Hjemmeside

Tags:    www design

<< < 12 > >>
Jeg er newbie, hvad angår programmering.

Men jeg vil snart have en hjemmeside.

Hvilket programmeringssprog skal jeg lære?

Hvad koster et domæne?

Hvad er meningen med livet?

Hvordan finder man et godt webhotel..?





16 svar postet i denne tråd vises herunder
6 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det kommer meget an på hvad din hjemmeside skal kunne ;-)

Til at starte med skal du nok lære noget HTML og CSS.
Domænepriserne varierer efter hvilket domæne det drejer sig om. Et dansk domæne koster 45kr pr. år.
Meningen med livet kan jeg desværre ikke hjælpe dig med ;-)
Gode webhoteller er en evig lang diskussion - det er ofte smag og behag og lidt held :)

Hvis du bare skal lære at lave hjemmesider skal du nok bare starte med at køre det lokalt på din computer - hvis du så gerne vil have det på nettet kunne du f.eks. starte hos www.one.com - ikke at jeg vil anbefale det som værende en god udbyder, men fordi det er billigt at starte op på :)



Hvis du gerne vil lave dine egne hjemmesider helt fra bunden, vil jeg anbefale at du starter ud med at at kode noget:
HTML: Dette er et sprog som bruges til at opbygge/strukturere ens dokument/hjemmeside. HTML er et struktureret sprog, hvor du angiver hvor diverse overskrifter, tabeller, billeder, links osv. skal være. Dette er derfor grundpillen for alle almindelige hjemmesider.

CSS: Dette er et sprog til at 'style' layoutet på sit dokument/hjemmeside. Førhen brugte man HTML attributer til f.eks. at farvelægge tekst, men på grund af at man får et dårligt HTML design og noget som tager lang tid at ændre på, valgte man at lægge alle disse ting ud i et sprog som man kaldte CSS.

Herefter kan du begynde at fokuserer på de mere tunge programmeringssprog:
PHP eller ASP: Dette er et sprog som man kalder for et serverside scriptsprog, fordi det ikke er direkte synligt for folk som browser rundt på din hjemmeside, og det er samtidig også et sprog der er meget brugt til at snakke med databaser, hvori du kan gemme data af alle mulige arter.

Javascript: Dette er et sprog, som kan tilføre lidt dynamik på din hjemmeside. Javascript kan f.eks. være med til at håndtere små opgaver, som f.eks. at vise et ur osv.

MySQL Database: Dette er et DBMS (DataBase Management System), som du ofte benytter sammen med PHP/ASP. Der findes også andre databaser, men MySQL er populært, specielt bl.a. private brugere, da databasen er gratis og ofte at finde på langt de fleste webhoteller, hvor du køber dit domæne.

Jeg håber at du kunne bruge dette til at finde ud af hvor du skal starte med at læse, du kan finde gode tutorials på denne hjemmeside - W3 Schools



Start med at lære HTML og CSS:
http://www.html.dk/tutorials/html/

Jeg kan ikke anbefale dig at kaste dig ud i at lære "avanceret" programmering som javascript og endda ASP eller PHP til at starte med. Det skal du først kaste dig ud i, når du har styr på HTML og CSS.

God fornøjelse :-)



Hvilket programmeringssprog skal jeg lære?
Som udgangspunkt, vil jeg (efter mine egne oplevelser) anbefale dig, at du starter med PHP og evt. MySQL. Der findes mange letforståelige tutorials rundt omkring på nettet, hvilket også inkluderer Udvikleren.

Hvad koster et domæne?
Hvis det er et .dk-domæne, koster dette DKK 45,00.- om året. Der udover skal du havde dig et webhotel, og her findes der mange billige af slagsen. Selv bruger jeg UnoEuro.com til mine egne sider, og til mine kunders.

Hvordan finder man et godt webhotel..?
Dette kan du gøre ved at søge lidt rundt omkring på Google. Men jeg vil ihvertfald anbefale dig, at kigge på unoeuro.



