Hvad sker der ved at beskadigelse/hærværk mod et LAN kabel?

Tags:    diverse

Hej <php? for(i=0;i<1000;i++) { echo "igen"; } ?> :D

(Tilgiv mig mit forsøg på nørdhumor.)


Tilbage til spørgsmålet!

Idag har jeg endelig fået taget mig sammen og trukket et LAN kabel udenfor, kun ganske få cm men for lige at få det rundt og ind til mig selv igen (så jeg slap for at smadre loftet).

Spørgsmålet lyder så bare på. Er der nogle der ved hvad der sker HVIS kablet nu skulle blive beskadiget (fx kortslutte) udenfor eller hvis der mod alt forventning skulle komme en tumpe og sætte 220v til kablerne? Det sidste er ret utænkeligt men jeg er bare nysgerrig. For jeg har haft mange sikkerhedsovervejelser ved at lade kablet løbe som det gør.

Kablet forbinder en NETGEAR router med en unavngiven switch fra Kina (som i øvrigt virker fint nok).

Jeg er bare nysgerrig om det kunne potentielt ødelægge alle comptuere der er koblet til netværket eller hvad der vil ske? Min luksuriøse I7 bærbare er nok næppe til men jeg har en filserver + en mediaserver som er koblet til og dem vil jeg da MEGET nødigt have ristet.

Fx hvis min far kommer til at stille noget op af det eller noget så det kortslutter. Man ved aldrig, og jeg vil være forberedt på alt!


- Jeg har også overvejet sikkerhedsrisikoen ved at nogle POTENTIELT kunne koble sig på den forbindelse. Der integrerer jeg så dog bare noget konstant kommunikation mellem min server i stuen og mediaserveren på værelset så jeg kan opfange et eventuelt udfald af forbindelsen og blive advaret pr sms.


(JA ! Jeg har paranoia, jeg er en sikkerhedsbesat galning som overvejer alle aspekter af alting og jeg har ikke noget liv... )



Men er der nogle der har erfaring med dette?



7 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 15 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Almindeligt netkabel kan ikke tåle at være udenfor. Det går i stykker hurtigt. Hvis nogen sætter 220 volt til, ja så ryger der 220 volt ind i dit netkort. Det bliver det næppe glad for.

Du skal bruge kraftigere kabler hvis du vil benytte dem udenfor, og helst grave dem ned, eller på anden måde afskærme dem fra omgivelserne.



Indlæg senest redigeret d. 09.04.2011 22:37 af Bruger #3275
Var det ikke nemmere at lade være med at gøre så meget ud af det? Og så bare skifte det hvis det går i stykker.

Nu har du lavet en masse tiltag som bare har gjort det sværere at skifte det hvis det går i stykker.

Og det der med at nogle opsnapper dine data, ved at koble sig på kablet - på væggen - udenfor dit vindue - for at høste dine billeder/kode - det er vist noget folk med sølvpapirshat er bekymret over :-)



Hej

Hvis du har mod på det, kan du selv "patche" et netværkskabel. Jeg har selv trukket sådan et udendørs og det har virket uden problemer de sidste par år. Du kan bla. finde det du skal bruge her inde:

http://www.av-cables.dk/netvaerkskabel/loes_netvaerkskabel/loes_cat_5e_netvaerkskabel_609_da/

Cat 5e udendørs Netværkskabel - Pris pr. meter koster 9 kroner.

Mvh
John



Indlæg senest redigeret d. 10.04.2011 12:54 af Bruger #16540
Hmm.. .Jeg har fået lagt det sådan at det kun lige er uden for omkring 20 cm og det stykke er viklet ind i 5 lag gaffatape, sidder under et udhæng og udhænget er blændet af nu...


Men for en sikkerheds skyld tænkte jeg på noget som det her:

http://www.proshop.dk/showproduct.aspx?prodid=350283

Hvis jeg køber 2 af dem, en til hver ende og lader mine stik løbe igennem dem... Er jeg så helt beskyttet?


EDIT: Undskyld linket var forkert.



Indlæg senest redigeret d. 10.04.2011 10:18 af Bruger #14381
Hej

Hvis du har mod på det, kan du selv "patche" et netværkskabel. Jeg har selv trukket sådan et udendørs og det har virket uden problemer de sidste par år. Du kan bla. finde det du skal bruge her inde:

http://www.av-cables.dk/netvaerkskabel/loes_netvaerkskabel/loes_cat_5e_netvaerkskabel_609_da/

Cat 5e udendørs Netværkskabel - Pris pr. meter koster 9 kroner.

Mvh
John


Jeg har skam allerede patchet og trukket det... Og vi har haft 250 meter liggende så det var helt fint. Var bekymret omkring eventuel overspænding eller lignende.

Men nu du "er her" så er det jo rart med en mand med erfaring om emnet.

Hvordan har du lagt dit? Er det gravet ned, pakket ind eller hvad er det? :D



Kablet går langs gavlen på vores hus og er et blødt 40 meter langt beskyttet crossed kabel der går fra stue til garage / værksted. Fra stue ud og garage ind, har jeg sat et mindre aluminiumsrør på ( dem man bruger til vandhaner ), hvor kablet går igennem, - det bare lige for at stive/beskytte det lidt ekstra af :D, men det funker og jeg har ikke oplevet problemer. Jeg fandt bla. gode råd via denne side: http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Jeg læste på nettet for et stykke tid siden, at der var en der havde lagt sit kabel ind i en vandslange og gravet det ned, og ja det er også en mulighed :lol:



Kablet går langs gavlen på vores hus og er et blødt 40 meter langt beskyttet crossed kabel der går fra stue til garage / værksted. Fra stue ud og garage ind, har jeg sat et mindre aluminiumsrør på ( dem man bruger til vandhaner ), hvor kablet går igennem, - det bare lige for at stive/beskytte det lidt ekstra af :D, men det funker og jeg har ikke oplevet problemer. Jeg fandt bla. gode råd via denne side: http://cubus-adsl.dk/elteknik/netvaerk/patchkabel.php

Jeg læste på nettet for et stykke tid siden, at der var en der havde lagt sit kabel ind i en vandslange og gravet det ned, og ja det er også en mulighed :lol:


Tak for svaret ! :)

Jeg har været oppe og blænde udhænget helt af det stykke hvor kablet går uden for, og så har jeg ellers viklet det hele ind i et utal af lag gaffa tape. Og så har jeg bygget en lille "boks" rundt omkring kablet mellem udhænget og garagetaget.

Nu er jeg lidt bekymret for mus der måske har lyst til at gnave i rullen med kabel (det ligger stripset sammen derude, alt det overskydende for let senere udvidelse). Men jeg tror bare jeg stiller noget mussegift så og skruer rullen op på væggen. Så går det nok.


Hvad angår hærværk har jeg paranoia så jeg ender nok med at sætte en lille PIR sensor ude ved kablet inde i boksen hvis nogle forsøger at rode med det så mit system ved det.


Tak for svarene alle sammen :)



t