Gemme data i C#

Tags:    c# xml database

Hej udviklere...

Jeg er ved at lave et program der skal bruges til at gemme madopskrifter. Mit problem består i at jeg ikke helt ved hvordan jeg smartest eller nemmest gemmer data om opskrifterne. Jeg har overvejet enten en database eller xml, men kan ikke helt finde ud af fordelene og ulemperne til opgaven.
Ideen er grundlæggende at have en liste over en masse ingredienser, som man så vælger imellem når man opretter en ny madopskrift.
Fremtidige planer for programmet er at det skal kunne lave en indkøbsliste ud fra en madplan, der er lavet ud fra de madopskrifter der er i programmet. For at tage højde for dette fremtidige ønske, synes jeg selv at jeg lige så godt kan gøre det, så det nemt kan udvides senere hen. Hvis der er brug for flere oplysninger om programmets opbygning så skriv endelig.

Nesnah




6 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 2 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej Henrik,

Baseret på det du beskriver ville jeg nok vælge en database baseret løsning. XML er glimrende til at gemme data i, men lige så snart du skal til at kunne finde vilkårlige ting på forskellige tidspunkter, så vil det være lettere med en database, gerne relationel med SQL support. Jeg mener at Microsoft har en database der kan distribueres sammen med ens software, men det er muligt at det bliver for omfattende til dit projekt. Jeg har hørt en del positivt om SQLite til den slags projekter, men ikke selv prøvet det - måske kunne du tage et kig på den?

Når det så er sagt, så bliver jeg nødt til at spørge om du har overvejet at lave en webbaseret løsning i stedet for et program? Det lyder som om det vil være mindst lige så godt som en desktop applikation, men samtidig med den fordel at du kan køre en enkel database på serveren, uden at tænke på at distribuere den med. Derudover har det jo også den store fordel at folk så kan tilgå deres data lige meget hvor de er og på hvilken platform de sidder på (PC, Mac, mobiltelefon, tablet osv.).

Håber du kan bruge det til noget :)

Mvh.

Kasper (TSW)



SQL er klar lettest at vedliegholde osv.

Men XML data er for nogle skønnere at bearbejde eller udveksle.

Men hvis du i sql kaldet siger where 1=1 for xml auto; returnere sqlserveren xml, dvs du skal ikke til at fedte med at danne det:

ex på en hurtigt httphandler jeg bruegr til at skubbe lidt data ud som xml
Fold kodeboks ind/udCSharp kode 






Tak for svaret.
Databasen var også min umiddelbart løsning, men fik lige læst lidt om xml, og det virkede også fornuftigt. Især fordi man jo netop ikke behøver at installere noget ekstra for at køre programmet.
Jeg har godt nok ikke overvejet at lave programmet som en web-løsning, men det kan da være en ide til en fremtidig konvertering.

Jeg har installeret ms sql 2008, men har godt nok læst om at der findes nogen som kan indlejres i distributionen.

Jeg må i gang med at pudse mine sql-færdigheder af, for det er sgu noget tid siden jeg har rodet med det. :)

Nesnah



Uden at kende mere til løsningen end hvad du har beskrevet, så ville jeg personligt klart lave den webbaseret. Det er ikke fordi jeg ikke sætter pris på en god desktop applikation, men til det du beskriver, så mener jeg at det må være mest optimalt at have det online, både for brugerne og dig selv :)

Mvh.

Kasper (TSW)



Hej

Edit: Jeg søgte lige lidt mere, og så kiggede jeg rent faktisk efter! Jeg har vidst fundet løsningen. Slut herfra. :)



Jeg har nu kigget på SQLite, men kan sgu ikke rigtig få det til at spille. For det første er jeg ikke sikker på at jeg har hentet det rigtige. Jeg har hentet .dll-filerne herfra: adodotnetsqlite.sourceforge.net
Det ser ikke ud til at det har været opdateret siden '06 så tror det er noget gammelt noget jeg har fået fat i. :)
Jeg har prøvet at følge det eksempel der er på samme side, men har ikke kunnet få det til at fungere. Når jeg kører programmet får jeg følgende fejl: Fejl.png
Er der nogen der kan pege mig lidt i den rigtige retning?


Nesnah




Indlæg senest redigeret d. 14.04.2011 22:47 af Bruger #16547
Det er godt at høre, Henrik! Husk at stemme på det/de indlæg der hjalp dig :)

Mvh.

Kasper (TSW)



t