Hvordan nedarver jeg fra mere end en klasse i Java?

Tags:    java programmering

Hej alle på Udvikleren...

Jeg står med et lille projekt, hvor jeg har 3 abstrakte klasser. Mit problem er nu at min fjerde klasse skal nedarve fra alle tre klasser, men jeg får hele tiden en eller anden fejl, når jeg prøver at nedarve fra alle tre samtidigt. Den vil nemlig kun virke med en ad gangen.

Hvad kan der være galt? Er der noget her jeg ikke har forstået korrekt? Hvordan kan jeg evt. ellers løse problemet?

På forhånd tak!



4 svar postet i denne tråd vises herunder
2 indlæg har modtaget i alt 6 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Hej!

I Java kan du ikke nedarve fra flere abstrakte klasser samtidigt, det kan ikke lade sig gøre! Det du i stedet skal gøre er at lave dine abstrakte klasser om til nogle interfaces.

Tommelfingerreglen lyder nemlig at hvis du kun har brug for at nedarve fra en klasse, så lav den abstrakt, men hvis du har brug for at arve fra flere klasser, så benyt interfaces.

Jeg har evt. skrevet lidt om interfaces og abstrakte klasser i en artikel her på udvikleren, som du måske kunne have glæde af at læse - http://www.udvikleren.dk/artikler/352/java-programmering-9.-del/

Håber at det hjalp



Jo, altså hvis du f.eks. har tre abstrakte klasser, som hedder A, B og C, så skal du omskrive disse til at være interfaces istedet:
Fold kodeboks ind/udJava kode 


Nu skal du så bare implementere de tre interfaces i din fjerde klasse:
Fold kodeboks ind/udJava kode 





Ok jeg vil tage et kig på din artikel, men kunne du ikke vise et lille hurtigt eksempel her, på hvordan jeg kan gøre det med interfaces så?



ok tak for svaret. jeg prøver at kigge på det så.



t