.Com det kommer an på hvor henne du vil køb det?,

Du kan altid opdater din hjemmeside 24/7.

php det er meget lidt at lære.
men mysql det er hvor f.eks der kan være bruger eller andre ting du kan f.eks skrive på youtube "mysql database" så kan du se hvad mysql sådan er . så finder du hurtig ud af det :)


Hvordan kan du sige at php er meget let at lære? Tror da du har sat ny rekord for at poste flest ligegyldige spørgsmål vedr. php her på siden? :)



Indlæg senest redigeret d. 21.03.2011 12:56 af Bruger #8773
jeg mener bare at lave sådan små koder. :)

<html>
<body>

<?php
echo "Hello World";
?>

</body>
</html>

jeg har ikke sådan helt selv hvad
echo og else betyder men det gøre jeg nok snart. :) det er nok det jeg har mest svært ved . og andre ting altså man skal sæt sig meget i det så bliver det lidt men jeg synes det er sådan op og ned. jeg har selv svært ved stor koder.. hvis du kan følge mig?


Den dag du har styr på hvad variabler, løkker og if..else sætninger er, kan du begynde at snakke om at du har lært noget. En ting er at kunne copy->paste en masse kode rundt omkring og sætte det sammen, noget andet er at kunne sætte sig ned og skrive et stykke simpel kode ud fra sin forståelse af sproget.

Jeg synes ikke man kan sige at nogle sprog er lettere end andre at lære, det drejer sig om at få en generel forståelse for programmering!
I alle sprog arbejder man grundlæggende med 3 ting:

* Variabler
* Løkker
* "Spørgsmål" (kan ikke lige huske hvad man kalder denne, men altså if..else sætninger)

Hvis man kan skrive et stykke kode ud fra dette, er det bare et spørgsmål om at lære syntaksen for de forskellige programmeringsprog.

Ved godt vi er ved at komme lidt off-topic her, men det jeg vil frem til er, at det altså ikke er specielt svært at starte på et programmeringsprog, men det kommer meget an på hvilken vinkel man vælger at angribe det fra.

Hellere investere i en god bog der virkeligt kommer rundt om programmeringsbegrebet end at spørge løs til højre og venstre når der er en eller anden kode der ikke lige virker.
Og for dit vedkommende, Jesper, tror jeg du vil få meget mere ud af at forsøge at lære sproget i stedet for at sigte over målet ved at lave allemulige systemer. Så længe du ikke har forståelsen, bliver du ikke bedre af at lave mere af den slags..



Webhotel. Der vil jeg ihvertfald anbefale dig www.mlhosting.dk fordi der skal du ikke give så meget for 1 år. og det er nemt at upload hjemmesider der ind og du kan få dem til at gøre det mest for dig!. jeg har selv 4 hjemmesider derind :) og jeg er utrolig glad for dem :)



Tak for svaret! :)

jeg vil anbefale du starter med PHP og evt. MySQL.
Hvor ligger forskellen på de to?

Selv bruger jeg UnoEuro.com til mine egne sider
Hvad koster det sådan cirka? Kan man ændre sin hjemmeside hver dag?


Hvis det er et .dk, koster det DKK 45,- om året
Hvad så hvis det er et .com domæner?



jeg mener bare at lave sådan små koder. :)

<html>
<body>

<?php
echo "Hello World";
?>

</body>
</html>

jeg har ikke sådan helt selv hvad
echo og else betyder men det gøre jeg nok snart. :) det er nok det jeg har mest svært ved . og andre ting altså man skal sæt sig meget i det så bliver det lidt men jeg synes det er sådan op og ned. jeg har selv svært ved stor koder.. hvis du kan følge mig?



Ja jeg kan godt se hvad du mener med det hele. og jeg har også tag det til mig og tænkt over det :)



<< < 12 > >>
t