jQuery dropdown menu, med overlapning

Tags:    jquery

Hej.

Jeg sidder og skal til at rode lidt med jQuery til et forum jeg har bygget. (Som kun ligger lokalt pt)

Jeg tænkte på at sætte det sidst nye jQuery script ind, også smide noget dropdown menu ind, så når man vil tjekke sine sidst nye poster, henter den også dem fra en extern fil, ligesom med AJAX.

Men, har kun leget 1 gang med jQuery, og aner ærligt talt ikke hvordan det fungere... Er meget lost på jQuery området.

Så er der nogen der kan hjælpe?

Siden er iøvrigt ikke online endnu, alt er lokalt pt.



8 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 14 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Nårh :-)

Den kan du bare lave som en <div> eller en <ul> - eller et hvilket som helst andet HTML-element, du har lyst til. Placeringen af elementet skal du styre via CSS. Specifikt skal du anvende "position: absolute;" attributten. Læs evt lidt om CSS-layers, bl.a. her: http://www.tizag.com/cssT/layers.php

Den kan evt starte usynligt (display: none) og blive aktivere vha. et onclick-javascript sat på et almindeligt <a>-link.



Indlæg senest redigeret d. 20.04.2011 17:57 af Bruger #69
Jeg har smidt et eksempel op her:

http://zereshade.dk/exp/css-layer-menu.php

;-)



Ad 1) En almindelig dropdown ( <select> ) rykker heller ikke på andet indhold, så jeg er ikke helt med, hvad du ellers efterspørger her?

Ad 2) Jeg forstår ikke, hvorfor du absolut vil bruge ajax - det virker ikke nødvendigt i dit tilfælde. Men hvis du insisterer, så brug jQuery's load()-funktion til at udfylde din dropdown. Det indebærer bl.a., at du skal lave en ekstern fil (fx et php-script), der printer elementerne (<option>'s).



Indlæg senest redigeret d. 20.04.2011 17:41 af Bruger #69
Jeg tror slet ikke, du skal tænke på jquery til at starte med. Det er bare en samling af javascript-funktioner herunder funktioner til ajax.

Kan du ikke prøve at beskrive nærmere, hvad selve funktionaliteten af det, du efterspørger, er?



Joo, det kan jeg da godt :)

1: Jeg vil lave den dropdown menu, hvor der står en liste over de emner man har deltaget i (Ligesom på phpbb forums'ne og her inde), bare så når du klikker på "Vis dine indlæg", så overlapper menu'en det andet html der bliver vist (Altså, uden at rykke på noget).

2: Alt det der skal hentes, altså, de indlæg man har deltaget i, de bliver hentet med AJAX :)

Håber det gav lidt mere mening.



Hej Phillip.

Ahhhh, nu kan jeg se hvorfor vi går forbi hinanden :D
Det skal slet ikke være en select menu, det skal være et slags "frame", der lapper over den normale index.php side

Skal jeg tegne det? Det kan være det giver lidt mere mening :-/ (Jeg er en røv til at forklare nogle gagen... :-/)



Ja, noget i den stil :-)

Er bare lidt på bar bund med hvordan selve javascript delen skal se ud (Klør mig i nakken)



Totalt iorden du :-)

Det er nice, lige det jeg vil have :D



t