En bog om CMS ?

Tags:    cms bog asp

Hej.
Jeg vil gerne prøve at lave mit eget CMS, og leder derfor efter en bog om emnet.

Så det jeg vil høre om er om der er nogen der kender en god "how to" bog om at lave sit eget CMS i asp?



7 svar postet i denne tråd vises herunder
5 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Lonnie,

Hvis jeg var dig, så ville jeg bruge en anden teknologi end ASP (jeg antager at du taler om ASP Classic), der trods alt har været dødt i nogle år efterhånden :). Kig hellere på fx ASP.NET eller PHP, der er sikkert også bedre og mere nutidige bøger til.

Mvh.

Kasper (TSW)



Der er to generelle veje med ASP.NET, der er det der hedder WebForms som er meget genkendeligt hvis man kommer fra applikationsudvikling. Hvis man er mere til HTML og effektivt ASP.NET vil jeg foreslå man vælger ASP.NET MVC. Det er en lidt anden tilgang end ASP.NET WebForms, men jeg er helt vild med en, og har lavet meget i det efterhånden. Specielt omkring det at vedligeholde er der nogle klare fordele. Hvad enten du vælger det ene eller det andet så er valget stadig op til dig:

God bog omkring ASP.NET WebForms
http://www.amazon.co.uk/ASP-NET-3-5-Social-Networking-Enterprise-ready/dp/1847194788/ref=sr_1_1?ie=UTF8&s=books&qid=1301577359&sr=8-1

God bog omkring ASP.NET MVC
http://www.amazon.co.uk/ASP-NET-Framework-Experts-Voice-NET/dp/1430228865/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1301577544&sr=1-1

MVC bogen kræver at man har en vis forståelse for arkitektur og C# sproget, den kan godt være lidt avanceret.



Jeg tror ikke der er mange bøger om det. Det er svært at forklare ordentligt uden at virke arrogant - men jeg tror ikke der er grund til at skrive en bog om det, da det i princippet er simpelt!

Simpelt skal forstås på den måde at det at lave sider osv ikke er svært, det svære er at vælge en teknik/teknologi og så gøre det meget nemt at bruge for folk - og så få spredt produktet ud.

Et generelt syn på tingene er at man ikke kommer langt ved at gå i andres fodspor - der når man max hen til der hvor de andre er. Bøger er kun ment som inspiration i denne sammenhæng og det er så op til dig at finde de bøger du mener der kan inspirere dig mest muligt til at løse din opgave. Det kan eks være en bog om databaser, en bog om brugervenlighed, en bog om silverlight osv. Det bør også rejse et spørgsmål når du ikke kan finde den bog: "hvorfor er der ingen bog om enmet?" - måske fordi det ikke er interessant, eller fordi det alligevel er en blanding af mange andre ting, som hver især har sin egen bog. Fraværet af "ting" siger ofte ligeså meget om et bestemt emne som hvis der eksisterede "ting".

Problemet man havner i er at man er vant til at lære fra en bog, men der hvor det virkelig er interessant er når du selv kan begynde at lære. Bogen er kun inspirationen - så inspirationen må komme et andet sted fra. Så skal du heller ikke konkurrere med alle dem der har læst samme bog som dig - de laver jo nøjagtigt det samme som dig.



Lonnie, okay super, ASP.NET er også en glimrende teknologi som jeg varmt kan anbefale :)

Derudover er jeg helt enig med Brian. Det gælder ikke om at finde en bog der side for side beskriver hvordan du bygger et CMS, men derimod en eller flere bøger (eller online artikler/tutorials) der kan lære dig at lave de del-elementer som et CMS består af. Når du har den viden kan du selv sætte tingene sammen sådan som du gerne vil have det, i stedet for at stå med et CMS som er bygget efter opskrift og som du måske ikke har den fulde forståelse for netop af den årsag :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Jeg kender et par bøger om ASP.NET, men jeg vil sige at din eksisterende erfaring i udvikling har meget at sige, når man skal vælge en bog.

Har du generelt kendskab til objektorienteret udvikling og C# eller VB.NET? Jeg var meget glad for at være i dybden med C# inden jeg skulle lære ASP.NET

Jeg synes f.eks. at Michell Cronberg har lavet en god bog som hedder "ASP.NET 4.0 Web Forms". Men hvis man er helt og aldeles nybegynder vil jeg ikke anbefale den.




Hej Kasper.

Jeg mente egentlig også ASP.NET ;)
Jeg har valgt at jeg gerne vil lave det i ASP.NET, da jeg senere hen i min uddannelse kommer til at skulle lære det sprog, og så ville det jo være fint at starte nu :)

Men jeg synes ikke rigtig min googling på bøger omkring det giver pote, så derfor ville jeg høre om der sad nogle kloge hoveder derude som kendte til en god bog om emnet :) Engelsk eller dansk - det er ligemeget ;)



Jeg har nok formuleret mig lidt forkert igen igen ;)
Det jeg nok vil have fat i - som i også er inde på - er en bog (eller flere) omkring ASP.NET, (da jeg aldrig har prøvet ASP.NET før). Altså en bog hvor jeg lærer ASP.NET igennem nogle opgaver mm, men bøger som indeholder læremateriale omkring de elementer jeg har brug for for at kunne lave et CMS system. Jeg er godt klar over at der ikke er en bog med en trin for trin opskrift til at lave et cms system - eller at man ihvertfald ikke lærer noget ved det. Ved ikke om jeg giver lidt mere mening nu? :)

Men i bund og grund så søger jeg vel nogle gode bøger som jeg kan bruge til at lære og til at forstå ASP.NET, så jeg i sidste ende kan opbygge mit eget CMS. Jeg er som sagt total nybegynder indenfor ASP.NET - jeg har kun arbejdet i HTML, en smule PHP, samt CSS, og en smule mysql database.

Så mit spørgsmål er vel som følger: Er der nogen der kan anbefale nogle gode lærebøger omkring ASP.NET? :)

Og så beklager jeg at jeg ikke lige har fået forklaret ordentligt hvad jeg egentlig mente ;)



t