Hvordan tjekker jeg om en String er tom I Java?

Tags:    java programmering

Hej igen alle sammen!

Jeg har lavet en metode, som tjekker om nogle tekst stykker (Strings) er tomme. Min metode ser således ud:
Fold kodeboks ind/udJava kode 

Mit problem er nu, at jeg har fået af vide, at jeg aldrig må tjekke Strings ved hjælp af de to lighedstegn (==), da dette i nogle tilfælde kan føre til fejl. Jeg har nu fået af vide, at jeg skulle tage et kig i String klassens Java dokumentation, og prøve at finde en metode som kunne tjekke min tekst, men syntes ikke rigtigt at kunne finde en som jeg kan bruge!

Desuden har jeg fået af vide at jeg skal tjekke min text for værdien null (ingen ting), men er det ikke lidt det samme som at tjekke om den er tom, og hvis ikke, hvordan tjekker jeg så om værdien er null?

Håber at i kan hjælpe mig videre :)

Med Venlig Hilsen
Carsten J.



4 svar postet i denne tråd vises herunder
1 indlæg har modtaget i alt 1 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Du skal nok lige bytte rundt på if-sætningen, for du vil få en null pointer exception hvis text er null (da du først prøver at kalde equals-metoden istedet for først at tjekke om text er null).



Tak for det hurtige svar, jeg prøver lige at lave det som du har gjort det :)

tror godt jeg forstår det med null nu, ellers skal jeg nok vende tilbage...



ok du vil jeg så gøre :)



I String klassens Java Dokumentation findes en metode, som hedder equals(). Denne metode kan du bruge til at tjekke om din tekst er lig med noget specielt. f.eks. hvis tomt, så tjek om din tekst er lig med (equals("")).

Nej null og en 'tom' tekst er ikke det samme, da en tom String også er et objekt i sig selv. Derfor når noget er null, er det altså absolut ingen ting, heller ikke en tom string.

Måden du nu tjekker er at skrive således:
Fold kodeboks ind/udJava kode 




t