Er Ubuntu et godt styresystem?

Tags:    ubuntu styresystem

Hej

Jeg fik min nysgerrighed fra bl.a. denne artikel på Version2. Desuden så jeg et denne udsendelse på DR2, som omhandlede ubuntu og dens fordele.

Jeg overvejer nu at prøve at køre med ubuntu på min windows maskine, men jeg har først og fremmest nogle små spørgsmål, og vil også gerne høre jeres mening, om hvorfor at ubuntu skulle være et godt valg.

Spørgsmål:
Kan jeg benytte microsoft office 2007 i ubuntu?
Er det muligt at lave programmering i C#, og hvilken IDE ville være et godt valg?

Jeg håber at i gider bruge lidt tid på at fortælle jeres erfaringer med ubuntu, og hvorfor at jeg skal/skal ikke skifte til dette styresystem, og selvfølgelig så godt som i kan, besvare mine spørgsmål :)

på forhånd tak!



Indlæg senest redigeret d. 29.04.2011 23:20 af Bruger #4487
Jeg har ikke benyttet Ubuntu direkte, men en afledet version "Linux Mint" som er installeret inden i Windows og ikke "rigtigt". Men derfor kan mine erfaringer godt være relevante:

Du kan ikke køre .exe filer som udgangspunkt på Linux. Men der findes nogle programmer som måske gør at dit windows program kan køre (Har hørt om WINE).

På mit studie er der programmering i C# og der bruger jeg Windows pga. Visual Studio og en anden ting jeg nævner senere. Det skulle være muligt at bruge Mono til C# på Linux og tror også der er nogle værktøjer. Men af hvad jeg har læst er C# "andenrangsborger" på Linux og værktøjer og bibliotekerne er vidst ikke så "polerede" som på Windows og derfor holder jeg mig til den når jeg skal programmere C#. Men det er blot hvad jeg har læst diverse steder ved Googling. Sikker en anden der kan og uddybe og muligvis korrigere mig.

Årsagen til jeg først installerede Linux Mint var bare for at teste det. Men et andet kursus på studiet skal vi bruge Unix værktøjer som GCC, GDB og GAS og nogle andre værktøjer som kun kører på Linux.

Hvis det ikke var fordi jeg brugte Windows installationen til studie-relaterede ting og spil kunne jeg sagtens klare mig med min linux installation HVIS! Den altså kunne opfange min Touchpad korrekt så markøren ikke flyver over det hele hver gang man kommer til at røre den med hånden. Det er mit største problem. Derfor anbefaler jeg at du først tester det ved at boote fra en CD eller andet for at se om alt din hardware virker korrekt.



C# udvikling på Linux foregår i værktøjet Monodevelop. Adskillige Linux-only programmer er efterhånden skrevet i C# (fx noteværktøjet Tomboy og filindekseringsværktøjet Beagle), så at være produktiv på platformen er i høj grad muligt. Til webserverbrug kan du installere mod_mono til Apache. Det sagt, så tør jeg ikke påstå at din oplevelse vil være ligeså poleret som på Windows med Visual Studio.

Med Wine (som er en rekursiv forkortelse for Wine Is Not an Emulator) kan du oversætte Windows-programmer til Linux on-the-fly, med varierende resultat. Wine holder en database opdateret med hvilke programmer og spil der fungerer med hvor stor success her: http://appdb.winehq.com

De er rangeret fra Platinum til Garbage. Generelt set er Platinum og Gold helt perfekt til alle slags brug. Silver kan bruges med visse forbehold, og Bronze kan oftest bruges hvis du er virkelig stædig. Garbage er helt ubrugeligt.

Wine og Microsoft Office har aldrig været særligt gode venner. Hvis du er villig til at smide et par håndører efter det, kan du dog købe en kommerciel fork af Wine specifikt designet til den slags behov: Crossover. Lige præcis Office 2007 er kun understøttet med Bronze, men fx Office 2000 er Gold. Se listen her: http://www.codeweavers.com/compatibility/search/?name=Microsoft+Office&company=&medal=&date_start[1]=1&date_start[2]=1&date_start[0]=2000&date_start[3]=0&date_start[4]=00&date_end[1]=4&date_end[2]=30&date_end[0]=2011&date_end[3]=17&date_end[4]=05&search=app

Alternativt kan du bruge LibreOffice eller IBM's Lotus Symphony -- jeg kan særligt anbefale sidstnævnte.

