Javascript eller PHP?

Tags:    java javascript php begynder

Hej.

Jeg er ny til at det her programmering osv. og har slet ikke haft nogen erfaring. Da jeg er ny ved jeg ikke hvad forskellen på PHP og Javascript er og om de er gode til nybegyndere? Jeg har kigget lidt på Java. Minder JavaScript og Java meget om hinanden? Al det information og hvis i har noget ekstra.





5 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
PHP er et serverside sprog, f.eks. brugt af facebook. Det gør det muligt at håndtere data aktivt mellem brugeren og serveren. Dette kunne f.eks. være brugerdata i et forum og alle de indlæg der bliver skrevet i forummet.

JavaScript er et sprog der afvikles i klientens browser. Det er javascript der giver mange af de effekter du kan se på sider rundt omkring. Det et banner f.eks. bevæger sig rundt eller sådan noget som brugermenuen her på udvikleren er lavet med javascript ;-) Ind imellem kan det være svært at se forskel på flash og javascript - her kan du dog hurtigt tjekke ved at højreklikke hvis du er i tvivl :)

Java kan på ingen måde sammenlignes med de to andre da dette er et multiplatform konsol/desktop sprog. Dette vil altså sige at du kan skrive konsolprogrammer til kommandopromt/terminal/whatever det nu hedder i OSX og du kan skrive "rigtige" desktop programmer til at udføre en eller anden opgave. Sådan noget som MineCraft er lavet i Java og "Nem"ID's login er lavet i Java. Før NemID brugte mange banker i øvrigt også java til deres loginformularer. Når man ser Java på en hjemmeside er det som et Applet. Java kan f.eks. også bruges til at lave applikationer til Android og Symbian styresystemerne til telefoner.

Håber det klarlagde nogle af forskellene mellem sprogene :)
(Husk i øvrigt at stemme svaret op hvis du fandt dette brugbart)



Simon, jeg tror bestemt ikke af Facebook bruger php. Kan ikke se fornuften i at de skulle bruge det, frem for et mere avanceret framework. Hvor har du det fra?

Men som Simon sige. PHP afvikles på serveren, Javascript afvikles på den besøgendes computer. Det har den betydning at PHP kan bruges til sikkerhed (login eksempelvis) samt at kontakte databaser (det vil sige at lave eksempelvis forums).
Javascript har til gengæld den fordel at koden kan køre, uden at siden skal loade. Eksempelvis kan du lave en dropdown som reagerer når musen føres over, og det sker uden at siden loades igen.

Der er nok lidt forskellige meninger om det, men tror mange er enig med mig i at PHP er et vigtigere sprog end javascript (i hvert fald for amatører). Så vil du starte på et af sprogene, så start med php.

Javascript minder ikke specielt meget om java, men til gengæld gør php det. Java og PHP er nemlig begge inspireret af det gamle sprog C, så meget er ens for de to sprog.



@Theis
Hele public brugerfladen af Facebook er skrevet i PHP. Herefter køres koden igennem en parser, som omskriver til C++, som så compileres af g++. Man har valgt PHP fordi det netop er et af de mest udbredte og populære sprog, og derefter set muligheden i at have så mange udviklere muligt der hurtigt kan lave tiltag til systemet.

http://developers.facebook.com/blog/post/358/

At sammenligne PHP med framework, er som at sammenligne æbler og pærer. PHP er et kodesprog, og et framework et en samling af kode skrevet i et kodesprog. Forskellen burde være åbenlys. Nøjagtig som Ruby og Ruby on Rails. :)


@Christoffer
Som nævnt, så er PHP server-side og JavaScript er client-side. PHP afvikles på en server og benyttes til at skabe funktionalitet på en hjemmeside, så som login, kontaktformularer og andre af den slags funktioner. JavaScript benyttes til at skabe "lir" og benyttes til at give bedre oplevelser af f.eks. tidligere nævnte funktioner. PHP betragtes som et nemt sprog for begyndere, da man forholdsvist hurtigt kan komme i gang med det, og da det har en forholdsvis blød indlæringskurve. JavaScript er en del sværere grundet mange forbehold for bl.a. forskellen mellem browsere o.a.
Det ene sprog er ikke vigtigere end det andet, men hvis du prioritere login, kontaktformularer og CMS højest, så er det PHP. Hvis det er animerede billeder og effekter, så er det JavaScript.



Ja, Facebook har siden dag 1 udviklet sin kode i PHP. Undervejs begyndte de så at compile til C++ efter en af Facebooks menige udviklere tænkte: "...de to sprog ligner sguda hinanden. Mon ikke man kan konvertere imellem dem?" og skrev den første version af HipHop for PHP. Men koden bliver stadig skrevet i PHP.

HVad angår PHP vs Javascript, så er det ikke længere sandt at JavaScript kun bliver brugt til lir i klienten. Med Node.Js er JavaScript blevet et helt absurd hurtigt serversprog. Med Titanium, Adobe AIR og venner er JavaScript også blevet et sprog du kan udvikle fulde iPhone, Android og Windows/OSX/Linux applikationer i. Det eneste du efterhånden ikke kan skrive i Javascript -- og utroligt hurtigt i JavaScri?t, performance-mæssigt(Node.Js er baseret på V8, der kører absurd hurtigt) -- er operativsystemer.

JavaScript på både klient, server, mobil og i rummet er fremtiden. :)



Davs.

Faldte lige over denne tråd.
Jeg kan se at hele den her tråd er begyndt at handle om hvordan Facebook er bygget op, hvilket jeg finder en lillebitte smule irrelevant.

Christoffer! Som jeg læser det, så står der at du er fuldstændig komplet ny til programmering, og så spørger du omkring PHP og JavaScript. Hvis du læser ovenfor er der en meget god forklaring på hvad forskellen er på PHP og JavaScript.
Lige for at opsummere:
PHP: Server-side, dvs. det er kontakt mellem browseren (Ex. Internet Explorer, Firefox, etc.) og serveren. Det kan evt. være mellem hjemmesiden og en database, så du kan hente diverse oplysninger som tidligere er blevet gemt.

JavaScript: Client-side. Kan køre uden man behøver at opdatere siden (refreshe).

Now.. Hvis du er HELT ny til programmering vil jeg da klart anbefale at starte ud med at lære HTML, hvilket er fundamentet for at lave noget som helst der indeholder JavaScript og/eller PHP.
Hjemmesider læring af HTML:
http://html.dk
http://w3schools.com

Når du har lært HTML kan du sagtens gå videre med både PHP og JavaScript. Jeg vil anbefale dig at lære PHP efter HTML, da PHP (i min optik) er at videreudbygge dit site, og lavet en mere avanceret hjemmeside (med formler til eks. login, nyhedsmail-tilmelding etc.). JavaScript er i min optik mere et sprog der bruges til at lave finesser på sider, såsom at lave en menu der dynamisk "folder ud" når man holder musen over den og sådan.

Java er noget helt andet end HTML, JavaScript og PHP. Java kan godt implementeres på hjemmesider, men Java kan også bruges til at lave Stand-alone programmer (såsom spil osv. (Minecraft f.eks.)). Jeg er selv ved at lære Java (Kan også HTML, PHP og JavaScript), da jeg gerne vil lave nogle programmer, som man ikke kan lave i HTML og PHP, da dette udelukkende er sprog til at lave hjemmesider med..

Jeg håber dette kunne hjælpe.

Mvh
Dennis :)



Indlæg senest redigeret d. 20.04.2011 23:58 af Bruger #15653
t