelt aktivere featuren manuelt bagefter og måske finde ud af hvad der fejler.

Eventuelt prøv at opret en ny feature og kobel webparten på den i stedet for, det kan være featuren.

Scopet på din feature skal være "Site".

//Lars



Ja, det var foskellige løsninger der derfor havde forskellige GUIDs.

Under Feature (manifest) står det ID for featuren og det er det GUID som Visual Studio brokker sig over, så de stemmer overens.

Hvis jeg under SharePoint projektet skifter Active Deployment Configuration fra "default" til "No activation", så Deployer den successful, så det bekræfter i det mindste at vi leder det rigtige sted (og altså at fejlen opstår under activation).


Prøver at gnave mig igennem syntaksen med Powershell, selvom jeg før er gået lidt død i den "manuelle proces"...



<< < 12 > >>
t