Javascript eller PHP?

Tags:    java javascript php begynder

Hej.

Jeg er ny til at det her programmering osv. og har slet ikke haft nogen erfaring. Da jeg er ny ved jeg ikke hvad forskellen på PHP og Javascript er og om de er gode til nybegyndere? Jeg har kigget lidt på Java. Minder JavaScript og Java meget om hinanden? Al det information og hvis i har noget ekstra.





5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
PHP er et serverside sprog, f.eks. brugt af facebook. Det gør det muligt at håndtere data aktivt mellem brugeren og serveren. Dette kunne f.eks. være brugerdata i et forum og alle de indlæg der bliver skrevet i forummet.

JavaScript er et sprog der afvikles i klientens browser. Det er javascript der giver mange af de effekter du kan se på sider rundt omkring. Det et banner f.eks. bevæger sig rundt eller sådan noget som brugermenuen her på udvikleren er lavet med javascript ;-) Ind imellem kan det være svært at se forskel på flash og javascript - her kan du dog hurtigt tjekke ved at højreklikke hvis du er i tvivl :)

Java kan på ingen måde sammenlignes med de to andre da dette er et multiplatform konsol/desktop sprog. Dette vil altså sige at du kan skrive konsolprogrammer til kommandopromt/terminal/whatever det nu hedder i OSX og du kan skrive "rigtige" desktop programmer til at udføre en eller anden opgave. Sådan noget som MineCraft er lavet i Java og "Nem"ID's login er lavet i Java. Før NemID brugte mange banker i øvrigt også java til deres loginformularer. Når man ser Java på en hjemmeside er det som et Applet. Java kan f.eks. også bruges til at lave applikationer til Android og Symbian styresystemerne til telefoner.

Håber det klarlagde nogle af forskellene mellem sprogene :)
(Husk i øvrigt at stemme svaret op hvis du fandt dette brugbart)