programmerings sprog

Tags:    diverse

<< < 12 > >>
Hej udviklere
jeg er igang med en skole undersøgelse om hvad for et programmerings sprog i bedst kan lide.

i må gerne skrive eks. c++ og en lille begrundelse for hvor det er netop dette sporg





Jeg kan bedst lide Java, da Java er i mine øjne et meget struktureret sprog, og utroligt let at komme i gang med. Desuden syntes jeg at det er utroligt let at benytte Java, både til den bagved liggende programmeringskode, men også til Grafiske programmer, som vi kender det fra almindelige programmer. Java er også platformsuafhængigt, hvilket betyder at alle som bruger mit program kan benytte det, hvad enten de bruger en linux, mac, windows eller noget helt fjerde. Java har også mange 'forudprogrammerede' klasser, hvilket i øvrigt kendetegner objektorienteret programmering generelt, da man så bare kan genbruge klasser som allerede er skrevet, og ikke behøver at fokusere på hvordan den kode er lavet.

Så min Stemme går helt klart til Java.

Hvis det skal være et web baseret programmeringssprog er min stemme nok til PHP, men det er mere fordi det er det eneste sprog jeg har brugt lidt tid på indtil nu :P



Jeg kan lide C++, fordi det er effektivt, kan køre på et stort antal platforme (hardware, OS, ...) og er tilstrækkelig high-level til at man kan lave "pæn" kode.



Jeg kan bedst lide C#/.NET. Et dejligt objektorienteret sprog som er nemt at sætte sig ind i. Et struktureret sprog, som giver dig en masse precoded stuff i forvejen uden at det skal hardkodes.
Desuden har .NET et stort kodebibliotek som gør det relativt enkelt at opbygge programmer.
C# kan både anvendes som kompileringssprog på en lokal computer og som sprog i ASP.NET. Dette gør det enkelt at sammenkoble et program på en computer med en server-side løsning.

Du har både HTML/ASP.NET hvis du har brug for at lave web baseret løsninger. Thumps up!

//Peter



Afhænger helt af formålet :D
Men det jeg syntes er sjovest er C++ fordi ja det ved jeg ikke måske fordi det er det jeg kan bedst, og så er det rimelig high-level men også low-level hvis man har brug for det.



Med CoffeeScript og Node.js er JavaScript hurtigt røget op på min liste af rare programmeringssprog, både til web- og til applikationsudvikling -- sidstnævnte kan laves med f.eks. Adobe AIR eller Titanium.

Udover det har jeg altid været glad for Pascal.



Javascript:
det er let at kode og afvikle (bl.a. ingen type erklæringer).
det er let at lave en brugergrænseflade (html elementer).
det kan med canvas i HTML 5 lave mange sjove og ubruglige ting.
har selvfølgelig nogle ulemper, er ikke voldsomt hurtigt, sjældent
relevant med mindre du skør nok til at lave super store udregninger.
det er ikke så let at dele projekter op i mindre filer (ingen include,
import).

Hvis det er til applikationer på en pc så har jeg aldrig siddet med noget, der var bedre og lettere, end Delphi (med Borland delphi builder). Drag & Drop er genialt :).

Eventuelt FLEX (action script), men så skal brugere have air (Eller sådan noget) installeret.


Af sprog som man skal holde sig fra: Et hvilket som helst sprog (haskell), der kalder sig funktions sprog især dem der kalder sig rene funktionssprog.

C++ er hurtigt og kan kodes, men de fejl man kan lave i det er forholdvis mange og kan være svære at finde. Derudover er fejlmeddelserne man kan risikere at få fra kompileren temmelig lange.



Indlæg senest redigeret d. 30.03.2011 18:32 af Bruger #5620
[javascript] er ikke voldsomt hurtigt

JavaScript er netop blevet voldsomt hurtigt. Node.js(V8) baserede serverside applikationer er dokumenteret til at være mange gange hurtigere end PHP eller lignende serverside sprog. Derudover er der masser af libraries der giver dig include/import funktionalitet (Node.js har indbygget require() funktion der fungerer som import). Prøv at tage et kig på de rigtigt mange moderne javascript libraries derude.



Angående include. Så er jeg da godt klar over at man kan include script fil. Det jeg mente, er at det ikke er en indbygget funktionalitet i javascript.

Og derfor vil det i praksis betyde at de skal load den kode der giver dig include funktionaliteten først og vente på denne er loadet før du kan loade de koder der kræver include funktionaliteten.

Angående NodeJS, ville det så ikke mere eller mindre kræve at jeg havde min egen server.

Da jeg sagde at JS ikke var det hurtigste, tænkte jeg på fortolkeren i min browser (FF).



Fortolkeren i moderne browsere som IE9, Firefox 4 og Google Chrome er alle lynende hurtige :)

Og jeg snakker om at kunne sige
Fold kodeboks ind/udKode 


eller, med CoffeeScript:
Fold kodeboks ind/udKode 


Ja, det er rigtigt at du først skal vente på at require-funktionen er indhentet i browseren, men du skal også vente på at Java's VM starter op når du kører Java, og du skal vente på at Zend Engine tokenizer din PHP-kode så den kan parses. Ingen af delene tager så lang tid at det har nogen indflydelse på noget som helst :)

Angående Node.Js, så ja, så kræver det naturligvis at du har din egen server -- eller en anden wrapper, fx Titanium eller AIR. Grunden til at jeg fremhævede den var netop for at understrege, at JavaScript ikke kun er relevant i browseren -- du kan skrive serverside kode i den, og du kan skrive overlegen serverside kode i den.



Indlæg senest redigeret d. 30.03.2011 20:58 af Bruger #8223
Uhh..det var godt nok et ubehageligt svært spørgsmål. Der er så mange at vælge imellem, og de har hver deres nicher.

På det senste er jeg blevet meget glad for JavaScript til både client og server udvikling (med Node), men jeg har nok en præference mod C (ikke C++).

Så C må være min favorit, men det er nok mest fordi jeg får en varm fuzzy fornemmelse, når jeg programmerer C, hvor de fleste andre sprog mere er et middel til at nå målet.



<< < 12 > >>
t