skiffet bruger og adgangskode

Tags:    php mysql

det er sådan at jeg er i gang med at lave kontrolpanel, og det er sådan at jeg kun godt tænke mig at lærer at gør så man selv kan skiffet brugernavn og adgangskode.

men jeg ved bare ikke hvor jeg skal kigge hende og hvad jeg skal skrive.. :)



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 0 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Er du igang med at lave et slags login system, hvor du skal kunne gøre så brugeren kan ændre hans/hendes brugernavn og password?

Hvis dette er tilfældet, kan du i PHP og MySQL bare lave en formular, som brugeren kan udfylde, med hans/hendes gamle password, for herefter at udfylde det nye (ligeledes med brugernavn). Det gamle password bruges som tjek for at det er en bruger, som kender det 'gamle' password, og herefter hvis de to gamle passwords matcher, kan du bare udskifte den med det nye. Ligeledes selvfølgelig med brugernavn.

Et eksempel i PHP kunne f.eks. være at du henter de relevante oplysninger med et SQL statement, og gemmer dem i variabler, og de forskellige tjeks laver du så med nogle if statements.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Håber at det var en hjælp, ellers så skriv gerne lidt mere om dit problem :)



Indlæg senest redigeret d. 28.03.2011 17:12 af Bruger #4487
Du skal ikke bruge den kode som jeg haar skrevet som en direkte indsætning, da det bare var en slags template, som du kan arbejde ud fra. Først og fremmest skal du hente de relevante data som du skal bruge fra din database (Formentlig brugerens brugernavn og password). Herefter skal du gemme dataene i simple variabler, og du kan herefter tjekke dem med 'template' kode jeg lavede før. Herefter kan du så hvis 'tjekket' går igennem lave koden som tager brugerens nye password eller brugernavn og erstatte det med din egen.

Da jeg ikke koder PHP så ofte er jeg ikke så stærk i det og ved da ikke om koden jeg skriver her er fuldstændig 'fejlfri', men den kan sagtens bruges som en slags 'template' eller inspiration til hvordan du selv vil lave det.
Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Håber at dette kan inspirerer dig lidt til at komme igang.



okay tak :)
fordi du gider hjælp mig :)



i mit databass tabal der har jeg kaldt brugernavn for "username" og kode for "password" jeg har kaldt den "users"



Indlæg senest redigeret d. 31.03.2011 12:27 af Bruger #16353
t