Fejl med Javac

Tags:    java

Når jeg vil compile min fil Hallo1.java så melder den fejl jeg bruger jdk1.1.8 og har lagt min java fil i C:\\jdk1.1.8\\bin\\ altså samme sted som javac.exe når jeg så går i dos mode og skriver
javac Hallo1.java
så kommer den med følgene fejl
Hallo1.java:7: ´<´ expected.
public class hallo1
^

1 error

Hvad skal jeg gøre

- Sophus



4 svar postet i denne tråd vises herunder
0 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Når jeg vil compile min fil Hallo1.java så melder den fejl jeg bruger jdk1.1.8 og har lagt min java fil i C:\\jdk1.1.8\\bin\\ altså samme sted som javac.exe når jeg så går i dos mode og skriver
javac Hallo1.java
så kommer den med følgene fejl
Hallo1.java:7: ´<´ expected.
public class hallo1
^

1 error

Hvad skal jeg gøre

- Sophus


Må vi se din source-kode?


- sh0rtaaay




Hehe LOL i skal da være så velkomne men jeg siger jer med det samme at jeg lige er startet på java og at det er et eksempel fra min ellers udmærkede bog som varmt kan anbefales "Java - Grundbog i programmering" skrevet af "Henrik Kressner" men sourcekoden er som følger

// Filnavn = hallo1.java
// Bemærk at filnavnet skal have java som filtype
// Dette program udskriver "Jeg tænker, ergo er jeg" på
// skærmen. Programmet kan ikke køre i en browser,
// det kræver tekstmode.

public class hallo1
[
public static void main(String args[])
[
System.out.print("Jeg tænker, ergo er jeg");
]
]



java er case-sensitive, dvs. der er forskel på store og små bogstaver (e.g. 'h'!='H'). Java's virtuelle maskine bruger klasse-navnet til at loade den rigtige klasse. Så vidt jeg kan se, har du kaldt filen for Hello1.java mens klassen hedder hello1. Prøv at omdøbe en af dem, så de er ens.

Forøvrigt, er koden kopieret direkte? Du skal bruge {} i stedet for [].

f.eks,

<pre>
public class hallo1 {
public static void main(String[] args) {
System.out.print("Hello, world!");
}
}
</pre>

Man bruger {} til at markerer en blokstruktur, og [] bliver typisk brugt til oprettelse af, eller indeksering ind i et array.

Mvh.,


Jakob Justsen[Redigeret d. 04/10-02 12:52:26 af Jakob Justsen][Redigeret d. 04/10-02 12:53:00 af Jakob Justsen][Redigeret d. 04/10-02 12:55:06 af Jakob Justsen][Redigeret d. 04/10-02 12:55:43 af Jakob Justsen][Redigeret d. 05/10-02 11:45:03 af Jakob Justsen]



Det må have været en tastefejl for det virker efter jeg downloadede eksemblerne fra hjemmesiden



t