dato i php/mysql

Tags:    dato php

Hej
Bøvler lidt rundt med datoer i php og mysql. Og har efterhånden fundet ud af at bruge det php timestamp med antal sekunder siden 1970 virker som det mest overskuelige for mig lige pt.

Mit spørgsmål er så, er det muligt at konvertere en dato indtastet i en form til dette format?

På forhånd mange tak!



3 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Tommy,

Det kan du gøre med PHP funktionen strtotime. Jeg ved dog ikke lige hvor vild den er med datoer i dansk format, hvis du har brug for det, men det kan du jo lige kigge på. Alternativt må du selv parse datoen og så bruge mktime funktionen :)

Edit: Jeg glemte lige at det skulle være et timestamp, så jeg har ændret mit forslag til mktime() :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Indlæg senest redigeret d. 04.04.2011 17:37 af Bruger #1
Hvis du ved med sikkerhed hvilken del af det indtastede der er henholdsvis minutter, sekunder, timer, dage, måned og år, så kan du explode strengen og bruge mktime().

For eksempel:

Fold kodeboks ind/udPHP kode 


Du kan så udfylde nuller for time, minut og sekund hvis du kun er interesseret i datoen



Indlæg senest redigeret d. 04.04.2011 17:23 af Bruger #8223
Jeg takker, det var lige strtotime jeg stod manglede :)

Nu til en anden ting, hvis jeg på en side hver dag skal tjekke op et unix dato tal er dags dato? Nogle der kan pege mig i den rigtige retning til hvordan det let gøres?

På forhånd tak



Indlæg senest redigeret d. 04.04.2011 19:00 af Bruger #16445
t