Hjælp en begynder

Tags:    java

Jeg vil gerne lære noget om Java. Så vis der er nogle der vil lave nærmest et sæt med editor og Dansk torturial så ville jeg blive glad.

Hilsen rune



5 svar postet i denne tråd vises herunder
4 indlæg har modtaget i alt 4 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Jeg vil gerne lære noget om Java. Så vis der er nogle der vil lave nærmest et sæt med editor og Dansk torturial så ville jeg blive glad.

Hilsen rune


det er lidt meget at forvente af goodweel, men du kan hente en gratis editor på nettet kaldet BlueJ
den er udviklet på universiteteet i Mallbourg, og er god for begyndere, men ikke dansk!
www.bluej.org

Nils W
camus filosofi, ka'tast'ofer



Jeg vil gerne lære noget om Java. Så vis der er nogle der vil lave nærmest et sæt med editor og Dansk torturial så ville jeg blive glad.
Hilsen rune


Du kan prøve det gratisk udviklingsmiljø der hedder JCreator, det kan godt være lidt tricky at sætte det op. Et andet miljø, dog måske mere for den erfarne udvikler er SUN ONE, det er også gratisk og kommer i en pakke indeholdende Java SDK (den skal du bruge for at kunne udvikle). En god dansk bog på internettet er http://javabog.dk. BlueJ er meget abstrakt hvis ikke man kender til datamodellering og UML, så tror jeg ikke det er det bedste valg. Det korte af det lange er at du skal rent faktisk bruge to ting for at kunne udvikle Java. Java SDK (der indeholder selve sproget, compilere med mere) så skal du bruge en editor til at skrive selve sproget med. Denne editor skal sættes op til at pege ned på 3-4 ting i dit SDK. SUN ONE kan selv installere både editor og SDK samt sætte dit java udviklingsmiljø op. Men igen det er lidt forvirrende for den uerfarne udvikler

(¯`·._.·[Brian Hvarregaard]·._.·´¯)



Jeg vil gerne lære noget om Java. Så vis der er nogle der vil lave nærmest et sæt med editor og Dansk torturial så ville jeg blive glad.

Hilsen rune


BlueJ er skrevet med hjælp fra Syddansk Universitet og ikke Aalborg Universitet.

Jeg bruger JBuilder 8. Har prøvet at hente Sun ONE Studio, men fik det aldrig til at virke.
Jeg hentede JBuilder 8 fra:

http://www.borland.com/products/downloads/download_jbuilder.html#

Tryk på "Personal". Så skal man fortælle en hel masse ting om en selv. Så sender de en tekstfil til ens mail. Den skal man ligge i sit home directory. Så installerer man.

Først skal man File --> New Project
Derefter File --> New Class

vigtigt: man skal starte sin kode med
package projektnavn;
ellers virker det ikke

som tuturial bruger jeg: objektorienteret prgrammering i java af jacob nordfalk
lånte den på biblioteket

skal tages med et gran salt



Hej Rune...

Til at starte med vil jeg gerne forvirre dig yderligere:-)

Du skal lige overveje helt præcist hvad formålet er, med den type programmering du vil lave...

Hvis du vil lave store prangende windows applikationer a la Webmasters Webcoder
(Gaderespekt der Kasper!!!), bør du måske kigge lidt nærmere på Delphi som du kan downloade i ældre versioner kvit og frit... Tutorials mangler heller ikke ligefrem på det store vidde net.

Vil du derimod lære alt HELT fra bunden kan jeg varmt anbefale dig at starte med C/C++...
Her er også masser af både tutorials, IDE'er (Udviklingsmiljøer) og compilere til gratis download på nettet. Dette er et godt udgangspunkt hvis du senere skulle få lyst til også at rode med programmering til andet end Windows.

Java ville jeg beskrive som værende en mellemting...
I teorien kan du køre et java program overalt.
Mobil telefoner, lommeregnere, PS2 osv. forudsat at der er udviklet en "Virtual machine" til den gældende platform.

Når man har skrevet et program i et programmeringssprog (Læs andre end Java),
Compiler man det, hvorved det laves om til maskin kode.
Dvs. binær kode = 100101001101101... Rene nul- og et-taller, som er instruktioner din computer kan forstå.
Men på grund af at alle de forskellige platforme er bygget så forskelligt, f.eks en kasse terminal i netto sammenlignet med en bærbar pentium4, skal man skrive programmet så det passer til den pågældende terminal... Jeg kan f.eks ikke gemme 32 bit af gange uden videre på min lommeregner.
Det er hukomelsen slet ikke lavet til. Men det er den til gengæld på alle moderne computere.

I java er alt dette helt anderledes. Her skriver man sin programkode.
Denne bliver så kørt på en "Virtual machine".
Virtual machines er forskellige afhængig af hvilken platform man bruger.
Det er et program der "oversætter" programkoden til en maskinkode den pågældende platform kan forstå. Så for at køre et javaprogram, skal ens platform altså have en virtual machine....

Det er såmænd ikke så svært at skaffe sådan en, men du satser jo selvfølgelig på at blive stor verdenskendt programmør:-) Og dumme lille fru Jensen kan ikke køre dine fantastiske programmer, medmindre hun kan finde ud af at downloade en virtual machine...
Sådan en satan sluger iøvrigt også en ordentlig sjat hukommelse...

Til gengæld kan du meget nemt i Java skrive appletter. Det er programmer der kan køre i en browser, og det er selvsagt ret fedt hvis du er den store webdesigner....

Men for at besvare dit spørgsmål - Endelig!!!

Hvis java stadig er dit valg:
Lad være med at gå i gang med http://javabog.dk
Den er skrevet af en lærer på min skole, og efter min mening springer han alt for hurtigt igennem mange ellers relevante emner. Det gør den svær at forstå for en absolut begynder og han glemmer at uddybe tingene ordentligt....
Mit råd er istedet at enten skaffe dig en rigtig god bog, f.eks "Java software solutions" af
"Lewis & Loftus". Den er på engelsk og afskyeligt dyr, men til gengæld giver den et helt utroligt godt fundament.
Under alle omstændigheder vil jeg også råde dig til at bruge BlueJ til at skrive koden i.
Hold dig fra alle de store avancerede IDE som JBuilder i starten. De forvirrer mere end de gavner.

Grunden til denne stil er at jeg startede med at lære at programmere i java, hvilket jeg fortryder nu... Men jeg er stærkt på vej med både Delphi og C/C++...

Pøj pøj med det...

Vir prudens non, contra ventum mingit.




>BlueJ den er udviklet på universiteteet i Mallbourg, og er god for begyndere, men ikke dansk!

Faktisk har Ålborg Universitet haft en finger med i spillet, så helt udansk er den ikke :-)

Mvh.,

Jakob Justsen



t