Hvordan kan en kunde redigere en html/css hjemmeside ?

Tags:    hjemmeside

Hej alle sammen.

Jeg er startet som freelancer, hvor jeg altså laver HTML/CSS hjemmesider til folk.
Mit spørgsmål er så hvordan disse folk (kunden) skal kunne redigere i selve hjemmesiden efterfølgende, f.eks. teksten og billeder ? Hvad er lettest for kunden og mig. ? findes der gratis programmer hvorpå man kan gøre det?




5 svar postet i denne tråd vises herunder
3 indlæg har modtaget i alt 15 karma
Sorter efter stemmer Sorter efter dato
Goddag.

Hvis du selv vil lave hjemmesider til kunder, som de selv skal kunne ændre i, f.eks. tilføje nyheder, nye sider etc. så kan dette gøres med PHP. Du kan også - som Lasse foreslår, bruge færdiglavede CMS systemer (Content Management System), som er lette at sætte op.

Hvis kunden skal ændre i en .html, .css eller .php fil, altså selve "core" filerne, så kan du også lave dette med PHP file.

Kender du ikke noget til PHP, så fortvivl ej. Det kan læres på http://w3schools.com hvor jeg også har lært det. Det er en super god hjemmeside, som forklarer alt i detaljer :)

- Jeg håber svaret kunne bruges!



Indlæg senest redigeret d. 25.04.2011 16:47 af Bruger #15653
Jeg vil uden tvivl anbefale dig at kigge ind på CM Systemer. Det er let at installere og hurtigt for dig at implementere dine designs i.

Nogle eksempler: Joomla!, Drupal, Umbraco, Magento Ecommerce, SiteTech CMS, Typo3 etc.

Alt efter hjemmesidens koncept er der anbefalelsesværdigt at studere den enkelte nøje og vælge ud fra dette. Joomla! er et rimelig overkommelig system som også er let at sætte sig ind i.





Hej igen.

Når nu snakken er faldet på CMS systemer, vil jeg sige, at det nok er en god idé at prøve en masse forskellige, sætte sig ind i hvordan de virker, og når en kunde så efterspørger en hjemmeside, så ved du hvilket CMS system der er bedst for lige præcis den kunde.

Jeg vil anbefale dig at søge lidt rundt på Google efter hvilke CMS systemer der er mest populære og/eller bedst.

Her er en hurtig liste af dem jeg har erfaret er bedst/mest populær (kommer i tilfældig rækkefølge):

WordPress
Concrete5
Drupal
Typo3

Mindre populærer:
Mambo
PHPFusion

Lidt info jeg har opsamlet i min brug af CMS'er:
Jeg har selv arbejdet med WordPress & Concrete5. Ved især Concrete5 blev jeg meget overrasket over hvor nemt det var, hvis man ville flytte på en boks fra et sted til et andet, var det ikke værre end bare at trække boksen fra det ene sted til det andet. Jeg har dog fået at vide af en af mine gode venner, at hvis man presser Concrete5 systemet, dvs. masser af page-requests (mange folk der kommer ind på siden på samme tid), så går systemet ned. Det er aldrig noget jeg har oplevet, og han uddybede ej hans udsagn yderligere, så jeg kan ikke gå mere i detaljer. Jeg kan dog fortælle, at Concrete5 var et af de systemer jeg bedst kunne lide.

WordPress startede op som et CMS system til folk der gerne ville have en blog. Nu kan man dog godt lave en normal hjemmeside med WordPress. Det hælder selvfølgelig mest over til blogging, men man kan sagtens lave en hjemmeside som er både flot og funktionel. WordPress har også udviklet sig til et utroligt godt CMS system, og det ville være meget svært at lave et CMS system der kan konkurrere med disse store "brands".

Jeg håber det hjalp :)

Jeg ønsker dig al held og lykke med din forretning, og er der noget, så er du velkommen til at spørge :)



Indlæg senest redigeret d. 25.04.2011 18:38 af Bruger #15653
Yes CMS er svaret, som flere og flere bruger idag.

Joomla eller wordpress er de mest udbredte og gratis.



Jeg vil nu stadig anbefale Drupal :).



t