Java Swing

Tags:    java swing jlabel position

Hej alle udviklere! :)

Jeg har et problem som jeg simpelthen ikke kan løse.

Jeg er ved at lave et program med Java Swing.
Jeg har lavet en hovedoverskrift med JLabel. Nu prøver jeg på at lave en under-overskrift, som, som navnet antyder, skal være under overskriften. Problemet er at jeg ikke kan finde en løsning til hvordan jeg putter underoverskrifts-label'en under den første. Jeg har prøvet setVerticalAlignment, setVerticalTextPosition og en milliard andre ting.

Jeg bruger JFrame med layoutet FlowLayout.

Er der nogen der har en løsning?



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 11 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du kunne også benytte boxlayout af y aksen, så vil dine komponenter blive stillet oven på hinanden.
Fold kodeboks ind/udJava kode 





Indlæg senest redigeret d. 21.04.2011 00:45 af Bruger #4487
Hej alle udviklere! :)

Jeg har et problem som jeg simpelthen ikke kan løse.

Jeg er ved at lave et program med Java Swing.
Jeg har lavet en hovedoverskrift med JLabel. Nu prøver jeg på at lave en under-overskrift, som, som navnet antyder, skal være under overskriften. Problemet er at jeg ikke kan finde en løsning til hvordan jeg putter underoverskrifts-label'en under den første. Jeg har prøvet setVerticalAlignment, setVerticalTextPosition og en milliard andre ting.

Jeg bruger JFrame med layoutet FlowLayout.

Er der nogen der har en løsning?


Jeg forsøgte på et tidspunkt på den selv samme ting..

Min løsning blev simpelthen at bruge null-layout - altså kode ALT selv..
Dette vil altså sige at du selv skal angive størrelser og placering af dine forskellige elementer - dette kan godt være belastende hvis du har utroligt mange elementer i dit frame, men på den anden side giver det også en del frihed.
For mit vedkommene synes jeg langt bedre om at have 100% styr på hvordan mine ting bliver placeret. Selvfølgeligt er der nogle ulemper, som f.eks. størrelsen på labels hvis teksten skal ændres under vejs, men mon ikke det er et problem man forholdsvis let kan løse ;-)



Davs Simon :)

Tak for dit fine svar.
Det lyder faktisk som en ting jeg vil prøve at kigge lidt på. Har simpelhen ikke kunne få det til at klappe, så jeg bliver nok også nødt til at bruge null-layout.

Det er heldigvis ikke et særlig omfattende program, så det burde ikke være et kæmpe stort arbejde, men det finder jeg vel ud af :)

Jeg vil lige prøve at lege lidt med det og se hvor det fører hen :)



Hej Martin.

Tusind tak for dit svar! Jeg søgte lidt frem og tilbage på BoxLayout, og har nu fundet ud af hvordan jeg skal få sat tingene under hinanden, nemlig med BoxLayout :)

Jeg takker mange gange for begge jeres svar. Jeg er glad for at der var nogen her til at hjælpe mig :)

Mvh
Dennis



t