Hvordan laver man online statistik?

Tags:    hjemmeside javascript

Hej Udviklere,

Hvordan laver man online statistik ligesom livecounter.dk og google analytics? Ved godt at GA er meget avanceret. Men hvilken teknologi skulle man bruge til at lave noget der mindede om livecounter? Ikke fordi jeg ønsker at lave et lignende site. Men er interesseret i hvordan det fungere og med hvilken teknologi.

Med venlig hilsen
Asker



6 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Det er faktisk rimeligt simpelt.

Hver gang nogen henter javascript, eller bare et billede, fra din server -- så har du adgang til klientens data.

hvis du har et billede på din server der hedder minvenshjemmeside.png -- et gennemsigtigt billede ingen kan se -- og har fx et PHP-script liggende, der viser billedet(laver file_get_contents på filen, sætter headeren til at være et image/png, og echoe indholdet af filen til skærmen), så kan du inden du viser billedet gemme alt muligt gøgl såsom hvilken url personen kommer fra(hvilken side der skal have et hit), hvilken browser de bruger, hvilken IP-addresse de har etc. etc.



Det er faktisk rimeligt simpelt.

Hver gang nogen henter javascript, eller bare et billede, fra din server -- så har du adgang til klientens data.

hvis du har et billede på din server der hedder minvenshjemmeside.png -- et gennemsigtigt billede ingen kan se -- og har fx et PHP-script liggende, der viser billedet(laver file_get_contents på filen, sætter headeren til at være et image/png, og echoe indholdet af filen til skærmen), så kan du inden du viser billedet gemme alt muligt gøgl såsom hvilken url personen kommer fra(hvilken side der skal have et hit), hvilken browser de bruger, hvilken IP-addresse de har etc. etc.


Hej Per,
Tak for dit svar. Kan du give et eksempel på hvordan man får adgang til brugerens oplysning og gemmer dem. Fordi jeg kan ikke se det for mig. Er rimelig ny til javascript og ved godt at man kan skrive noget javascript til at få hvilket styresystem men bruger, samt browser version.

Det ville være super hvis du kunne give et lille eksempel :)

Med venlig hilsen
Asker



Lån denne bog nede på biblioteket http://www.amazon.com/Web-Analytics-2-0-Accountability-Centricity/dp/0470529393/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1303436338&sr=8-1 - den giver en rigtig god ide og gode svar til alle dine spørgsmål.



Lån denne bog nede på biblioteket http://www.amazon.com/Web-Analytics-2-0-Accountability-Centricity/dp/0470529393/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1303436338&sr=8-1 - den giver en rigtig god ide og gode svar til alle dine spørgsmål.


Har kikket på bogen og det ser ikke ud til at indholde nogle af de svar jeg søger. Det er en bog der omhandler webanalyse teori.

Med venlig hilsen
Asker



Tør jeg så spørge hvad du leder efter? Denne bog indeholder ikke kode-eksempler, men den diskuterer teknologier og ideer til hvordan du holder styr på brugere på din side.

Jeg kan ikke helt se hvordan det ikke er det du leder efter.



Her er nogle forskellige i javascript men brug google alt efter hvad du skal bruge af info :)

Fold kodeboks ind/udJScript kode 




t