JAVA SPIL

Tags:    java

<< < 12 > >>
hvordan kommer man i gang med at lave java spil



11 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 9 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej

Jeg har programmeret java uafbrudt (no shit næsten uafbrudt)i snart 3 år og før det har jeg lavet småting i alverdens programmeringssprog. Jeg er selv lige begyndt at programmere spil i Java. Een ting du skal gøre dig det klart inden du begynder, er at der er forbandet hårdt arbejde at lære at programmere spil. Det er måske den sværeste disciplin af alle programmeringsdisciplinerne. Men brænder du for det, som jeg gør så lær at programmer i Java! Det at programmere handler ikke om at lære et programmeringssprog, men om at lære at "tænke programmering" kan du først programmere, det vil sige 'tænke som en programmør' kan du allerede programmere i et hvilket som helst andet sprog, du skal bare lære syntaksen (hvordan du skriver det). Jeg kan godt indvie dig i den hemmelige kunst at være programmør, det er ikke så hokus pokus som man gerne vil gøre det til, man er faktisk en form for tolk: Man tager et område fra den "rigtige" verden, omformer det til noget en computer forstår, og sender det tilbage til den "rigtige" verden igen. Sådan, kan du gøre det, er du programmør. Det er det eneste der er i det!

Det at lære at programmere er 20% af det at udvikle systemer, modellering af systemet ved hjælp at diagrammer og dokumenter er ca. 60% og de sidste 20% er viljen til at gennemføre projektet. Så gør dig det klart inden du begynder at programmere spil i Java, at det er et fuldtidsjob (og lidt til) de gode spil kommer ikke af sig selv og uden hårdt arbejde. Har du tiden og viljen er det ikke noget problem at lære at programmere spil, hvad enten det er i Java eller i et hvilket som helst andet sprog. Hvis ikke du kan programmere så er der ingen vej udenom, begynd fra en ende af med det mest simple og FORSTÅ det du laver, du skal sikkert regne med at skulle begge de bøger igennem du har fået anbefalet som svar på dette spørgsmål, samt et par bøger mere. Spil programmering kan man ikke bare lære ved at læse et par tutorials på nettet, de kradser kun lige overfladen, men giver et kort indblik i den tankegang man skal vende sig til når man programmerer spil.

Håber det giver dig lidt at tænke over :-) Hvis du stadig har mod på at fortsætte så er trinene vist som følger:

1 Lær at programmer Java (Applikationer eller Applets)
2 Køb eller download bogen (har hørt at den findes på KaZaa) "Black art of Java Game Programming" ganske vist er den lidt gammel, men dog stadig en bibel...
3 Programmer, programmer, programmer, programmer, programmer
4 Drop vennerne for dem har du alligevel ikke tid til når du først går i gang med dette.

Jeg forventer at åbne en side i den nærmeste fremtid dedikeret til Java Game programmering www.vikingworks.dk med den smule erfaring jeg har tilegnet mig.

/Brian



hvordan kommer man i gang med at lave java spil


Hehe lige inden ham Brian tager modet væk, med sine datadiagrammer og hårdt arbejde ;)

Ja selvfølgelig har Brian ret det er sku da svært at starte med at kode, men så er det heller ikke værre.
Jeg syntes du skulle lave et lille 2d spaceinvader spil. Det er en god måde at lære sig selv at kode fordi du har en fornemmelse af hvad du vil lave, og du ser noget fremgang når du har et lille skib du kan styre på skærmen (på et eller andet tidspunkt).

Mine råd er:
1. Som det allerede er sagt, find noget læsestof.
2. Find specielt noget om dobblebuffering/clipping og om principperne i det.
3. Lær at tegne (er sku også vigtigt - ellers stjæl din grafik)
4. Meget vigtig går på jagt efter noget relevant sourcekode (siger langt mere end 500 teoribøger)
5. Vær lidt optimist, de der magiske datadiagrammer bliver egentlig først rigtig vigtige når man skal lave store de systemer.




hvordan kommer man i gang med at lave java spil


jeg gir så mange point fordi jeg vil så gerne lære det



hvordan kommer man i gang med at lave java spil


tja... Du bliver nok nødt til at starte med at lære java. webcafe.dk har nogle artikler om java du kunne kigge på.



hvordan kommer man i gang med at lave java spil


Du kunne jo prøve at se lidt på dette opensource projekt som sikkert kunne give dig et skub i den rigtige retning.

http://videotoons.sourceforge.net/





hvordan kommer man i gang med at lave java spil


Kan du kode i Java?
Eller er du helt nybegynder?



Hvis du ikke kan programmere java overhovedet, kan jeg anbefale dig at læse lidt (Eller meget rettere sagt) på: http://javabog.dk

Fuldstændig open source javabog. Den er primært for begyndere.
Ønsker du noget mere avanceret kan jeg anbefale
"Java software solutions" af "Lewis & Loftus".
Den er vanvittigt god! Men desværre også ret dyr.



Jeg synes personligt at "Java software solutions" af "Lewis & Loftus" er kedelig. Et (efter min mening) bedre bud er "Java - How to program" af "Deitel & Deitel". Den kommer også ind omkring en hel del mere af Javas API.



hvordan kommer man i gang med at lave java spil

ja du kunne jo gå ind på http://www.vikingworks.dk/Link/show_link.php
eller også www.java.dk
men hvis du ikke kan finde noget der så kan jeg ikke hjælpe dig...
nickey hansen



hvordan kommer man i gang med at lave java spil
ja du kunne jo gå ind på http://www.vikingworks.dk/Link/show_link.php
eller også www.java.dk
men hvis du ikke kan finde noget der så kan jeg ikke hjælpe dig...
nickey hansen


hvis du skal bruge læse stof er : http://javabog.dk også en ganske glimrende kilde til basal programmering...

/Mads



<< < 12 > >>
t