Et venligt råd inden du giver dig i kast med Linux generelt og Ubuntu specifikt: tålmodighed. Det hele kommer ikke til at fungere som du regner med fra dag 1. Linux er sit eget operativsystem og gør med vilje en masse ting anderledes fra Windows. Dertil kommer at det først de seneste par år er blevet et operativsystem omverdenen rigtigt har fået øjnene op for, så mange ting bliver kun udviklet til Windows og halvt-om-halvt til Mac, og sjældent Linux. Linux har dog efterhånden rimeligt global driversupport -- men bliv ikke overrasket hvis du skal arbejde lidt for at få dit trådløse til at virke. Lige præcis Ubuntu er designet til at overkomme den slags vanskeligheder rimeligt nemt, dog. Men vær tålmodig, og giv dig selv lov og tid til at prøve det hele af, og lære denne anderledes måde at bruge en computer på.



Det er ganske udemærket og en glimrende måde at komme til at kende linux.



Ubuntu er et super godt styresystem, meget helstøbt, og rigtig velegnet til folk der rigtig gerne vil prøve linux.

Office 2007 virker, som sagt, som udgangspunkt ikke (ninja triks kan dog benyttes). Men LibreOffice kan jo præcis det samme, så hvorfor ikke bruge det?



Jeg vil lige kigge på LibreOffice :), men ud fra jeres kommentarer, tror jeg at ubuntu i hvertfald skal prøves :)

Tak for jeres input :)



Hej Martin.

Hvis du står og er i tvivl om du skal lade dit system for Ubuntu, så prøv det af i Virtualbox først :-)

Der kan du få en NOGENLUNDE fornemmelse af hvad det drejer sig om :-)

Mvh. Danni.



Ubuntu er et super godt styresystem, meget helstøbt, og rigtig velegnet til folk der rigtig gerne vil prøve linux.

Office 2007 virker, som sagt, som udgangspunkt ikke (ninja triks kan dog benyttes). Men LibreOffice kan jo præcis det samme, så hvorfor ikke bruge det?


LibreOffice kan ikke det samme som word :) Officielt set skulle word egentligt kodes i et format der virker overalt, men deres docx format fucker alligevel grumt op i libreoffice.. Et af de steder er er rigtigt store problemer er ved adgangskodebeskyttede dokumenter og ved brug af ligninger i word ;-)

Udover det elsker jeg Ubuntu - specielt den nye 11.04 med Gnome 3 shell.. Kan ikke beskrive hvor meget hurtigere det er at arbejde med end windows.
En af de helt store fordele for mit vedkommene er muligheden for flere desktop spaces. Dette vil altså sige at man kan organisere sine vinduer på en helt anden måde og få meget overblik over det man sidder og laver...
Når man først lærer alle genvejene er det sindsygt hurtigt at arbejde med ;-)

Med hensyn til anden software er der både fordele og ulemper.. man støder ofte på programmer der ikke kører direkte i ubuntu og ind imellemheller ikke i Wine (mulighed for at køre exe filer). Ofte synes jeg dog der findes et alternativ der er lige så godt :)

En af mine absolut yndlingsfeatures i ubuntu er nok opdateringer.. Det er ét sted du styrer opdatering af samtlige programmer på computeren.. Du skal altså ikke sørge for at holde allemulige programmer up-to-date hver for sig - igen holdes det samlet på ét sted :b

Med hensyn til udvikling bruger jeg Netbeans på både windows og Ubuntu - dette kører præcis ens på de to systemer, og der er derfor ingen forskel.

Nu har der været snakket om Office - personligt skriver jeg i Tex, og har derfor ikke formateringsproblemer af nogen art - her bruger jeg også TexWorks både i windows og Ubuntu :)




LibreOffice kan ikke det samme som word :) Officielt set skulle word egentligt kodes i et format der virker overalt, men deres docx format fucker alligevel grumt op i libreoffice.. Et af de steder er er rigtigt store problemer er ved adgangskodebeskyttede dokumenter og ved brug af ligninger i word ;-)


Alright, der er meget få forskelle mellem LibreOffice og Office. Men syntes din tekst viser tydeligt hvor lidt forskelene er. For når det bedste eksempel på forskellene er problemer omkring adgangskodebeskyttelse, ja så er der virkelig ikke mange forskelle. Hvor ofte er det lige man bruger adgangskodebeskyttelse på dokumenter? Jeg har aldrig?
Jeg har brugt OpenOffice/LibreOffice i 2 år og der går månededer mellem jeg opnår problemer med at åbne doc(x).



De primære kompatibilitetsproblemer opstår som regel ikke i .doc(x) dokumenter, men noget oftere i lidt mere eksotiske filtyper som Excel-dokumenter og Powerpoint, men indenfor de seneste par år har de vist udredet de fleste af den slags småproblemer.

Jeg har ikke brugt Microsoft Office, hverken privat, på arbejdet(hvor alle andre workstations på nær min, både i IT, redaktionen og salgsafdelingen), på Linux eller på Windows(en dualboot), de sidste 5-6 år, og jeg har ikke oplevet synderligt med problemer.



Indlæg senest redigeret d. 30.04.2011 21:16 af Bruger #8223
t