Datalogi / Datamatiker

Tags:    snak

<< < 12 > >>
Hej.

Jeg står og skal til at vælge uddannelse, og kan ikke helt bestemme mig for, om det skal være datalogi eller datamatiker, jeg skal vælge.
Jeg har læst en helt del om de forskellige uddannelser, bl.a. gennem debatindlæg herinde :)
Sagen er, at jeg ikke har gjort mig så meget i programmering, på trods af at jeg faktisk synes det er ekstremt spændende. Jeg har altid været skarp til matematik, og bestemte mig så først for at det skulle være datalogi.. men efter at have læst mere om sagen, virker det til, at man med datamatikeruddannelsen bliver smidt mere direkte ud i opgaveløsning af problemstillinger - og det tror jeg, at jeg vil nyde godt af, da jeg er lidt ny i faget, og gerne vil lære hurtigt. Dog ved jeg med mig selv, at jeg senere vil søge en viden for, hvorfor man nu gør som man gør, og det tyder på at det er noget datalogiuddannelsen kan hjælpe mig med..

mit spørgsmål til en million er derfor;
Vil det være brugbart at lave en kombination af de 2 uddannelser? (tage datamatiker først, for derefter søge merit for fag på datalogistudiet, hvorfor denne så gerne skulle blive en del kortere) - og derved få en combi, hvor man har bedre erfaring med den hurtige programmering (end hvis man har taget den rene datalogiuddannelse), samt derefter opbygge end viden om, hvorfor man så gør som man gør..

Håber i kan hjælpe med lidt klarhed :)





11 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Mark,

Jeg studere selv Datalogi pt. i århus på 2. år.
I forhold til de problemstillinger er det rigtigt at du ikke direkte får programmeringsopgaver hele tiden som du skal løse men det betyder dog ikke at de helt udebliver.
Det første år har du bl.a. IntProg, Prog2 hvor du lærer java og får lov til at lege noget med det og lave små spil osv. Herefter har du dADS1/dADS2 = Algoritmer og datastrukturer hvor du sådan får et godt kendskab til hvordan en opgave kan løses hurtigt og tankegangen i algoritmer. Der er ikke så meget direkte programmering men istedet meget pseudokode som alligevel hjælper dig til at forstå programmørtankegangen til et problem. Derudover har du fag som Regulariteter og Automater hvor du får lov til at lave en Java løsning som kan tage et Regulært udtryk og teste en streg og så har du Webteknologi hvor du lærer at udvikle webløsninger i Java (JSP).

En af mine venner har taget Datamatiker uddannelsen og så gået videre til Datalogi og det er rigtigt at de måske kommer mere direkte ind i tingene men og kan få merit men det betyder også at de ikke nødvendigvis har lært ligeså meget som dem der tager datalogi fra day 1.
En anden ting jeg syntes du skal tænke over er at du ved at vælge datamatiker og senere droppe ind på datalogi ikke kender ligeså mange personer og måske får svære ved at finde læsegrupper og kammerater.



Har du kigget på Softwareingeniør? Det er vist mere kombinationen af de to du beskriver. Der er mere konkrete problemstillinger der skal løses. Det var nok den jeg ville vælge hvis det var.



Har du kigget på Softwareingeniør? Det er vist mere kombinationen af de to du beskriver. Der er mere konkrete problemstillinger der skal løses. Det var nok den jeg ville vælge hvis det var.


+1 der får du ½års praktik, der er også mulighed for at læse videre på datalogi så vidt jeg husker.

Har selv taget den og den har været god at få job på efterfølgene.

Edit: jeg tænkte på diplomingeniør m software det var vist ikke den der blev refereret til, men den er i hvert fald 10-4 ;)



Indlæg senest redigeret d. 22.03.2011 11:45 af Bruger #16496
Har du kigget på Softwareingeniør? Det er vist mere kombinationen af de to du beskriver. Der er mere konkrete problemstillinger der skal løses. Det var nok den jeg ville vælge hvis det var.


+1 der får du ½års praktik, der er også mulighed for at læse videre på datalogi så vidt jeg husker.

Har selv taget den og den har været god at få job på efterfølgene.



Dette er diplomingeniør, der er erhvervsrettet.

Derudover er der Civilingeniør som "består" af 2 dele - en 3 års bachelor, og efter denne kan man så tage en 2 årig kandidat - denne kan shjv. også være på datalogi.



Dette er diplomingeniør, der er erhvervsrettet.


Softwareingeniør er en kandidatgrad, hvor man går mere i dybden med det at udvikle software og de elementer der har med det at gøre, som eksempelvis metoder, arkitektur osv. Dataolgernes fokus er på det matematiske i softwareudvikling, eksempelvis hvordan programmeringssprog udtrykkes matematisk, samt beviser for en masse ting omkring software.

Softwareingeniøren derimod har også matematik, deres fokus er imidlertidig på procesen at udvikle software, arkitekturen, modellen og naturligvis sproget. Mange fag går på tværs af både datalogi og softwareingeniør.



Jeg tog udgangspunkt i "½års praktik" hvilket da vidst kun er gældende for diplomer?



Jeg tog udgangspunkt i "½års praktik" hvilket da vidst kun er gældende for diplomer?


Det var vist mig der forvirrede med mit svar, jeg tænkte diplom og Brian mente kandidat.




Tak for de hurtige svar..
@Jesper, jeg har netop frygtet lidt, det du nævner til sidst, at man kommer ind midt studiet for dem der studerer datalogi, og det derfor kan gå hen og blive lidt tricky med at finde en god læsegruppe etc.

@Brian, har lige tjekket softwareingeniør ud, og det virker til du har ret i, at det er lidt en blanding af de 2, kender du nogle der har erfaring med den uddannelse - synes den lyder ganske spændende (:..

og lige for at få det på det helt på plads, det var til diplomingeniør der er tilsluttet 1,5 års praktik?..

må indrømme at der er mange af it-uddannelserne der minder utroligt meget om hinanden, og mange af bacheloruddannelserne giver mulighed for de helt samme kandidatgrader.. så er det lige med at finde ud af hvilken uddannelse der giver hvilken ballast og fokus.



Diploming. tager 3.5 år hvoraf 0.5 (6 mdr) er praktik.

Og du har helt ret, det er møg forvirrende, jeg står selv og skal vælge nu her - det er bare ikke nemt



Vil lige slå på tromme for diplomen også, den er lidt billigere i tid og der kommer mange dygtige ingeniør ud, og den kan også videre bygges med kandidat på 2år ekstra, dvs. hvis man beslutter sig for kandidat er den kun halvt år ekstra i forhold til hvis man var gået direkte efter kandidat, men det halve år er givet godt ud på praktik.

Har selv taget den der hedder IKT ingeniør for 6-7 år siden, det er en diplom ingeniør uddannelse (har altid bare kaldt det for softwareingeniør fordi et var nemmere at forklare, men det er en anden uddannelse i dag kan jeg se derfor forvirringen i første omgang)

Men igen det kommer også an på hvad man vil arbejde med, har stederne ikke åbenhus en gang i mellem så kan du tage ud og se hvad der sker.

Ingeniør både diplom og civil er i hvert fald en god mellemting imo.




<< < 12 > >>
t