form - chat problem

Tags:    form

Det er sådan om man ikke kan lave den her

<div id="chat-wrap"><div id="chat-area"></div></div>

om til sådan

<textarea style="height:250px; width:369px"></textarea> hvor text osv kommer op på


kan man lave den om så man kan se den på en anden måde altså det som bliver skrevet. :)



Indlæg senest redigeret d. 24.03.2011 21:19 af Bruger #16353
9 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
ja det kan man sagtens... det har du jo lige gjort... ;)



jamen det man skriver kommer ikke op.

jeg har hent det her ; http://css-tricks.com/jquery-php-chat/



Du kan godt rette den der til at lægge linier i et textarea.

Men det kræver du kender javascript.

Derudover er chatter baseret på en tekst fil, der måske ikke det bedste.



okay. har du en anden ide?



Du kan godt rette den der til at lægge linier i et textarea.

Men det kræver du kender javascript.

Derudover er chatter baseret på en tekst fil, der måske ikke det bedste.


Fordelen ved at basere en chat på en tekstfil er, at du ikke skal bekymre dig om belastningen til en database. Hvis man kører chatten til en MySql database med, lad os bare sige 100 brugere. For hver af disse bruger bliver der lavet en forespørgsel en gang i sekundet til databasen for at tjekke om der er nye indlæg. Med lidt hurtig hovedregning vil det altså sige, at de tjek der skal foretages alene vil blive 100 forespørgsler i sekundet. Dertil kommer også hver gang en besked sendes. Det vil altså sige at du får 6.000 forespørgsler til databasen hver minut.
Jeg siger ikke at det ikke er muligt, det er bare utrolig stor belastning for en så lille ting som en chat ;-)



Er det mindre belastende at finde en tekstfil, læse den og decifrer den 6000 gange i minuttet for serveren?



Er det mindre belastende at finde en tekstfil, læse den og decifrer den 6000 gange i minuttet for serveren?


Skulle jeg mene ;-)
Ved tekstfilen er der, så vidt jeg ved, knap så mange bytes der flyver frem og tilbage og der skal læses og skrives. MySql er desuden et program på serveren der arbejder ved siden af, og jeg vil jo derfor mene at det trækker tungere i længden.

Det skal siges at jeg på ingen måde er serverekspert, men det giver bare mening i mit hoved at MySql skulle være tungere at køre end en direkte læsning af en tekstfil ;-)



Begge dele er sådan set lige belastende hvis man skal se IO mæssigt på det, da MySQL også er baseret på filsystemet. Benyttes MySQL så er der også en masse andre systemresourcer som skal lægges til.

;)

Der hvor forskellen ligger er at MySQL er enormt god til caching. Dvs. resultatet af et SELECT statement bliver sendt til system cachen og bliver først clearet når der laves ændringer til de data resultatet er generet fra, eller når nye statements har behov for pladsen i cachen.

Når der skal laves en chat med MySQL som base, ville man nok benytte en tabel med InnoDB engine, hvor det hele lægges i mem. Eneste hage der er ved det, er når serveren bliver genstartet så tømmes tabellen. Når det bare er en chat, så sker der jo ikke så meget ved det.



okay. :) men hvis det er vide i så hvor jeg kan finde en chat som måske kun passe ind til min siden :)



t